Latvijas galvaspilsētā iet bojā tūkstošiem koku. Bet Rīgas domē saka – dzīvojam pilsētā, un ar to esot jārēķinās. Tikmēr Brīvības ielā tieši šobrīd no dzīves atvadās 100 liepu – tām vienkārši nocirstas saknes, vēsta LNT raidījums "900 sekundes".
Urbanizācija dzen ārā dabu no pilsētām: Rīgā no dzīves atvadās ap 100 liepām uz Brīvības ielas (4)
Pesimistisku prognozi aptuveni 100 liepām raidījumam norāda koku speciālists Edgars Neilands. Šī liepu aleja atrodas Brīvības ielā posmā no VEF līdz pat pašai Juglai. Koki paliek sausi, tiem krīt lapas un tas nav saistīts ar rudens atnākšanu.
Ir daudz koku, kas nākamgad pat nesaplauks vai saplauks nedaudz. Te ir nevis daži koki, bet daudzi desmiti koku un ne tikai šeit, Brīvības ielā, bet uz daudzām ielām Rīgā, būs simti un pat tūkstoši koki, kas būs jānozāģē. Tāpat arī citās Latvijas pilsētās.
Urbanizācija dzen ārā zaļās rotas prom no pilsētām, uzsver koku speciālists. Un šī liepu aleja Brīvības ielā tuvākajos gados samazināsies pat uz pusi.
Šī ir izturīgā suga pilsētai. Bērzi, apses, egles jau sen būtu nobeigušies, ja viņiem būtu izdarīts, kas šiem kokiem ir izdarīts.
Bet liepas turējās. Tās tika stādītas vēl Latvijas laikā, šīm liepām ir 80, 90 un pat 100 gadi. Bet aptuveni 100 liepas likvidēja līdz ar veloceliņu, kas tika izbūvēts pirms deviņiem gadiem. Arī šāda "nogalināšana" ir lēns un vairāku gadu ilgs process. Lielākā daļa sakņu bija tieši zem vietas, kur nolēma izveidot veloceliņu.
Tas tika būvēts, tā kā te nebūtu koku un tas ir tas, kas mani ļoti satrauc. Milzīga vērtība, kas mums ir, šī Brīvības ielas liepu aleja, tika nolemta, ka daudz no tiem kokiem aizies bojā. Protams, vēl ir papildus stresa apstākļi – suņi, sāls, noblīvējums augsnei.
Bet tomēr galvenais iemesls – izbūvējot šo veloceļiņu, nocirta pusi no šo spēcīgo koku saknēm, pakļaujot tos lēnai miršanai. Pagaidām liepas iet bojā pārsvarā tajā ielas pusē, kur izbūvēts veloceliņš. Šeit, pretējā pusē, koki izskatās daudz labāk – skaisti un zaļi. Bet ja arī te, veicot būvdarbus, tiem apcirtīs saknes, šo liepu bojāeja būs tikai laika jautājums.
Koku speciālisti piedāvā sākt diskusiju sabiedrībā par to, kā minimizēt šo koku aiziešanu ceļu būvdarbu dēļ.
"Tas ir sadārdzinājums, bet tas ir 10-20 reizes lētāk, nekā zaudēt šādus kokus. Tie ir pāris eiro uz kvadrātmetru, var uzbūvēt segumu un nebojājot koku saknes. Īpaši šādam segumam, kur nav jābrauc ugunsdzēsēju mašīnām, baļķvēdējiem," norāda koku speciālists Edgars Neilands.
Ja koki no šīs liepu alejas aizies bojā, to vietā stādīs jaunus – piecus deviņus gadus vecus, stāsta Rīgas domē. Problēmu ar koku kalšanu apzinās arī Mājokļu un vides departamentā.
"Mēs šo problēmu zinām, mēs stādam kokus. Kā "videniekam" man būtu labāk, lai brauktu zirgs ar ratiem un tas būtu vieglākais. Bet skaidrs, ka cilvēkiem jāpārvietojas. Ja dzīvojam pilsētā, jābūt kompromisam. Jāsaprot, ka Rīga nav vienīgā pilsēta, kura saskaras ar šo problēmu," saka Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta direktors Anatolijs Aleksejenko.
Šogad galvaspilsētā nokaltušo koku vietā tika iestādīti 45 un oktobrī plānots iestādīt vēl 85. Kad nākamajā gadā nokaltīs daļa no šīs Brīvības ielas liepu alejas kokiem, tiks stādīti jauni, bet tie vairs nebūs 100 gadīgās zaļās rotas. Un arī mūža ilgums tām nebūs lielāks par 10 gadiem, jo saknēm, pēc koku speciālistu prognozēm, nebūs vietas, kur augt.