Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Indonēzijā avarējušo lidmašīnu vajadzēja pārstāt izmantot pirms liktenīgā lidojuma

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Aviokompānijai Lion Air vajadzējis pārstāt izmantot lidmašīnu Boeing 737 MAX 8 vēl pirms lidojuma, kura laikā tā avarēja un gāja bojā 189 cilvēki, jo lainerim jau pirms tam vairākkārt tika novērotas tehniskas problēmas, trešdien paziņojušas Indonēzijas varasiestādes.

Lion Air lidmašīna Boeing 737 MAX 8, kas ar 181 pasažieri un astoņiem apkalpes locekļiem 29. oktobrī bija ceļā no galvaspilsētas Džakartas Sukarno-Hatas lidostas uz Pangkalpinangu Bangkas salā, 13 minūtes pēc pacelšanās iekrita Javas jūrā Rietumjavas provinces piekrastē. Visi lidmašīnā esošie cilvēki avārijā gāja bojā.

Avarējusī lidmašīna bija jauna, Lion Air to saņēma augustā. Pēc Indonēzijas Nacionālās gaisa satiksmes drošības komitejas sniegtās informācijas, šīs lainera kopējais nolidojums bijis 800 stundas.

Indonēzijas Nacionālās gaisa satiksmes drošības komitejas sākotnējā ziņojumā par avāriju konkrēts nelaimes gadījuma cēlonis nav nosaukts, un gala ziņojums tiks pabeigts tikai nākamgad.

Taču izmeklētāji norādīja, ka Lion Air turpināja izmantot lidmašīnu, neskatoties uz to, ka nespēja novērst problēmu ar vienu no aviolainera sensoriem.

Pirmspēdējā lidojumā no Bali uz Džakartu Boeing 737 MAX 8 radās tehniskas problēmas, bet pilots nolēma turpināt lidojumu, žurnālistiem atklāja Indonēzijas Nacionālās transporta drošības komitejas aviācijas departamenta vadītājs Nurčahjo Utomo, piebilstot, ka lidmašīna vairs nebija piemērota lidojumiem un to vairs nedrīkstēja izmantot.

Indonēzijas aviācijas amatpersonas iepriekš sacīja, ka lidmašīnā viens no sensoriem, kas nodrošina informāciju par gaisa plūsmu gar spārniem, varētu būt sniedzis nepareizus datus, automātiski izraisot lidmašīnas pikēšanu.

Automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos Boeing 737 MAX 8 un Boeing 737 MAX 9, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ.

ASV lidmašīnu ražotājs Boeing nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.

Brīdinājums bija pārsteigums daudziem pilotiem, kas ASV aviokompānijās lido ar jaunāko Boeing modeļu lidmašīnām.

Transporta drošības aģentūra arī norādīja, ka Lion Air ir jāuzlabo drošības kultūra".

1999. gadā dibinātā zemo cenu lidsabiedrība Lion Air ir lielākā aviokompānija Indonēzijā pārvadāto pasažieru skaita ziņā. Tās flotē ir vairāk nekā 110 lidmašīnu Boeing un Airbus.

2004. gadā Lion Air lidmašīna McDonnell Douglas MD-82 ar 153 cilvēkiem nolaišanās laikā Javas salas Surakartas pilsētas lidostā nogāzās līdzās lidostai esošajā kapsētā, un gāja bojā 25, bet ievainoti tika 109 cilvēki.

Notikuši vēl vairāki nopietni negadījumi ar šīs aviosabiedrības lidmašīnām, kuros nav bijis bojāgājušo, tostarp 2013. gadā laineris Boeing 737-400, nolaižoties Bali salā, iegāzās jūrā un tā fizelāža salūza divās daļās. Visi 108 lidmašīnā esošie cilvēki tika izglābti.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu