"PNB bankā", kuras darbība ceturtdien, 15. augustā, tika apturēta, kopš 2017. gada beigām konstatēti kapitāla prasību pārkāpumi, teikts Eiropas Centrālās bankas paziņojumā.
Eiropas Centrālā banka: "PNB bankā" kopš 2017. gada beigām konstatēti kapitāla prasību pārkāpumi
"Bankā kopš 2017. gada beigām konstatēti kapitāla prasību pārkāpumi. Kompetentās iestādes vairākkārt aicinājušas "PNB banku" atjaunot atbilstību prudenciālajām prasībām, kā arī atvēlējušas pietiekamu laiku pasākumu īstenošanai. Banka konsekventi nav piemērojusi korektīvos pasākumus," teikts paziņojumā.
Tāpat paziņojumā minēts, ka Eiropas Centrālā banka 2019. gada 11. jūlijā pieņēma lēmumu par agrīno intervenci, aicinot banku noteiktā termiņā novērst kapitāla deficītu un citus trūkumus.
2019. gada 25. jūlijā banka publicēja revidēto 2018. gada finanšu pārskatu, kurā ārējais revidents sniedza atzinumu ar iebildēm, norādot, ka banka nav atzinusi pietiekamus uzkrājumus sagaidāmajiem kredītzaudējumiem no klientu kredītiem un debitoru parādiem. Revidents arī norādīja, ka banka 2018. gada 31. decembrī nav atzinusi pietiekamus uzkrājumus pamatlīdzekļu vērtības samazinājumam.
Savukārt 2019. gada 12. augustā noslēdzās Eiropas Centrālās bankas klātienes pārbaude bankā, kurā atklāts būtisks uzkrājumu iztrūkums un konstatēti objektīvi elementi, kas liecina, ka bankas saistības pārsniedz tās aktīvus.
"Banka nesniedza pierādījumus, ka tā varētu palielināt savu kapitālu agrīnās intervences lēmumā paredzētajā termiņā," piebilsts paziņojumā.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka ceturtdien plkst. 21 apturēta "PNB bankas" darbība.
FKTK informēja, ka, ievērojot Eiropas Centrālās bankas un Eiropas Vienotā noregulējuma valdes lēmumus, aptur finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un pieņem lēmumu par noguldījumu nepieejamību.
Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs, 15.augustā nolēma atzīt "PBN banku" par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde pieņēma lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēma par noguldījumu nepieejamību.
Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.
"Mēs apzināmies, ka šī ir negaidīta ziņa bankas klientiem, taču varam apliecināt, ka FKTK darīs visu iespējamo, lai izveidotu ērtāko un efektīvāko risinājumu, un pēc iespējas ātrāk klientiem sāktu garantētās atlīdzības izmaksu – līdz 100 000 eiro katram. Jau tuvākajās dienās, kā rāda pirmie aprēķini – 99,2% noguldītāju varēs sākt saņemt visu savu uzkrāto naudu bankā, ko pilnībā segs no Noguldījumu garantiju fonda līdzekļiem," sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.
Komisijā atzīmēja, ka FKTK padome ir lēmusi par noguldījumu nepieejamību, lai pēc iespējas ātrāk klienti varētu saņemt garantēto atlīdzību. Par garantēto atlīdzību izmaksu veidu un kārtību FKTK lems jau tuvākajās dienās.
Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram "PNB bankas" klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.
Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro apmērā tiks izmaksāta gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu līdzekļiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, uz atlikumiem norēķinu kontos vai algas kontos un uz līdzekļiem krājkontos.