Šodienas redaktors:
Dace Otomere

"Delna" norāda uz problēmām zemās grīdas tramvaju iepirkuma procesā (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Uzņēmuma "Rīgas satiksme" zemās grīdas tramvaji 5. tramvaju depo teritorijā; ilustratīvs attēls.
Uzņēmuma "Rīgas satiksme" zemās grīdas tramvaji 5. tramvaju depo teritorijā; ilustratīvs attēls. Foto: Edijs Pālens/LETA

"Sabiedrība par atklātību Delna" ir saskatījusi problēmas zemās grīdas tramvaju iepirkuma procesā Rīgā, aģentūru LETA informēja organizācija.

Zemās grīdas tramvaju iepirkums bija otrais projektā "Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība", kas plašāk zināms kā Skanstes tramvaja projekts, uzsāktais iepirkums, kuru "Delna" uzraudzīja ar Eiropas Komisijas (EK) finansiālu atbalstu. Iepirkumā, kuru "Rīgas satiksme" (RS) izsludināja 2018. gada aprīlī, bet pārtrauca 2019. gada janvārī, bija paredzēts iegādāties 12 energoefektīvus zemās grīdas tramvajus. Iepirkumā bija pieteikušies tikai divi pretendenti, tostarp "Škoda Transportation", kura iespējamo iesaisti liela apjoma kukuļdošanā šobrīd izmeklē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).

Uzraugot projektu, "Delna" secināja, ka lielbudžeta projektu tehniski ekonomiskajā pamatojumā būtu jāpamato tajā ietverto tehnisko parametru nepieciešamība. Iespējams, ja EK līmenī tiktu veikts detalizētāks izvērtējums lielbudžeta projektiem, kuru apmērs tuvojas 100 miljoniem eiro, tas samazinātu korupcijas riskus.

Iepirkuma gaitā "Delna" vērsusi uzmanību uz vairākām konkrētām pretendentiem izvirzītām prasībām, kas Delnas ieskatā bija nepamatoti ierobežojošas un pārāk specifikas.

Iepirkumu komisija neesot sniegusi zinātniski argumentētu pamatojumu visu tehnisko specifikāciju nepieciešamībai. Pēc diskusijām iepirkumu komisijā "Delnai" nav radusies pārliecība par tehniskā piedāvājuma vērtēšanas kritēriju pamatotību un punktu skaita piešķiršanas samērību.

Tāpat "Delnas" eksperti sekojuši, lai iepirkumu komisija pret visiem pretendentiem attiektos taisnīgi un vienlīdzīgi, nodrošinot godīgu konkurenci, taču esot bijuši gadījumi, kad RS neņēma vērā "Delnas" aicinājumus, kas tiešā veidā nebija noteikti likumā.

"Delna" vērš jaunās iepirkumu komisijas un RS pagaidu valdes uzmanību uz nepieciešamību turpmākajos projekta iepirkumos nodrošināt pamatotus, objektīvus vērtēšanas kritērijus, kas nodrošina iespējami labākā un sabiedrībai izdevīgākā piegādātāja atlasi. Tāpat organizācija aicina stiprināt iepirkumu procesu standartus un iepirkumu komisijas kompetenci.

Kā atgādina "Delna", šajā projektā organizācijas eksperti sekoja visiem projekta iepirkumu procesiem, sākot no iepirkumu komisijas izveidošanas un beidzot ar līguma noslēgšanu un izpildi. Nepieciešamības gadījumā "Delna" piesaistīja papildus ekspertus būvniecības, finanšu, juridiskajos vai citos jautājumos.

Organizācija atzīmē, ka saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, KNAB 2018. gada novembrī sācis kriminālprocesu saistībā ar RS iepirkumiem. KNAB izmeklēšana saistīta ar Polijas un Čehijas uzņēmumu vienošanos ar Rīgas domes un pašvaldības transporta uzņēmuma pārstāvjiem par kukuļu nodošanu un personu piesaistīšanu naudas atmazgāšanai. Lietā figurē trīs iepirkumi un noslēgtie līgumi - par tramvaju, trolejbusu un autobusu piegādi. Saistībā ar šo lietu aizturētas sešas personas Latvijā un vēl divas Polijā. Trīs iepirkumu summa kopā pārsniedz 270 miljonus eiro. Tiek lēsts, ka kukuļos varētu būt samaksāti 13 līdz 20 miljoni eiro.

Kā atzīmē "Delna", pēc KNAB uzsāktās RS kukuļdošanas krimināllietas mediji ziņoja, ka tramvaju iepirkumā kā konkurenci ierobežojošs mehānisms, iespējams, tika izmantoti tehniskie parametri, īpaši tāds parametrs kā "ratiņi".

Līdzības "Delna" novērojusi arī Skanstes tramvaja projektā. Projektā bija paredzēts iegādāties 12 energoefektīvus zemās grīdas tramvajus. Iepirkumā bija pieteikušies tikai divi pretendenti, tostarp "Škoda Transportation". Vēl pirms KNAB veiktajām aizturēšanām 2018.gada decembrī "Delnas" uzmanību piesaistījusi RS prasības tramvaju piegādātājiem. "Pirmkārt, tādas pamanījām projekta dokumentācijā, kas satur projekta tehniski ekonomisko pamatojumu un tika iesniegts EK, lai saņemtu Kohēzijas fondu finansējumu. Otrkārt, iepirkuma nolikumā un vērtēšanas kritērijos, kas iekļāva vairākus tehniskos parametrus, par kuru nepieciešamību iepirkumu komisija "Delnas" ieskatā nesniedza pietiekami argumentētu pamatojumu. RS līdz iepirkuma pārtraukšanas brīdim neņēma vērā "Delnas" rekomendācijas šos parametrus un kritērijus svītrot vai mainīt."

Kā norāda "Delna", Skanstes tramvaja projekta tehniski ekonomiskajā pamatojumā tika aprakstīti tramvaju tehniskie rādītāji. Viens no parametriem ir "ratiņi" un noteikts, ka regulāras ietilpības tramvajiem jābūt "četriem grozāmajiem ratiņiem (no kuriem trīs motorratiņi ar tiešo pievadu uz katru riteni)". Iekļautie tehniskie parametri ir nozīmīgi, jo, balstoties uz tiem, RS aprēķina un pamato viena tramvaja vidējo plānoto cenu, kas iekļauta projekta pieteikuma tāmē, uzsver organizācija.

"RS aprēķini ir komercnoslēpums, ko "Delna" nedrīkst publiski atklāt, taču varam sekot, lai izmaksas būtu pamatotas un samērīgas. Faktiskā cena, iespējams, nedaudz mainītos pēc iepirkuma rezultātiem, tomēr parametri, ko akceptējusi EK, ir būtiski, jo iepirkuma veicējs nolikumā var iestrādāt prasības, kas atbilst attiecīgās kategorijas tramvajiem un noteikt atbilstošu cenu amplitūdu. "Delnas" ieskatā, jau tehniski ekonomiskajā pamatojumā būtu jāpamato ratiņu un citu parametru nepieciešamība. Ņemot vērā, ka viens no projekta mērķiem bija panākt SEG (siltumnīcefektu gāzes) emisiju apjoma samazinājumu, "Delnas" viedoklis ir, ka tehniski ekonomiskajam pamatojumam, būtu jāvieš skaidrība, kā iepriekš minētie tehniskie parametri šo mērķi palīdz sasniegt," teikts organizācijas paziņojumā.

"Delna" atzīmē, ka iepirkums tika rīkots sarunu procedūras veidā. Tas nozīmē divu līmeņu iepirkumu, kur sākotnēji pretendenti tiek atlasīti pēc kompetences un citiem parametriem, bet pēc tam tiek vērtēti tehniskie piedāvājumi. Pirmajā kārtā pieteicās divi pretendenti - "Škoda Transportation" (Čehija) un "Stadler" (Polija), kuri abi kvalificējās otrajai kārtai.

Pēc iepazīšanās ar RS izstrādātās tehniskās specifikācijas pirmo versiju, pēc kuras tramvaji būtu jāražo, "Delna" nosūtījusi RS savas rekomendācijas. Lielāko daļu no tām RS akceptējusi, taču vairākas sākotnējās prasības uzturēja. Tomēr "Delnas" ieskatā zinātniski argumentētu pamatojumu visu tehnisko specifikāciju nepieciešamībai iepirkumu komisija nesniedza. Pēc diskusijām iepirkumu komisijā "Delnai" nav radusies pārliecība par tehniskā piedāvājuma vērtēšanas kritēriju pamatotību un punktu skaita piešķiršanas samērību. Līdz iepirkuma pārtraukšanai komisija neapstiprināja vērtēšanas kritēriju tabulu.

Iepirkumu komisijas vadītājs bija Igors Volkinšteins - bijušais RS Infrastruktūras un uzturēšanas un attīstības departamenta direktors, kurš ir viena no KNAB 12. decembrī aizturētajām personām RS krimināllietā. Viņš tika atbrīvots 2019. gada 10. februārī pret 100 000 eiro drošības naudu un aizliegumu pildīt amata pienākumus.

"Delnas" uzdevums bijis iepirkumu komisijai uzdot jautājumus un sniegt rekomendācijas. "Delnas" eksperti sekojuši, lai iepirkumu komisija pret visiem pretendentiem attiektos taisnīgi un vienlīdzīgi, nodrošinot godīgu konkurenci. Bijuši gadījumi, kad RS neņēma vērā "Delnas" aicinājumus, kas tiešā veidā nebija noteikti likumā, uzsver organizācija. "Piemēram, viens no pretendentiem iesniedza pieteikuma termiņa pagarinājuma lūgumu, kas tika atteikts. Kad šādu pašu lūgumu izteica otrs kandidāts, prasība tika apmierināta. "Delna" saskatīja problēmu, ka par šo pagarinājumu personīgi netika informēts kandidāts, kas pirmais vērsās ar lūgumu pagarināt pieteikšanās termiņu un saņēma noraidošu atbildi. Lai novērstu iespējamu konkurences samazināšanos, "Delna" nosūtīja informāciju par termiņa pagarināšanu potenciālajam kandidātam, kurš iepriekš lūdza pieteikuma iesniegšanas termiņa pagarinājumu, bet RS to noraidīja."

Iepirkumu komisija lielākoties lēmumus pieņēma vienprātīgi, atbalstot komisijas priekšsēdētāja viedokli, atzīmē "Delna". Diskusijās iepirkuma komisijā, "Delnas" ieskatā, konkurenci ierobežojošas prasības tika pamatotas gan ar pasažieru drošību, gan tramvaju efektivitāti un pasažieru komforta līmeni, taču "Delna" neesot saņēmusi pārliecinošus pierādījumus un datus, kas šos izteikumus pamatotu. "Nenotika diskusijas par jaunākajām jomas inovācijām, lielākā daļa komisijas locekļu neuzdeva jautājumus par iepirkuma specifikācijām. Diskusijas iepirkumu komisijā pārsvarā notika starp "Delnu" un RS pārstāvjiem vai pieaicinātajiem ekspertiem. "Delnas" ieskatā, notikušās diskusijas vērtējamas kā formālas."

Iepirkuma gaitā "Delna" vērsusi uzmanību uz vairākām konkrētām pretendentiem izvirzītām prasībām, kas "Delnas" ieskatā bija nepamatoti ierobežojošas un pārāk specifikas. Pretendentiem pirmajā sarunu procedūras kārtā tika izvirzītas proporcionāli lielas un nepamatotas prasības apliecināt 50 miljonu eiro apgrozījumu, lai gan iepirkuma vidējais apjoms tika lēsts 42 miljonu eiro vērtībā, norāda organizācija. Tāpat pretendentiem jau pirmajā sarunu procedūras kārtā tikusi izvirzīta prasība, ka līdz pieteikuma iesniegšanas brīdim jābūt saražotam un piegādātam vismaz vienam zemās grīdas tramvajam, kas paredzēts tieši 1524 mm platām sliedēm, kādas ir Austrumeiropas valstīs. "Delna" aicināja dot iespēju pretendentiem pašiem izvērtēt un aprēķināt savu kapacitāti ražot produktu, kas atbilstu Rīgas infrastruktūrai un kas tiktu akceptēts atbilstoši ES standartiem, neatkarīgi no tā, cik mm platus tramvajus iepriekš ražojuši.

Iepirkuma tehniskās specifikācijas izvērtēšanas kritērijos tika ietverta pozīcija "remonta pieejamība un remonta ērtums" un noteikts, ka jaunajiem tramvajiem jāatbilst RS esošajai infrastruktūrai. Šobrīd RS depo ir pielāgoti "Škoda" tramvajiem. Pretēji "Delnas" ieteikumiem, netika vērtēta vispār iespēja pielāgot infrastruktūru citiem piegādātājiem. Šo un citu prasību atcelšana noteikti veidotu lielāku konkurenci, kas rezultētos zemākā cenā un labākā pakalpojumā, uzskata organizācija.

Lai izvairītos no līdzīgām problēmām pārstrādāto iepirkumu tehniskajā specifikācijā, "Delna" februārī nosūtījusi jautājumus RS par dažādiem tehniskajiem parametriem, kas iekļauti projekta tehniski ekonomiskajā pamatojumā, piemēram, par tramvaju pieļaujamo garumu un Rīgas tramvaju infrastruktūru kopumā. "Delna" lūgusi atbildēt arī uz jautājumu, vai RS izsniegusi uzņēmumam "Škoda Transportation" rekomendācijas vēstules par sekmīgu iepriekšējo sadarbību laika posmā no 2013.- 2018. gadam. Atbildes uz uzdotajiem jautājumiem vēl nav saņemtas.

"Delnas" ekspertu iesaiste tramvaju iepirkuma procesa uzraudzībā esot nodrošinājusi, ka "tika novērsta situācija, ka iepirkumā piedalītos tikai viens pretendents un tika pilnveidota iepirkuma nolikuma tehniskā specifikācija". Šoreiz tramvaju iepirkums tika apturēts pirms RS iepirkumu komisija apstiprināja nolikuma gala versiju. Ar šo uzraudzības ziņojumu "Delna" vērš RS jaunās pagaidu valdes un jaunās iepirkumu komisijas uzmanību uz nepieciešamību stiprināt iepirkumu procesu standartus un iepirkumu komisijas kompetenci.

"Delnas" galvenais uzdevums esot panākt iespējami lielu atklātību par iepirkumiem un projekta ieviešanu kopumā. "Delna" neizmeklē korupcijas shēmas, bet ar rekomendāciju palīdzību un proaktīvu rīcību cenšas veicināt godīgu konkurenci, uzsvērts organizācijas paziņojumā. Ja iepirkums nebūtu pārtraukts, "Delna" publicētu savu apskatu par iepirkuma gaitu un norādītu uz riskiem, kas rodas atstājot sašaurinošu prasību iekļaušanu iepirkumos.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu