Patērētāju aptauja liecina, ka vairāk nekā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju, kas ir iepirkušies internetā, ir saskārušies ar krāpniecību, ziņo portāls "Skaties.lv".
"Reālā cena tiek uzdota par cenu ar it kā atlaidi!" Trešdaļa iedzīvotāju ir saskārušies ar krāpniecību internetā (1)
Daudzi patērētāji aizmirst par drošību, dzenoties pēc lielākām atlaidēm. Kampaņas "Patiesi viltots" organizatori veica eksperimentu, kura laikā viņi izveidoja interneta veikalu "superatlaides.lv", kur bija izvietotas preces par puscenu.
"Tiklīdz piespiedāt pogu "pirkt" cilvēkam parādījās papildus informatīva ziņa, ka šis ir viltus interneta veikals,” stāsta eksperimenta organizatoru pārstāve Ruta Pole.
Tikai sešu dienu laikā vairāk nekā 9000 cilvēku "uzķērās" uz šī eksperimenta. Ruta uzsvēra, ka liela daļa cilvēku sāka jau likt preces virtuālajā grozā, bet tikai neliela daļa no apmeklētājiem nojauta, ka kaut kas nav īsti kārtībā.
"Redzējām, ka vairāk nekā 700 cilvēki bija gatavi veikt pirkumu, bet pirkšanas brīdī 200 pameta pirkuma grozu, līdz ar to tas bija brīdis, kad viņi saprata, ka kaut kas nav kārtībā, ka cena ir par lētu varbūt, vēl kādas pazīmes. Taču vairāk nekā 500 tomēr turpināja iepirkties," saka Pole.
Protams, neviens neļāva šiem cilvēkiem iepirkties, jo šis bija eksperiments. Viņiem tika paziņots par interneta iepirkšanās riskiem.
"Patiesi viltots" kampaņas līdzautors un interneta veikalu darbības eksperts Gatis Šķudītis atgādina, ka pārmēru lielas atlaides ir teju droša pazīme, ka pircējam jākļūst aizdomīgam. Ir vairāki veidi, kā pārbaudīt veikala patiesos nolūkus. Viens no izplatītākajiem ir citu pircēju atsauksmes, tās var protams noviltot, taču to var ātri pamanīt.
“Bieži vien tās ir ļoti vienādas, īsas, visas pozitīvas, rada priekšstatu, ka viss kārtībā. Tā kā tās noteikti vajag pārbaudīt,” skaidro Šķudītis.
Tāpat arī iespējams pārbaudīt to, cik sen veikals darbojas. Piemēram lapā "archive.org" jābūt ziņām par jebkuru interneta veikala darbību, ja veikals atvērts pirms pāris mēnešiem vai vispār neuzrādās arhīvā, tā pietiekami droša pazīme, lai pirkumu neveiktu.
Arī zināmi veikali jau tin patērētājus ap pirkstu, norāda Patērētāju Tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa.
"Ļoti bieži novērojam, ka atlaides nav nekādas atlaides," viņa piebilst. Izplatīts veids esot jau minētās lielās atlaides, kas bieži ir no nebijuši augstas cenas vai vispār reālā cena tiek uzdota par cenu ar it kā atlaidi.
"Latvieši, manuprāt, ir ļoti pateicīga nācija šai metodei, jo mums ļoti patīk atlaides, mēs praktiski visu pērkam ar atlaidēm. Zināmā mērā komersanti piedāvā to, ko sabiedrība vēlas redzēt," norāda Vītoliņa.
"Patiesi viltots" kampaņas laikā veiktā aptauja atklāj, ka 36% pircēju ir saskārušies ar krāpniecību, kas ir ļoti liels skaits. Krāpnieki lielā daļā gadījumu vienkārši nepiegādāja pirkumu vai arī atsūtīja kaut ko, kas ne vērtības ziņā, ne kā citādi neatbilda pasūtītajai precei.