Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Divas teju identiskas mašīnas, bet apdrošināšanas cena atšķiras 7,5 reizes. Kā tas var būt? (8)

Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Pixabay

Vai ir iespējams, ka diviem līdzīgiem automobiļiem ievērojami atšķiras obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas prēmijas summa? Var! Tā, piemēram, TV3 raidījums "Bez Tabu" vēsta par Evitu, kuras ģimenei uzņēmējdarbības veikšanas vajadzībām ir divi līdzīgi "Volkswagen" busiņi ar gandrīz identiskiem parametriem (gads, reģistrācijas datums u.c.), taču vienam auto OCTA cena ir par 7,5 reizēm augstāka nekā otram.

Kā ziņo "Bez Tabu", kāda ģimene no Bauskas puses izmanto divus gandrīz vienādus "Volkswagen Transporter" (T5) busiņus. Viens no tiem Latvijā reģistrēts 2008. gadā, otrs – gadu vēlāk. Vēloties iegādāties apdrošināšanu abiem auto, Evita apmeklējusi polišu cenu salīdzināšanas vietni, kur vienam transportlīdzeklim apdrošināšanas sabiedrība ERGO piedāvājusi OCTA polisi uz gadu par 72 eiro, bet otram noteikta 7,5 reizes augstāka cena – 537 eiro.

Evita, būdama ilgstoša apdrošināšanas sabiedrības kliente, par šādām cenu atšķirībām ir pārsteigta. Pērn automobili ar šobrīd dārgāko OCTA polisi uz trim mēnešiem varēja apdrošināt par 42 eiro, bet šobrīd par to pašu pakalpojumu tiek prasīti jau 188 eiro!

"Es gribēju būt uzticīga šai kompānijai, jo, manuprāt, tā ir pat labāk, ja esi pie viena, jo arī veselības apdrošināšana ir šajā kompānijā. Līdz šim problēmu nebija, bet tagad nezinu, kāpēc viņi mani šādi "atšuj"!" - tā Evita.

Apdrošinātājam tikmēr ir savs skaidrojums, kā var izveidoties tik būtiskas cenu atšķirības.

"Pieejami ļoti daudz dažādu datu reģistru, kas tiek izmantoti cenošanā, nosakot OCTA cenu. Uz šo brīdi ERGO izmanto aptuveni 30 parametrus, lai noteiktu ļoti individuālu, speciālu cenu tieši katram klientam. Tiek vērtēts gan klients, gan konkrēts transportlīdzeklis, tieši šajā kombinācijā. Var veidoties situācijas, kad līdzīgiem transportlīdzekļiem var būt atšķirīga cena. Lielākoties tas ir tieši klientu dimensijas dēļ, jo klients var būt ļoti atšķirīgs. Var būt atšķirīgs nobraukums, var atšķirties atlīdzību pieredze, stāžs. Ir ļoti daudz apstākļu, kas ietekmē klienta faktoru," skaidro apdrošināšanas sabiedrības Risku parakstīšanas un produktu attīstības departamenta direktors Ritvars Heniņš, piebilstot, ka busiņam ar dārgāko OCTA ir 8. bonus malus klase, savukārt otram auto - jau 14. klase.

Evita tikmēr norāda, ka tāpat neizprot cenu milzīgo atšķirību, jo, pēc viņas teiktā, bonus malus klase nav pasliktinājusies, administratīvie sodi nav bijuši, arī nekādu avāriju pa šo laiku nav bijis.

Nobeigumā Heniņš piebilst, ka "apdrošinātāji cenas rēķina ļoti individuāli, kaut kādos gadījumos mēs esam krietni labākā cenā, citos gadījumos  – esam dārgāki, mēs atrodamies brīvā tirgū", savukārt Latvijas transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā norāda, ka "atbilstoši OCTA likumam, cenu nosaka apdrošinātājs, pie kura klients ir izvēlējies nopirkt OCTA".

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu