Labklājības ministre Ramona Petraviča (KPV LV) pārkāpumus valsts sociālās aprūpes centra (SAC) "Rīga" filiālē "Ezerkrasti" nesaskata un aicina iestādi līdz oktobrim netraucēt, informēja ministres padomniece Liesma Kalve.
Petraviča noraida Tiesībsarga biroja izteiktos pārmetumus par sociālās aprūpes centru "Ezerkrasti"
Trešdien, 19. jūnijā, labklājības ministre neplānotā vizītē apmeklēja "Ezerkrastus", uz kurieni iepriekš tika pārvietotas personas ar invaliditāti no filiāles "Baldone". Kalve atgādināja, ka lēmumu par filiāles "Baldone" reorganizāciju Labklājības ministrija (LM) pieņēma pēc ēkas tehniskā stāvokļa izvērtēšanas, ekspertu ieteikumiem un Tiesībsarga rekomendācijām 2018. gadā.
Līdz ar reorganizācijas sākšanu, pēc Kalves paustā, sākās pakāpenisks darbs pie klientu un viņu piederīgo aptaujāšanu par iespējamās aprūpes vietas maiņu. Paralēli tam, notika izvēli izdarījušo cilvēku ar invaliditāti pakāpeniska pārvietošana un citām valsts aprūpes iestādēm, tostarp "Ezerkrastiem", kurp gada laikā pārvietotas 67 pilngadīgas personas ar invaliditāti.
Kā norādīja ministre, dzīvesvietas maiņa ir emocionāli sarežģīts un smags process ikvienam cilvēkam, un īpaši to pārdzīvojot tie, kuriem ir veselības problēmas. Šī iemesla dēļ ministre izteikusi aicinājumu līdz oktobrim netraucēt un lieki neuztraukt cilvēkus, kuri pakļauti šim pārcelšanās procesam.
Šādu lūgumu izprast situāciju un neapgrūtināt ar savu klātbūtni, LM izteica arī nevalstisko organizāciju pārstāvēm, kuras prasīja atļauju ministrijai sekot pārcelšanās procesam, sacīja Petraviča.
Politiķe atzīmēja, ka par spīti šim lūgumam kontrolējošās personas kopā ar tiesībsarga biroja darbiniekiem divas dienas veica kontroles pasākumus "Ezerkrastos", kur konstatētie it kā rupjie cilvēktiesību pārkāpumi, ministres ieskatā, neiztur nekādu kritiku.
Petraviča sacīja, ka sabiedrības sakāpinātās intereses dēļ arī viņa pati bijusi spiesta pārkāpt savus ieteikumus un "lieku reizi emocionāli traumēt" šīs filiāles iemītniekus ar vizīti iestādē.
"Tā nekādā ziņā nav nedz laba darba prakse, nedz cieņas un iejūtības izrādīšana cilvēkiem ar veselības traucējumiem un darbiniekiem, kuri ar vislielāko rūpību veic emocionāli un fiziski smagu darbu šajā iestādē," izteicās ministre.
Viņa uzsvēra, ka "Ezerkastos" redzētais viņu nav pārsteidzis, jo telpas bijušas labā tehniskā stāvoklī, gaumīgi iekārtotas, aprīkotas, iemītniekiem nodrošināts viss nepieciešamais dzīvošanai, rehabilitācijai un ārstniecības procedūrām.
Arī personīgi sarunās ar nejauši sastaptiem klientiem un viņu piederīgajiem ministre saņēmusi tikai labus un cildinošus izteikumus par sadzīves apstākļiem šajā aprūpes centrā.
"Ļoti ceru, ka manu aicinājumu ar cieņu un toleranci izturēties pret cilvēkiem ar invaliditāti sadzirdēs un sapratīs ikviens kontrolēt gribošais pilsonis," pauda Petraviča.
Kā ziņots, Tiesībsarga birojs pēc viesošanās filiālē "Ezerkrasti" secinājis, ka iestādē vērojami rupji cilvēktiesību pārkāpumi un netiek ievērotas tiesībsarga 2018. gadā sniegtās rekomendācijas.
Tiesībsarga biroja Komunikācijas un starptautiskās sadarbības nodaļas vadītāja Ruta Siliņa informēja, ka biroja Prevencijas daļas pārstāvji un Tiesībsarga biroja pieaicināta eksperte psihiatre kopā ar biedrības "Latvijas Kustība par neatkarīgu dzīvi" pārstāvēm 2019. gada 21. maijā un 30. maijā bez iepriekšēja brīdinājuma apmeklēja filiāli "Ezerkrasti".
Abu vizīšu mērķis bijis pārbaudīt tiesībsarga 2018. gadā nosūtīto rekomendāciju ieviešanu un ar tām saistītos problēmjautājumus. Birojs vēlējies pārliecināties, vai klientu pārvietošana no centra "Rīga" filiāles "Baldone" uz filiāli "Ezerkrasti" notiek, "ievērojot klientu vislabākās intereses".
Siliņa informēja, ka, izvērtējot vizītes laikā iegūto informāciju, secināts, ka par sociālo aizsardzību atbildīgā valsts pārvaldes iestāde un LM "pilnībā neievēro savus iepriekšējos gados nospraustos mērķus un politikas plānošanas dokumentos noteiktos principus - Latvijas viennozīmīgu virzību uz deinstitucionalizācijas procesu".
Tiesībsarga birojs uzskata, ka LM padara par neiespējamu nodrošināt institūcijās esošajiem klientiem ministrijas paredzēto pamatmērķi - ģimeniskai videi tuvinātus un kvalitatīvus pakalpojumus.