Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Motormuzeja kulta auto kolekcijai pievienosies "Fantomasa" auto (2)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto/Rīgas Motormuzejs

Rīgas Motormuzeja kulta auto kolekcijai aprīļa beigās pievienosies auto būves vēstures un 20. gadsimta dizaina ikona – 1961. gada futūristiskais "Citroën DS 19", kas "spēlēja" nozīmīgu lomu kinofilmā "Fantomass".

Informācija Rīgas Motormuzeja mājaslapā liecina, ka romantiskie francūži spēkratu dēvējuši par auto dievieti, savukārt filozofs Rolands Bārts automobilim veltījis veselu eseju, slavinot auto debešķīgās formas.  

"Citroën DS 19" savu debiju piedzīvoja 1955. gada Parīzes auto izstādē. Auto uzreiz kļuvis par sensāciju.

Foto: Rīgas Motormuzejs no pirmsākumiem līdz mūsdienām

Kāpēc šis auto cilvēkiem tik ļoti patika?

Iespējams, tā bija virsbūve ar ļoti avangardisku pludlīnijas formu. Iespējams, tie bija tam laikam neredzētie tehniskie risinājumi - izcilais hidrauliskais pārnesumu pārslēgšanas mehānisms un pneimatiska balstiekārta (piekare), kur klīrensu (virsbūves zemākais punkts attiecībā pret ceļa virsmu) atkarībā no ceļa stāvokļa var regulēt pats vadītājs.

Bet varbūt auto mīļotājus sajūsmināja tā aerodinamiskās īpašības: slīpais, uz leju noapaļotais motora pārsegs un pilnībā gludā virsbūves apakša. Tehnisko un dizaina risinājumu rezultātā bija izveidota īsta pērle, kura 150 km/h sasniedza tik pat ātri cik tā laika sporta ikonas. Spēks un daile; ne velti Francijā drīz vien iemīļoto modeļa apzīmējumu "DS" tauta pārfrāzēja par "Dèesse", kas nozīmē "dieviete". 

"Citroën DS 19" ražoja līdz 1966. gadam. Vairāk nekā 10 gadu laikā tika saražoti gandrīz 800 000 dažādu komplektāciju un izpildījumu eksemplāri.

Rīgas Motormuzeja eksponētais eksemplārs ražots 1961. gadā un tam ir viena no bagātākajām komplektācijām. Auto aprīkots ar specifiskiem priekšējos spārnos iebūvētiem salona ventilācijas kanāliem un tā bagātīgi aprīkotais mērinstrumentu panelis atgādina lidmašīnas vadības paneli.

  • Senais spēkrats ir nācis no Šveices un tam ir bijuši divi īpašnieki.
  • 2010. gadā automobilim veikta pilna restaurācija, atjaunojot tā autentisko krāsojumu un pasažieru salona apdari.
  • Tagad par godu Rīgas Motormuzeja 30. dzimšanas dienai no 2019. gada 27. aprīļa auto tiks iekļauts muzeja pastāvīgās ekspozīcijas kolekcijā "Kulta auto".
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu