"Boeing" galvenais tehniskais pilots projektā "737 Max" atklāja savam kolēģim 2016. gadā, ka divus gadus pirms pirmās no divām sistēmai piedēvētajām liktenīgajām avārijām ir bijušas "milzīgas" problēmas ar reaktīvo, automatizēto prettriecienu sistēmu, ziņo medijs "The New York Times".
"Boeing" galvenais tehniskais pilots zinājis, bet melojis par "737 Max" nepilnību sistēmā pirms traģiskajām aviokatastrofām
"Boeing" paziņoja, ka atrada pilota Marka Forknera iekšējos tūlītējos ziņojumus "pirms dažiem mēnešiem". Tomēr "Boeing" šos materiālus nenodeva Federālajai aviācijas pārvaldei līdz ceturtdienai, 17. oktobrim.
Pārskatītajos ziņojumos Forkners sūdzējās, ka sistēma "MCAS" rada problēmas lidojuma simulāciju laikā.
"Viens ir skaidrs, vai nu es nemāku lidot, vai kaut kas te nav labi," viņš teicis ziņojumā.
Citā ziņojumā viņš atklāja, ka viņš ir neapzināti maldinājis "FAA" par tehniskajām kļūmēm.
"Es pamatā meloju regulatoriem (neapzināti)," viņš teica.
Iepriekš 2016. gadā Forkners lūdza "FAA" atļauju izņemt "MCAS" no "737 Max" pilota rokasgrāmatas, apgalvojot, ka tas tiks aktivizēts tikai retos gadījumos. FAA pieprasījumu apstiprināja.
Tiek apgalvots, ka Forkners esot aizbildinājies pēc tam, kad viņam tika nosūtīta pavēste par ziņojumiem kā daļu no Tieslietu departamenta izmeklēšanas par "Max".
"Boeing" izpilddirektors Deniss Muilenbergs šajā mēnesī liecinās par abām avārijām un lidmašīnas attīstību.
"737 Max" lidmašīnu ražošana ir apstādināta kopš marta, pēc tam, kad piecos mēnešos notika divas traģiskas avārijas.
Sākotnējie ziņojumi par abām avārijām - "Lion Air Flight 610" un "Ethiopian Airlines Flight 302" - norādīja, ka "MCAS" (manevrēšanas palielināšanas sistēma) ir kļūdaini ieslēgta un piespiedusi lidmašīnu "knābjus" norādīt uz leju, jo radusies problēma ar sistēmas programmatūras dizainu. Abās avārijās piloti nespēja atgūt kontroli pār lidmašīnu.
Sistēmu varētu aktivizēt ar viena sensora nolasīšanu - tiek uzskatīts, ka abās avārijās sensori esot izgāzušies, nosūtot kļūdainus datus un bez liekas pārbaudes vietā iedarbinot automatizēto sistēmu.
"MCAS" tika izstrādāts, lai kompensētu "737 Max" ar lielākiem dzinējiem nekā iepriekšējās 737 paaudzes.
"Boeing" mērķis ir iesniegt ierosināto labojumu FAA un panākt, lai lidmašīna atkal sertificētos lidot līdz 2019. gada beigām, citādāk ASV aviosabiedrības ir izsvītrojušas reaktīvo lidmašīnu no saviem sarakstiem vismaz līdz janvārim.