Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Drīzumā valsts iestādēs uz klientu jautājumiem atbildēs robots, nevis cilvēks (6)

Noskaties sižetu!
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Pixabay

Jau vairākus gadus tiek veidota platforma, kas visas Latvijas ministrijas un tām pakļautās iestādes apvienos vienotā tīklā un to pārvaldīs mākslīgais intelekts vārdā Hugo, vēsta LNT raidījums "900 sekundes".

Pašlaik zvanot uz valsts vai pašvaldības iestādi, atbildi sniedz cilvēks, kurš var ļoti labi palīdzēt, taču tas ir tik monotons darbs, pārsvarā visi jautājumi ir līdzīgi un ļoti nogurdinoši. Tāpēc cilvēki labprāt veiktu ko noderīgāku.

"Ir jau vairākas iestādes, kuras tuvākajā laikā publicēs savus botus, piemēram, LVRTC, CSDD un vēl citas."

Kultūras ministrijas pakļautībā esošās Kultūras informāciju sistēmu pārstāvis Jānis Ziediņš skaidro raidījumā, ka jau tagad daudzām valsts un pašvaldību iestādēm ir vai tiek plānoti sarunu roboti, kuri spēj atbildēt uz iedzīvotāju jautājumiem. Atbildēt kaut vai sociālajos tīklos, tai pašā "Facebook messenger".

"Jūs sarunājaties ar savu draugu, tāpat arī ar šo botu." Vieni no pionieriem sarunu robotu jeb “čatbotu” nozarē Latvijā ir Uzņēmumu reģistrs. Robots vārdā Una sniedz ļoti izsmeļošas un viegli saprotamas atbildes par uzņēmumu reģistrēšanu un arī likvidēšanu. Taču atbildēt uz nestandarta jautājumiem robotam neizdodas.

Taču jaunā platforma "Hugo.lv", kas visus robotus apvienos, pakalpojuma kvalitāti būtiski uzlabos. Galvenā jauno "čatbotu" atšķirība no iepriekšējās paaudzes "čatbotiem" ir tā, ka tie spēj atbildēt uz nestandarta jautājumiem. Lai gan pašlaik tikai novirzot uz vietni, kur ir nepieciešamā atbilde, taču nākotnē tie spēs atbildēt uz jautājumu, lai kāds arī tas būtu.

Piemēram, uzdodot jautājumu par laikapstākļiem, sarunu robots "Hugo" nemet atpakaļ uz sarunas sākumu, bet tiešām cenšas atbildēt, vai pagaidām vismaz dot padomu, novirzot uz "Meteo.lv" mājaslapu.

Pašlaik tas var šķist sīkums, taču šķietamais sīkums realitātē ir nozīmīgs pavērsiens pašā sākuma stadijā. Savienotie sarunu asistenti, kas spēj mācīties viens no otra un no cilvēku uzdotajiem jautājumiem, ir tiešām nākamās paaudzes roboti. Plānots, ka visu valsts iestāžu mājaslapas būs savienotas un, uzdodot jautājumu jebkurā lapā, tā sarunu bots spēs atbildēt arī par citu mājaslapu saturu.

"Visi roboti atradīsies uz "Hugo.lv" platformas un būs pieejami ar tādā katalogā, kur būs redzams, kādi boti ir pieejami," pauž Kultūras informāciju sistēmu pārstāvis.

Interesanti, ka Latvija ir pirmā valsts, kur tiek ieviesta šāda sistēma. Līdz šīm veiksmīgi darbojās mākslīgā intelekta tulkošanas platforma. Tāpēc loģisks turpinājums bija veidot sarunu robotu, kas atbild uz cilvēku jautājumiem. Pašlaik netiek atklāts pircējs, taču “Hugo” autori apgalvo, ka ir valstis, kas interesējas par iespēju ieviest “Hugo” arī savas valsts pārvaldes komunikācijā ar iedzīvotājiem.

Noskaties sižetu!

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu