Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Drīzumā katra jaunā mašīna Eiropas Savienībā tiks aprīkota ar alkometru (11)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Shutterstock

Visām jaunajām mašīnām, kas tiks ražotas no 2022. gada Eiropas Savienībā (ES), būs jābūt aprīkotām ar alkometru un ātruma ierobežotājiem, ziņo medijs "Telegraph".

Jaunā alkometru sistēma katrā mašīnā nozīmēs to, ka vadītājam pirms braukšanas uzsākšanas būs jāizmēra alkohola koncentrācija izelpā. Ja izelpā alkohols netiks konstatēts, vadītājs varēs uzsākt braukšanu, savukārt, ja tiks konstatēta alkohola klātbūtne, mašīnu nevarēs iedarbināt. 

Līdzīgi kā to paredz likums, alkometrs pēc nejaušības principa izvēlēsies laika periodu, kad piedāvāt otrreizējo pārbaudi. Šis domāts, lai "dzērājšoferis" nevarētu pasaukt "iepūst trubiņā" kādu no saviem draugiem, kurš nav dzēris.

Kas attiecas uz ātruma ierobežotājiem, ES sākotnējā iniciatīva bija domāta tā, lai gadījumos, kad vadītājs pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, mašīna pati pakāpeniski samazinātu ātrumu.

Tā kā šāda mašīnas iejaukšanās tās vadīšanā var būt bīstama, ES izveidoja kompromisu – ātruma ierobežošanas sistēma drošības jostas signālam līdzīgā manierē ziņos par to, ka vadītājs vai vadītāja pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu. Mašīna noteiks pareizo braukšanas ātrumu uz konkrētā ceļa pēc GPS izsekošanas ierīcēm un iebūvētiem ceļa zīmju radariem.

Kopumā ES pieņēmusi 30 jaunus automašīnu, kravas mašīnu un busiņu drošības standartus. Daži no šiem standartiem iekļauj sistēmas, kas ļaus mašīnām noteikt vadītāja koncentrēšanās spējas vai to, ka viņš vai viņa sāk pamazām iemigt. Automātiskā avārijas bremze arī būs viens no jaunajiem standartiem.

Daudzi jo daudzi eksperti ir sajūsmā par jaunajiem drošības standartiem, jo tie ievērojami samazinās ceļa negadījumu skaitu, izglābs "tūkstošiem dzīvību" un palīdzēs vadītājiem izvairīties no sodiem par ātruma pārsniegšanu.

Arī Latvijā būs jāņem vērā šie jaunie mašīnu drošības noteikumi, jo esam daļa no ES. Spriežot pēc CSDD statistikas, Latvijā šāds jauninājums būtu ļoti noderīgs, jo 2019. gadā uz Latvijas ceļiem ir fiksēti 36616 ceļu satiksmes negadījumi (CSNg). Kopējā statistika par CSNg ar cietušajiem arī pēdējos gados kāpj, nevis krīt liecina CSDD apkopotie dati. Proti, 2009. gadā tika sasniegts rekords – 3160 CSNg ar cietušajiem.

Bet kopš tā laika statistikas rādītāji ir tikai kāpuši un pagājušā 2018. gadā tie jau bija 3975. Cerams, ka jaunie ES mašīnu drošības standarti palīdzēs gan Latvijai, gan Eiropai kopumā novērst un ievērojami samazināt šo bēdīgo statistiku.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu