"Rīgas satiksme" slēgusi līgumus ar 46 "Saskaņas" un "Gods Kalpot Rīgai" biedriem un ar partijām saistītām personām, vēsta raidījums TV3 raidījums "Nekā personīga".
Raidījums: RS strādājušas 46 ar "Saskaņu" un "Gods kalpot Rīgai" saistītas personas (1)
"Ernst & Young Baltic" veiktais audits "Rīgas satiksmē" liecina, ka iepirkumi organizēti tā, lai uzvarētu konkrētas čehu un poļu kompānijas. Uzņēmums pārvaldīts slikti, daudzi no tēriņiem ir apšaubāmi.
"Ernst&Young" auditori atklājuši, ka iepirkuma specifikācija bijusi aizdomīgi precīza tā, lai par trolejbusa piegādātāju sanāktu izvēlēties čehu "Škoda Electric", autobusus uz Rīgu vestu Polijas "Solaris Bus & Coach", bet zemās grīdas tramvajus "Rīgas satiksme" iepirktu no "Škoda Transportation".
Auditori to pamato, piemēram, ar konkursa nolikumā iekļauto prasību, ka piegādātājam jābūt vienīgi no Eiropas Savienības, tāpat pieprasot konkrētu autobusa platumu un nosacījumu, ka jābūt 10 litru logu mazgāšanas tvertnei.
Autobusiem vēlāk pasūtīts iepriekš neparedzēts aprīkojums - LED gaismas, novērošanas kameras -, kas izmaksāja turpat sešus miljonus eiro.
Tramvajiem savukārt bijusi prasība, lai tie būtu apgādāti ar specifisku detaļu riteņu piedziņai.
Šveices uzņēmums "Molinari Rail" izpētījis, ka tirgū ir tikai viens piegādātājs ar jau gatavu šādu produktu un citas kompānijas "Rīgas satiksmes" noteiktajā laikā tādus saražot nepaspētu.
Zīmīgi, ka sēde, kurā apstiprināts autobusu konkursa 150 lappušu garais nolikums ilgusi vien pusstundu.
Un iepirkumu komisijas locekļiem pietika ar 20 minūtēm, lai izskatītu tramvaju piegādātāju piedāvājumus. Vāja bijusi uzraudzība arī pēc uzvarētāja pasludināšanas, piegādāta tikai daļa transportlīdzekļu un tie paši ar nokavēšanos, vēsta "Nekā Personīga".
Anrijs Matīss šos iepirkumus apturēja, patlaban notiekot sarunas soda naudas piedziņas jautājumos par laikus nepiegādātiem transportlīdzekļiem.
Neoficiāli zināms, ka kompānijai "Solaris" banka atsaukusi finansējumu 88 autobusiem, un nav zināms, vai uzņēmums vispār būs spējīgs saistības izpildīt līdz galam.
Kā apliecina Matīss, viņš paguvis uzteikt divus iespaidīgus līgumus. Bijušā partijas "Gods Kalpot Rīgai" biedra Aleksandra Krjačeka firma "Alkom-Trans" vairs nepiegādās Rīgas satiksmei rezerves daļas jaunajiem tramvajiem. Tāpat uzteikts ar uzņēmēju Māri Martinsonu saistītais divu miljonu līgums ar "Lucidus".
"Mēs ķērāmies klāt, pirmkārt, tiem līgumiem par lielām summām, kas bija saistīti ar kriminālprocesā iesaistītām personām. Mēs uzteicām līgumu ar "Lucidus", uzteicām līgumu ar "Alkom trans"," norāda Matīss.
Raidījums akcentē, ka satraucoši ir arī "Ernst & Young" otrajā ziņojumā minētie atklājumi.
Izrādās, "Rīgas satiksme" lāpījusi caurumus budžetā uz bankā aizņemtu līdzekļu rēķina, kas domāti zemās grīdas tramvajiem un ūdeņraža projektiem, bet nauda tērēta algu izmaksai un citiem operatīvajiem izdevumiem, vēsta "Nekā personīga".
Kredītprocentos vien pēdējos gados maksāts pusmiljons eiro, turklāt pastāv risks, ka komercbankas varētu atsaukt naudu, jo tā netiek tērēta paredzētajiem mērķiem.
Tajā pašā laikā "Rīgas satiksmei" ir izdevumu pozīcijas, kur ir ne vien apšaubāma to lietderība, bet pastāv aizdomas, vai pakalpojumi nav bijuši fiktīvi.
Transportlīdzekļu apdrošināšanai gadā tērēti divi miljoni eiro, no kuriem pusi apdrošināšanas prēmijās saņēma "Baltijas apdrošināšanas nams" (BAN). Kā BAN patiesais labuma guvējs norādīts Rīgas mēra Nila Ušakova bijušais padomnieks Ēriks Teilāns.
"Rīgas satiksme" lielas naudas tērējusi arī algojot ārpakalpojuma firmas. Vidēji ap 200 000 eiro gadā (2017. gadā -247 000 eiro, 2018. gadā - 188 000 eiro) saņēmusi "Callidus Capital". Valda Sikšņa vadītais uzņēmums konsultējis "Rīgas satiksmi" finansējuma piesaistē.
Pirms pieciem gadiem Siksnis kopā ar amerikāņu "Ripplewood" centās no valsts iegādāties Citadeles bankas akcijas. Neoficiāli minēts, ka lietu kārtošanā klāt bijis arī Māris Martinsons, un tas kļuva par iemeslu, kāpēc Siksni no tālāka darījuma izslēdza.
Pagājušajā gadā "Rīgas satiksme" slēgusi arī uzņēmuma līgumus ar 46 privātpersonām. Auditors secina, ka konsultācijas sniegušas politiski nozīmīgas personas.
Tie ir "Saskaņas" un "Gods kalpot Rīgai" biedri vai personas, kuras cieši saistītas ar abām šīm partijām.
Konsultācijas dažādos jautājumos, piemēram, par "Rīgas satiksmes" darbinieku veselības uzlabošanu snieguši ne vien četri pašreizējie Rīgas domes deputāti Bergmanis, Paškovs, Kuzmuks, Klementjevs, bet arī kādreizējais parlamentārietis Aleksandrs Sakovskis un eksdeputāts no Rīgas domes Nikolajs Zaharovs.
Sporta izglītību ieguvušais Zaharovs pērn saņēmis 38 tūkstošus gadā jeb trīs tūkstošus mēnesī par konsultācijām alternatīvās degvielas ieviešanā.
Ušakova nezināšana par konsultāciju līgumiem tomēr neiztur kritiku. Ikmēneša atlīdzību no "Rīgas satiksmes" par satura radīšanu sociālo tīklu kontos saņēma gan mēra palīdze Olga Portnova, gan preses sekretāre Laila Īvāna. Līgums bijis arī "Saskaņas" Saeimas frakcijas konsultantei Guntai Šagbazjanai.
Pēdējos četrus gadus par konsultantu "Rīgas satiksmē" bijis noformēts arī Rīgas pilsētas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Juris Kokins. Viņš atsakās izpaust gan kādus darbus veicis uzņēmumā, gan atlīdzību.
Regulāru atlīdzību par konsultācijām ES finansējuma piesaistes jautājumos no "Rīgas satiksmes" saņēmis arī "Gods kalpot Rīgai" Mājokļu un vides departamenta direktora Aļeksejenko dēls Igors Puntuss.
Līgums ar "Rīgas satiksmi" bijis gan Maksimam Marčenkovam no "Saskaņai" pietuvinātās "Humora komitejas", gan prokremliskajam aktīvistam Ivanam Staļnojam, kurš pirms pāris gadiem bija video saturu pārpublicējošās "Facebook" lapas "Toma joki" īpašnieks ar 150 000 sekotāju. Konsultācijas par satura veidošanu sabiedriskajā transportā sniedzis krievu valodā iznākošā žurnāla "Patron" galvenais redaktors Dmitrijs Ličkovskis. Korporatīvajiem pasākumiem "Rīgas satiksme" izvēlējusies Konstantīnu Gaņinu, kuram par konsultācijām "Rīgas satiksme" mēnesī maksājusi 3 tūkstošus eiro.
Gaņins vada sabiedrisko attiecību firmu "Lietišķās sadarbības centrs", kur īpašnieku vidū savulaik atrodams arī no Latvijas izraidītā Krievijas spiega Aleksandra Rogožina tēva vārds.
Vēl pagājušajā piektdienā Rīgas satiksmes vadītājs bija Anrijs Matīss. Bet jau pirmdien viņš iesniedza atlūgumu. Matīss skaidro, ka trūcis atbalsts no kapitāldaļu turētāja Ušakova. Arī valdes locekļu nomaiņa pagājušajā piektdienā bijis vienpersonisks Ušakova lēmums, vēsta "Nekā Personīga".
Ar 130 miljonu pašvaldības dotāciju ir atrisināta iespējamā "Rīgas satiksmes" maksātnespēja. Iepriekšējais vadītājs Matīss bija atradis 15 miljonu ietaupījumu. Vēl 10 miljonus varētu ietaupīt uz "Gods kalpot Rīgai" biedra Brandava kontrolētā mikroautobusu biznesa apcirpšanas rēķina, taču tam jāpieņem politiski lēmumi domē, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".