Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ar 50 000 eiro naudassodu sodījis nebanku kreditētāju "Latvijas Hipotēka", kā arī noteikts pienākums izbeigt konstatēto negodīgo komercpraksi. Uzņēmums vairākus gadus nodarbojās ar iedzīvotāju kreditēšanu un tā saukto reverso nomu, kā rezultātā vairāki klienti zaudējuši vērtīgus īpašumus, vēsta LTV raidījums "Panorāma".
Nebanku kreditētājam uzliek 50 000 sodu un liek izbeigt negodprātīgo praksi (1)
Piekrītot aizņemties naudu, pensionāre Vija bija pārliecināta, ka savu dzīvokli ieķīlā, taču vēlāk izrādījās, ka viņa to pārdod aizdevējam un it kā nomā dzīvošanai. Kredīta atdošanas gadījumā dzīvoklis tiek atpirkts. Strīds ar aizdevēju sācies brīdī, kad sieviete sapratusi, ka var zaudēt īpašumu, un vēlējās atdot visu parāda summu uzreiz.
"Līdz ar to arī sākās viss. Man vilka garumā, atsūtīja viņu jurists, viņu notārs, man liekas, tā pareizāk teikt, ka viņi mani pārtrauc līgumus, ka to dzīvokli viņiem esmu pārdevusi un ka viņiem tiesības ir mani izlikt. Es varu pateikt, ka mani piekrāpa - divus vecus pensionārus, apmuļķoja, un tas ir viss," "Panorāmai" skaidroja Vija.
"Latvijas Hipotēkas" īpašnieki Edgars Tālums un Ņikita Gončars atteicās raidījumam sniegt komentārus, pat nenoklausoties jautājumus.
Pateicoties radu juridiskajam atbalstam, Vijai izdevās atgūt īpašumu, taču daudziem "Latvijas Hipotēkas" klientiem pieredze ir vēl rūgtāka. Vairāki klienti neliela kredīta dēļ zaudējuši vērtīgus īpašumus. Daudzi vērsušies Valsts policijā (VP), Juridiskās palīdzības administrācijā, PTAC un pat tiesā.
Atsaucoties uz nevainīguma prezumpciju un ziņām, kas aizskar arī fizisko un juridisko personu godu un cieņu, VP "Panorāmai" norādīja, ka neizpaudīs pat informāciju par sūdzībām pret uzņēmumu un uzsāktajiem kriminālprocesiem.
Pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica", kas atklāja šo shēmu, raidījuma uzsvēra, ka uzņēmums šādu praksi piekopa vismaz no 2013. gada. Tikmēr valsts iestādēs saņēmušas daudz sūdzību, taču nav sekojusi atbilstoša rīcība, lai iedzīvotājus brīdinātu.
"Tas laiks ir diezgan ievērojams, lai atbildīgās iestādes reaģētu. Tās sūdzības tiešām ir bijušas daudz gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, gan policijā, gan tiesās un vairāku gadu garumā. Un, ja kaut viena no šīm iestādēm būtu reaģējusi uzreiz. Kaut vai ar informēšanas kampaņu, varbūt tik daudzi cilvēki nebūtu zaudējuši savus īpašumus vai pārmaksājuši," "Panorāmai" stāstīja "Re:Baltica" žurnāliste Liene Barisa-Sermule.
PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa norādīja, ka pakalpojums ir sarežģīts, juridiski labi noformēts. Uzreiz pēc pirmajām sūdzībām neesot varējuši konstatēt, ka "Latvijas Hipotēkas" rīcība ar reversās nomas pakalpojumu ir negodīga.
PTAC nupat pieņemtais lēmums uzņēmumam liek maksāt 50 000 eiro sodu. Taču kopš pirmo sūdzību saņemšanas pagājuši vairāki gadi.
"Vērtējot vairāku gadu laikā saņemtās patērētāju sūdzības par reversās nomas pakalpojumu, esam pieņēmuši lēmumu, ka šāda veida pakalpojums, kādu piedāvā "Latvijas Hipotēka", nav labs patērētājiem, un esam atzinuši šo praksi par negodīgu komercpraksi," komentēja Vītoliņa.
Tikmēr daudziem iedzīvotājiem priekšā tiesas procesi, bet vairāki īpašumus zaudējuši neatgriezeniski.
"Latvijas Hipotēka" ir nebanku kreditētājs. Neskatoties uz nosaukumu un vizuālo tēlu, tam nav saistības ar savulaik savulaik valstij piederējušo "Hipotēku un zemes banku". "Latvijas Hipotēka" nodarbojas gan ar hipotekāro kreditēšanu, gan tā saukto reverso nomu