Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Vairākos lauku maršrutos plāno ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu (7)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Atsevišķās vietās laukos plānots ieviest bezmaksas sabiedriskos autobusus. Kritērijiem šobrīd atbilst 18 maršruti, kas pasažieru mazā skaita dēļ ir ļoti nerentabli. Autotransporta direkcija (ATD) lēmusi, ka valsts braukšanu apmaksās, vēsta raidījums "LNT Ziņas".

Rūjienas novada Ipiķi ir viena no šīm vietām. Šobrīd, lai tiktu no Ipiķiem uz Rūjienu kā tuvāko lielo pilsētu, autobuss ir vien tikai divas reizes nedēļā - trešdienās un sestdienās. Taču tas ir tikai vasaras mēnešos, jo no septembra līdz jūnijam autobuss kursē tikai sestdienās.

Ipiķieši to izmanto tikšanai līdz Rūjienas tirgum, veikaliem un kapiem, bet nokļūt pie ģimenes ārsta neesot iespējams. Sestdienās, kad kursē autobuss, savukārt nestrādā ārsta prakse.

“Kādreiz zāles vajag un kaut ko citu nepieciešamu. Ārstu arī vajag. Pārtiku vajag, aptieku vajag. Ja mašīnas nav, tad netiek ar. Tad meklē kādu, kas aizved. Maksā!” stāsta Rūjienas novada Ipiķu iedzīvotājs Roberts.

Sabiedriskā autobusa neesamību darbdienās atsevišķi Ipiķu iedzīvotāji pārveidojuši kā piepelnīšanos, piedāvājot nelicenzētus pasažieru pārvadājumus, proti, ar savām automašīnām tie ved ļaudis uz Rūjienu, turp un atpakaļ prasot vidēji 7 eiro. Taču, ja nepieciešams ļoti steidzami, tad ved par 20 eiro.

Ipiķos, kur iedzīvotāju skaits vien tikai 270, ar pārsteigumu uztver ATD plānus no 2021. gada ieviest ne tikai biežāku kursēšanu, bet – pat bezmaksas, valsts pilnībā finansētus autobusu reisus līdz 20 kilometrus attālajai Rūjienai.

Līdzko vietējie sapratīšot, ka autobuss ir regulāri un izdevīgos laikos, iespējams, cilvēki to sāks izmantot tikšanai uz darbu Rūjienā vai tālāk jau paspēs pārsēsties citā autobusā uz Valmieru.

“Pašvaldība varētu iesaistīties un veikt aptauju, kā cilvēki redz, kad būtu nepieciešamākais šis maršruts, kurā brīdī. Jebkura jauna maršruta veidošana ir jāsaskaņo ar iedzīvotāju vajadzībām. Pašvaldība varētu būt tas starpnieks,” piebilst Rūjienas novada Ipiķu pagasta pārvaldes vadītāja Iveta Buņķe.

Ipiķi-Rūjiena ir tikai viens no pieciem iecerētajiem bezmaksas autobusu maršrutiem Vidzemē. Izņemot vēl maršrutu Skujene-Kaive, pārējie koncentrēti ap Alūksni.

Kopumā no 2021. gada ATD iecerējusi ieviest bezmaksas braukšanu vismaz 18 maršrutos laukos. Visvairāk – septiņi – Latgales plānošanas reģionā, galvenokārt nodrošinot nokļūšanu Ludzā, Viļakā, Viļānos, Dagdā. Zemgalē plānoti četri bezmaksas autobusi, ietverot tādas vietas kā Pilskalne, Sproģi, Rasas, Sunākste, Zilkane, Nereta un Aizkraukle. Vismazāk, tikai divi bezmaksas autobusu maršruti, plānoti Kurzemē – Liepāja-Bārta, Rucava, un Kuldīga-Kabile.

“Galvenais mērķis ir nodrošināt mobilitāti tiem iedzīvotājiem, kas dzīvo mazapdzīvotās vietās, ar nelielu iedzīvotāju skaitu. Mērķis ir saglabāt šos cilvēku dzīvot reģionos, pierobežā, nevis motivējot un stimulējot pārcelties uz pilsētām,” atklāj Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Taču, ja katrā braucienā būs mazāk par diviem pasažieriem, maršrutu likvidēs pilnībā. Uzzinot, ka visā valstī šādi bezmaksas pārvadājumu eksperimenti izmaksās deviņus miljonus eiro gadā, atsevišķi Ipiķu ļaudis to sauc par naudas izšķiešanu.

Ipiķos gan izskan viedoklis – lētāk un racionālāk būtu ļaut pieaugušajiem braukt pašvaldību finansētajos skolēnu autobusos. Mācību gada laikā tie kursē katru dienu tādos laikos, lai cilvēki nokļūtu pat darbā. Tiek ieteikts, lai valsts drīzāk piemaksājot pašvaldībām, nevis rīko daudzmiljonu iepirkumu ar apšaubāmu lietderību.

Lai vai kā - bezmaksas autobusam Ipiķos būs gatavi. Šonedēļ pabeigti pieturu remonti.

“Ja redzam, ka, ieviešot bezmaksas transportu, tā statistika neuzlabojas, bija divi pasažieri maršrutā un pēkšņi paliek viens vai neviens, tas nozīmē, ka pieprasījuma pēc šāda maršruta nav un, visticamāk, slēgsim. Ja interese saglabājas, tad uzturam,” rezumē ATD vadītājs.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu