Igaunijā kādas lietotas automašīnas pircējs neilgi pēc tās iegādes vērsies patērētāju tiesību aizsardzības centrā, jo bijusi problēma transportlīdzeklim veikt tehnisko apskati. Pateicoties rūpīgākai pārbaudei, kļuvis skaidrs, ka nobraukums, kas norādīts uz automašīnas odometra, ievērojami atšķiras no faktiskā, vēsta portāls "Postimees".
Krāpšanās ar odometru un tehniskas problēmas. Igaunijā sapnis par lietota auto iegādi beidzas kā murgs (3)
Saskaņā ar lietas materiāliem, 2019. gada 23. martā klients iegādājās "Mercedes Benz" automobili par 5 250 eiro, kurš ražots 2006. gadā. Pārdevējs norādījis, ka automašīna esot labā tehniskā stāvoklī.
Tās nobraukums iegādes brīdī esot bijis 248 000 km, bet, kā liecina turpmāk veiktā diagnostika, reālais nobraukums bijis 601 904 km.
Automašīnai tika konstatētas vairākas būtiskas problēmas, kuru dēļ nebija iespējams iziet tehnisko apskati. Viens no iemesliem - dūmojošs dzinējs, kā rezultātā pārsniegts pieļaujamais CO (oglekļa monoksīda) daudzums.
29. martā, kad jauniegādātā spēkrata īpašnieks veica automašīnas tehnisko pārbaudi, atklājās vēl vairākas problēmas.
Tika konstatēta noplūde augstspiediena sūkņu šļūtenēs, noplūde vakuuma sūkņa blīvējumā un starpdzesētāja caurulē, kā arī tika konstatēts dzinēja ķēdes nodilums.
Lai novērstu visus uzskaitītos trūkumus, pircējam nāktos šķirties no 3 149 eiro.
1. aprīlī auto īpašnieks nosūtījis pārdevējam rakstisku lūgumu lauzt līgumu vai samaksāt pusi no automašīnas remonta izmaksām.
Atbildē pārdevējs skaidrojis, ka automašīna nonākusi pie lietotu automašīnu tirgotājiem pateicoties apmaiņas darījumam pret citu spēkratu. Neviens gan neesot pārbaudījis reālo nobraukumu. Automašīna bijusi reģistrēta Lietuvā un tai neesot servisa grāmatiņa.
Auto iegādes brīdī pircējam tika paziņots, ka taupības nolūkos odometra patiesums netika pārbaudīts.
Klientam gan tika dota iespēja veikt izmēģinājuma braucienu un veikt pārbaudi uz vietas. Pēc pārdevēja domām, viss esot darīts tā, lai klients iegūtu priekšstatu par transportlīdzekļa stāvokli.
Arī pārdevējs uzskata, ka viņš nav atbildīgs par lietotās automašīnas stāvokli.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumā norādīts, ka, saskaņā ar likumu, pārdevējs pēc transportlīdzekļa pārdošanas divus gadus uzņemas atbildību par pārdotās preces atbilstību līgumā noteiktajam. Noteikumi paredz - ja mašīnai rodas problēmas pirmo sešu mēnešu laikā pēc tās iegādes, pārdevējs uzņemas par to atbildību.
Pircējs piecas dienas pēc spēkrata iegādes konstatēja vairākas nepilnības, par kurām viņš nekavējoties paziņoja pārdevējam, piedāvājot divus iespējamos problēmas risinājumus.
Pārdevējs mutiski atteicās atpirkt vai remontēt konkrēto automašīnu.
Komisijas lēmumā norādīts, ka atšķirība odometra rādījumos no faktiskā nobraukuma nav tik būtiska, kad tiek sastādīts pirkšanas līgums. Svarīgāk ir tas, ka automašīnai ir identificēti vairāki tehniski defekti, par kuriem pārdevējs ir atbildīgs.
Komisija nolēma, ka patērētāja prasība ir jāievēro.
Pircējam ir jāatdod automašīna pārdevējam, bet pārdevējam ir jāatmaksā 5 250 eiro. Kā arī 192 eiro, ko pircējs ir samaksājis par automašīnas reģistrāciju.