Kā saprast, vai riepa ir droša un kalpos tā, kā tas ir paredzēts? Kāda nozīme ir riepas protektora dziļumam un kāda - riepas vecumam?
Protektors, riepas vecums un citi svarīgi faktori. Kāds ir pieļaujamais riepu izmantošanas ilgums? (6)
Riepas protektora dziļumam ir milzīga nozīme, taču ne mazāk svarīgs ir laiks, kas pagājis kopš riepas ražošanas brīža, riepas vecums. Jo jaunāka riepa, jo labāk tās gumijas sastāvs pilda uzdevumu. Jo vecāka, jo lielāka varbūtība, ka riepas protektora slānis sāks drupt vai pat atdalīsies. Nemaz nerunājot par krietni vien sliktāku saķeri ar ceļa segumu.
Piemēri, kad vecas riepas postā iedzinušas cilvēkus, tālu nav jāmeklē. Lai gan par vienu no biežākajiem autoavāriju cēloņiem tiek uzskatīta atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana un ātrums tiek uzskatīts arī par iemeslu, kā dēļ 2013. gada 30. novembrī bojā gāja kinofilmu The Fast and The Furious (Ātrs un bez žēlastības) zvaigzne Pols Vokers, aizvien nenovērtēts ir riepu stāvoklis. Ne tikai protektora dziļums un atbilstība sezonai, bet arī vecums.
Tikai riepas notur mašīnu uz ceļa, un katrai no tām kontakts ar ceļu ir apmēram cilvēka plaukstas vai parastās aploksnes lielumā. Ja riepas gumijas ķīmiskās īpašības ir mainījušās, efektīvā kontakta virsma faktiski ir ievērojami mazāka. Tā bija arī Vokera avārijas gadījumā, jo negadījums notika ar deviņus gadus vecu auto, kam bija oriģinālais apriepojums.
Deviņi gadi ir daudz par daudz, jo pastāv uzskats, ka riepas mūžs neatkarīgi no tā, vai tā tiek lietota vai atrodas glabāšanā, ir seši, varbūt septiņi gadi. Ja auto tiek lietots regulāri, riepas nodilst un ir jāmaina, vēl pirms iestājies kritiskais vecums. Ja ar mašīnu brauc reti, piemēram, tikai noteiktā sezonā vai īpašos gadījumos, var pastāvēt maldīgs uzskats, ka ar spēkrata riteņiem viss ir labākajā kārtībā, kaut gan tā nebūt nav.
Automašīnas riepas nesastāv no protektora vien. Tās ir sarežģīta dažādu sintētisku materiālu, tērauda stiepļu un gumijas kombinācija. Laika gaitā notiek šo materiālu strukturālas izmaiņas, turklāt tās var būt ne tikai virspusējas, bet arī acij slēptas, neredzamas. Šā iemesla dēļ pasaulē lielākais autoriepu ražotājs Bridgestone rekomendē vismaz reizi mēnesī pārbaudīt riepas, kas sasniegušas piecu gadu vecumu, pie tam jāatceras ne tikai par uzmontētajām riepām; jāpārbauda arī rezerves ritenis, lai izvairītos no varbūtības, ka pie pirmās slodzes tas "padodas".
Tāpat kā protektors, arī gumijas sastāvs katra ražotāja riepām atšķiras. Ierindas autobraucējs varbūt pat neiedomājas, ka tas var būt arī drošību ietekmējošs faktors. Tomēr ne jau velti lielajās kompānijās ir pētniecības un izstrādes nodaļas, plašas produktu testēšanas iespējas, tiek veikti ieguldījumi jauna gumijas sastāva un piemaisījumu izstrādē. Noliekot blakus divas vienāda izmēra riepas, no kurām viena maksā 30 eiro, bet otra - 80, parasts cilvēks bieži vien nospriedīs, ka tās taču ir vienādas, melnā krāsā, vienīgi ar atšķirīgu protektoru. Tomēr patiesībā dārgāks šajā gadījumā nozīmē labāks jeb, citiem vārdiem, sakot, premium riepa kalpos labāk, rādīs labāku sniegumu nekā izstrādājums no stenda lielveikalā. Par atjaunotajām riepām nemaz nerunājot.
Visbeidzot ir viens raksturlielums, ko ikviens autobraucējs var noskaidrot arī pats - cik sen ražotas viņa mašīnai uzautās riepas. Uz to norāda tā dēvētais DOT kods, ko veido četri cipari uz riepas malas. No tiem divi pirmie norāda uz nedēļu, bet divi pēdējie uz gadu, kurā riepa ražota. Tādējādi, ja kods ir, piemēram, 1609, tas norāda, ka riepa ražota 2009.gada sešpadsmitajā nedēļā. Šā materiāla tapšanas brīdī šāda riepa būtu desmit gadus veca un, kā norāda Bridgestone, pat spītējot minimālam nobraukumam, labam vizuālajam izskatam un pietiekamam protektoram, to nebūtu ieteicams lietot.