“Ministrija ir piedāvājusi savu variantu, mēs esam lēmējvarā un lēmējvarā, ir varbūt arī citi uzskati un citi priekšlikumi, citi viedokļi. Un man ir cits viedoklis saistībā, teiksim, ja salīdzina ar ministrijas piedāvāto modeli,” saka Saeimas Administratīvi teritoriālās reformas komisijas deputāts Andris Kazinovskis (JKP).
Vai tiešām likumā vajadzīgi kritēriji novadu veidošanai, ierosinājis apsvērt Saeimas Juridiskais birojs. Viņu ieskatā - novadu robežas būs likuma pielikumā, savukārt pēc kāda principa tie veidoti – likuma anotācijā. Turklāt vairāki no nosacījumiem bijuši vien kā ekonomiski un politiski vērtējami apsvērumi. Deputāti kritērijus no projekta izsvītroja.
“Šobrīd likumprojekta tekstā izšķirošs vienmēr bijis tas, vai un kura pašvaldība ir pieminēta šā likuma pielikumā. Jo tieši tur ir noteiktas pašvaldības. Tāpat arī no šiem kritērijiem nav iespējams secināt nekādu konfigurāciju kartē. Tie kritēriji, kas šobrīd, piemēram, ir iespējama ilgtspējīga teritorijas attīstība - labi, tas var būt kritērijs, bet no šī kritērija noteikti neizriet, ka robežām ir jābūt tādām citādām, tie ir visi politiska rakstura kritēriji un arī kartes zīmējums ir vienmēr bijis un būs politisks,” Saeimas Juridiskā biroja pārstāvis Edvīns Danovskis.
Taču valsts attīstības plānošanas dokumentos Saulkrasti nemaz nav minēti kā viens no attīstības centriem, un tas savukārt nozīmētu, ka šai teritorijai ietu secen attīstībai paredzētie līdzekļi.
“Līdz ar to šeit arī pacēlās komisijas locekļu starpā diskusijas. Par to, kādā veidā vispār nākotnē vajadzētu noteikt attīstības centrus, varbūt tur arī vajadzētu daudz plānveidīgāk raudzīties uz to, kā valstī tie tiek noteikti, jo šobrīd to paredz NAP process šeit tiek iezīmēti šādi attīstības centri un kādā veidā nākotnē teritorijām tiek attiecīgi nodalīts finansējums,” saka Saeimas Administratīvi teritoriālās reformas komisijas priekšsēdētājs Artūrs Toms Plešs (A/Par!)
Visticamāk tūlīt pēc Latvijas novadu kartes pārzīmēšanas deputāti ķersies klāt arī attīstības centru pārskatīšanai. “Es uzskatu, ka jābūt katrā novadā savam attīstības centram, lai Latvija attīstītos vienmērīgi - tātad mēs vērtēsim, kur mums jāiesniedz šie priekšlikumi, lai šo mainītu, arī Nacionālajā attīstības plānā,” saka Saeimas Administratīvi teritoriālās reformas komisijas sekretārs Ēriks Pucens (KPV LV).
Vēl pērn ministrs Pūce, atsaucoties uz ekspertu slēdzieniem, atzina, ka iepriekš noteiktie attīstības centri aizvien ir atbilstoši un to pārskatīšana nav aktuāla.
Ja tiek izveidoti jauni novadi, teritoriju pārbīde ietekmēs arī blakus esošo novadu iedzīvotāju skaitu, ieņēmumus un attīstības iespējas.