Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Klajā nākusi informācija par incidentu lidostā "Rīga", kur bija iesaistīta lidmašīna ar 130 pasažieriem (7)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Starptautiskā lidosta "Rīga".
Starptautiskā lidosta "Rīga". Foto: Evija Trifanova/LETA

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (TNGIIB) publiskojis ziņojumu par 2018. gadā notikušu negadījumu lidostā "Rīga", kurā bija iesaistīta "airBaltic" lidmašīna.

Tiek norādīts, ka negadījumā iesaistītajā lidmašīnā "Airbus A220" atradās 130 cilvēki, un neviens no viņiem necieta, vēsta Latvijas Sabiedriskie mediji (LSM.lv).

TNGIIB norāda, ka par incidenta iemeslu kļuva nekoordinētas asimetriskas vadības komandas, kuras nolaišanās laikā deva ekipāža. Birojs par negadījumu uzzināja vien diennakti pēc notikušā - 2018. gada 22. jūnijā, turklāt - ne no "airBaltic". Par šo incidentu medijos nekas netika vēstīts.

Incidentā bija iesaistīta "airBaltic" lidmašīna "Bombardier CS300" (tagad "Airbus A220" ar reģistrācijas numuru "YL-CSC", kas pērn 21. jūnijā lidoja no Ženēvas uz Rīgu. Lidaparātā atradās 125 pasažieri un pieci apkalpes locekļi. 

Nosēšanās apstākļi Rīgā bija smagi - Rīgai tuvojās spēcīgs negaiss un brāzmains vējš, savukārt lidmašīna nosēdās vien ar trešo mēģinājumu.

Pirmais mēģinājums tika pārtraukts, jo piloti tika brīdināti par negaisa šūnas atrašanos nosēšanās ceļā, bet otrais mēģinājums izrādījās nesekmīgs pārāk spēcīgā pavēja dēļ. 

Trešajā nosēšanās mēģinājumā vējš bija spēcīgs un brāzmains. Skrejceļu visi lidmašīnas riteņi - gan priekšējie, gan aizmugurējie - skāra praktiski vienlaikus. Lidmašīnas ātrums nosēšanās brīdī bija gandrīz 300 km/h.

TNGIIB ziņo, ka no pirmā līdz trešajam nosēšanās mēģinājumam pagāja 43 minūtes. Incidents noticis, kad pilots sajutis, ka nespēj noturēt lidmašīnu uz skrejceļa taisni. Viņš mēģinājis atgūt kontroli pār lidaparātu, taču tas sanests pa kreisi. 

Birojs norāda, ka kreisās šasijas ritenis noslīdēja no lidostas "Rīga"skrejceļa, tādējādi sabojājot prožektorus, kas iezīmē robežu ar skrejceļa betona segumu.  Kreisās šasijas atstātās pēdas zālienā ārpus skrejceļa pārsniedza 120 metrus. Savukārt uz skrejceļa bija redzami daudzi riteņu gumijas nospiedumi, kas radās, iespējams, bremzējot ar daļēji nobloķētu riteni.

Pēc negadījuma lidmašīnas piloti savā kontroles panelī saņēma brīdinājumu par zemu spiedienu riteņos, tāpēc tika pieprasīta riteņu pārbaude un tika veikta arī lidmašīnas papildu vizuālā apskate. Tajā "airBaltic" tehniskais personāls nekādus citus bojājumus nepamanīja, un lidmašīna tika aizvilkta uz stāvvietu. Pasažieri no lidmašīnas izkāpa ierastā režīmā. 

TNGIIB pienākumos ir izmeklēt šāda veida negadījumus, taču nedz "airBaltic", nedz lidosta "Rīga" nekavējoties neziņoja par notikušo. Par to birojs uzzināja vien nākamajā dienā, kad par notikušo informēja Latvijas aviodispečeru dienests "Latvijas Gaisa satiksme" un vēlāk arī lidosta. Izmeklēšanas birojs norāda, ka tā eksperti netika izsaukti uz notikuma vietu, lai veiktu nepieciešamās darbības saskaņā ar starptautiskajiem standartiem un likumdošanas prasībām.

Birojs vēlāk saņēma arī "airBaltic" iekšējās izmeklēšanas ziņojumu, kas Civilās aviācijas aģentūrai tika iesniegts nākamajā dienā pēc notikušā.

Izmeklētāji par galveno notikuma iemeslu sauc nekoordinētas asimetriskās vadības komandas, kuras nolaišanās brīdī deva ekipāža. No "melnās kastes" ierakstiem izdevies secināt, ka pilots ar pedāļa palīdzību virzījis stūri pagriezienam pa labi, taču šādi palielinot kreisās puses šasijas riteņu bremzēšanu. Tieši tādēļ bremzēšanas spēka atšķirība starp abām pusēm sasniedza 50% un lidmašīna sanesta pa kreisi. 

TNGIIB norāda, ka nolaišanās notika manuālā režīmā, jo turbulences apstākļos lidmašīnas pilots netīšām nospiedis pogu, kas atslēdza autopilota režīmu. Papildu faktors varētu būt nelabvēlīgie laika apstākļi un paaugstinātais pilotu stress atkārtotu nosēšanās mēģinājumu dēļ. 

"A220" lidmašīnu šajā reisā pilotēja pirmais pilots - 38 gadus veca sieviete ar gandrīz 7000 stundu lidojumu stāžu, bet otrais pilots bija 29 gadus veca sieviete ar gandrīz 2500 stundu lidojumu stāžu. Abām pilotēm šis bija otrais reiss dienā. 

TNGIIB izmeklēšanas laikā formulēja vairākas rekomendācijas, kuras attiecas uz aviokompāniju "airBaltic". Tai jāizstrādā un jāiekļauj instrukcijās personālam precīzu izmeklēšanas biroja informēšanas kārtības aprakstu par notikušajiem negadījumiem. Vēl izplatīts ieteikums iekļaut aizliegumu izņemt no lidmašīnas borta reģistratoru datu nesējus un citus lietiskus pierādījumus bez TNGIIB ekspertu klātbūtnes.

Medijos par šo incidentu netika ziņots. Tiesa, aviācijas entuziastu vietne "AveHerald.com" ziņoja, ka pērnā gada 25. septembrī šajā pašā negadījumā iesaistītā lidmašīna piedzīvojusi vēl vienu incidentu - pēc pacelšanās no lidostas "Rīga" lidojumam uz Milānu notika sadursme ar putnu. Pēc tās lidaparāts 15 minūšu laikā atgriezās Rīgas lidostā, un tika konstatēts, ka lidaparātam būs nepieciešams remonts. 

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu