Dailes teātra vadība panākusi mutisku vienošanos ar līdzšinējo Dailes teātra māksliniecisko vadītāju Dž. Dž. Džilindžeru par darba tiesisko attiecību pārtraukšanu tuvākajā laikā, informē kultūras ministra Naura Puntuļa (VL-TB/LNNK) pārstāve Inga Vasiļjeva.
Džilindžers drīzumā pametīs Dailes teātri (1)
Pēc Ingas Vasiļjevas teiktā, Puntulis un ministrijas pārstāvji tikušies ar Dailes teātra valdes locekli Andri Vītolu, lai pārrunātu situāciju Dailes teātrī.
Tikšanās laikā Vītols informējis par aktieru kolektīva prasību veikt izmaiņas teātra mākslinieciskajā vadībā, kā arī izstāstīja par potenciālajiem situācijas risinājumiem. Šobrīd esot panākta mutiska vienošanās ar līdzšinējo māksliniecisko vadītāju, režisoru Dž. Dž. Džilindžeru par darba tiesisko attiecību pārtraukšanu tuvākajā laikā, informējis Vītols.
"Tikšanās laikā aicināju Dailes teātra vadītāju tuvāko divu nedēļu laikā izstrādāt un iepazīstināt gan kolektīvu, gan ministriju, gan plašu sabiedrību ar situācijas risinājuma īstermiņa un ilgtermiņa rīcības plānu, kas saskaņots ar visām iesaistītajām pusēm. Būtiski, lai esošā situācija tiktu risināta cieņpilni, respektējot radošo personību devumu Dailes teātra attīstībā, tajā pat laikā objektīvi izvērtējot nākotnes attīstības scenārijus, ņemot vērā teātra darbības stabilitāti, sezonas repertuāra plānu un nākamā gada - teātra simtgades - ieceres," paudis Puntulis.
Kā ziņots, Dailes teātra aktieri izteikuši neuzticību Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam un režisoram Dž.Dž.Džilindžeram un informējuši par to teātra direktoru Andri Vītolu.
25. septembrī, notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums - Dž. Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā laika periodā.
Dailes teātra direktors Andris Vītols apliecinājis, ka šāda saruna notikusi. Tāpat viņš pastāstīja, ka saskaņā ar viņam pieejamo informāciju, Džilindžers, iespējams, apsver iespēju atkāpties no mākslinieciskā vadītāja amata teātrī, taču par to Vītols vēlas runāt par pašu Džilindžeru, kurš gan patlaban ir ārzemēs.
Aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam un var saprast pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības.
Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā: repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām. Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā, teikts aktieru sagatavotajā paziņojumā.
Tāpat aktieri uzskata, ka mākslinieciskā vadītāja pienākums ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā. Tas ir pienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē. Aktieru vēstulē uzsvērts, ka tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.
"Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību. Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī," teikts aktieru vēstulē.
Dailes teātra aktieri vēstulē norāda, ka teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri, un, ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt.