Savā pirmajā un pēdējā braucienā tvaikonis "Titāniks" devās 1912. gada 10. aprīļa pēcpusdienā - naktī uz 15. aprīli tas saskrējās ar aisbergu un nogrima. Tobrīd tas bija lielākais pasažieru tvaikonis pasaulē, tā būvēšanā tika izmantotas modernākās tehnoloģijas, tāpēc cilvēki uzskatīja, ka tas ir nenogremdējams. "Titānika" traģēdija bija viena no lielākajām jūras katastrofām un prasīja vairāk nekā 1000 cilvēku dzīvības.
Traģēdija, kas šokēja pasauli. 10 interesanti fakti par leģendāro "Titāniku" (3)
"Titānika" nogrimšanas gadadienā "National Geographic" apkopojis 10 interesantus faktus par leģendāro kuģi.
1. "Titāniku" uzbūvēja 1911. gada 31. maijā un tas bija lielākais kustīgais objekts, ko cilvēki jebkad izveidojuši. Tā palaišanai ūdenī bija nepieciešamas 22 tonnas ziepju un tauku, un to vēroja aptuveni 1000 tūkstoši cilvēku.
2. Darba apstākļi un drošības standarti 20. gadsimtā nebija augstā līmenī - dažādas traumas un cilvēku nāve kuģa būvniecības laikā bija jau paredzama.
"Titāniku" būvējot, dzīvību zaudēja astoņi cilvēki, 28 cieta smagos negadījumos un 218 guva nelielas traumas.
3. Kuģa muzikantu darbs nebija viegls - pirmās klases pasažieriem tika izsniegta grāmata ar 352 dziesmām, ko tie varēja pieprasīt nospēlēt muzikantiem. Visi muzikanti arī traģēdijā gāja bojā, jo turpināja spēlēt mūziku un nomierināt pasažierus, kamēr kuģis grima.
4. Visdārgākā vienvirziena kuģa biļete tika iegādāta par 4,350 dolāriem - mūsdienās tas būtu 97 tūkstoši dolāru jeb aptuveni 86 tūkstoši eiro.
5. Vēl joprojām nav skaidri zināms, cik cilvēki zaudēja dzīvības, kuģim nogrimstot - pasažieru un apkalpes sarakstā daudzi vārdi bija norādīti ar drukas kļūdām, daudzi, piemēram, muzikanti, netika norādīti vispār. Uz kuģa atradās arī dažādu valstu pilsoņi, līdz ar to vienošanās par kopējo bojāgājušo skaitu bija apgrūtinoša. ASV pašlaik norādījuši, ka tika zaudētas 1517 dzīvības, Lielbritānija - 1503.
6. Viens no kuģa pavāriem traģēdijā izdzīvoja. Viņš ledainajā ūdenī pavadīja aptuveni divas stundas, pirms viņu izglāba.
Pats pavārs apgalvo, ka spējis izturēt salā tik ilgi, jo pirms tam bija pamatīgi sadzēries viskiju.
7. Traģēdijā izdzīvoja arī "White Star Line" - uzņēmuma, kam piederēja kuģis - valdes loceklis. Brūss Ismejs gan kļuva par alkatības un sliktas pārvaldības simbolu, jo nerīkojās kā džentlmenis - tiklīdz "Titāniks" ietriecās aisbergā, Ismejs uzreiz ieņēma vietu glābšanas laivā. Tā rezultātā divas pilsētas Teksasas un Montanas štatos, kas bija nosauktas viņa vārdā, vēlējās mainīt savu nosaukumu.
8. Interese par "Titānika" vraka atrašanu radās uzreiz pēc kuģa nogrimšanas. Pāris dienas pēc traģēdijas Vinsents Astors, turīga uzņēmēja Jēkaba Astora dēls, paziņoja, ka dosies meklēt mirušā tēva ķermeni. Viņam pievienojās vēl divas ģimenes, kuras sāka kalt plānos vraka atrašanai, taču operāciju nācās atlikt nepietiekamu resursu dēļ.
9. Mazāk nekā mēnesi pēc traģēdijas iznāca pirmā filma par šo notikumu - "Izglābta no "Titānika"" ("Saved from "Titanic"").
Tā bija mēmā filma, kurā piedalījās aktrise Dorotija Gibsone, kura izglābās no grimstošā kuģa.
10. Kad tika saņemtas pirmās ziņas par to, ka kuģis ir nogrimis, vairākas avīzes ziņoja, ka negadījumā cietušo nav. Tikai pēc vairākām dienām cilvēki uzzināja patiesos traģēdijas apmērus un sāka vākt ziedojumus upuru ģimenēm.