Speciālā dotācija pašvaldībām paredzēta, lai kompensētu nodokļu reformas negatīvo ietekmi uz IIN ieņēmumiem un lai vidējā termiņā pašvaldībām saglabātu stabilitāti un prognozējamību to funkciju īstenošanai un uzņemto saistību izpildei.
"Pašvaldības savu darbību plāno arī ilgtermiņā, tāpēc LPS ieskatā pašvaldībām piekrītošā nodokļu proporcija 19,6% apmērā valsts konsolidētā kopbudžeta nodokļu ieņēmumos ir jānostiprina likumdošanā kā pastāvīga norma. Šādā gadījumā darbotos proporcionalitātes princips starp valsts un pašvaldību finanšu iespējām - palielinoties nodokļu ieņēmumiem valstī kopumā, pieaugtu arī pašvaldībām pieejamais līdzekļu apjoms un attiecīgi krīzes laikos, sarūkot kopējiem ieņēmumiem, proporcionāli samazinātos arī pašvaldību budžeti," pauž LPS.
Jau vēstīts, ka FM pašvaldībām, situācijā, kad nav pieņemts valsts nākamā gada budžets, ir divi varianti - apstiprināt 2019. gada pašvaldības budžetu tikai pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma izsludināšanas ne vēlāk kā divu mēnešu laikā vai arī pieņemt nākamā gada budžetus.
Ja pašvaldības vēlas apstiprināt budžetu pēc valsts budžeta pieņemšanas, atbilstoši likumdošanai līdz budžeta apstiprināšanai pašvaldības izdevumi mēnesī nedrīkst pārsniegt 1/12 daļu no 2018. gada izdevumiem ar noteikumu, ka salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu pašvaldībai nesamazinās izpildāmo funkciju apmērs.
Savukārt uzreiz apstiprinot pašvaldības budžetu 2019. gadam, FM iesaka pašvaldībām ievērot piesardzības principu un pēc 2019. gada valsts budžeta apstiprināšanas veikt nepieciešamos grozījumus pašvaldību budžetos. FM ieskatā, tieši otrs variants pašvaldībām ir vislabvēlīgākais.