Nesen Saeimā pieņemts likums, kas ierobežos tā saucamo ātro kredītu procentu likmes. Kāds Apollo lasītājs noraizējies, ka likumu noteiktie procenti ir tik zemi, ka aizdevējiem vairs nebūs izdevīgi šādas nelielas summas izsniegt.
"Kur lai ņem naudu neparedzētiem izdevumiem?" Nebanku aizdevēju konkurence var samazināties (7)
"Tas būtu labi, jo aizņemšanās kļūs lētāka. Tomēr lasīju, ka ar likumu noteiktie procenti ir tik zemi, ka aizdevējiem vairs nebūs izdevīgi šādas nelielas summas izsniegt. Tāpat daudzi patēriņa kredītu izsniedzēji varot aiziet no tirgus, līdz ar to cilvēkiem samazināsies izvēles iespējas.
Vai tā patiešām būs? Kur tādā gadījumā lai aizņemas nelielas summas, kas var būt pēkšņi nepieciešamas, piemēram, neplānotam mašīnas remontam vai citā līdzīga situācijā, kad nauda vajadzīga ātri un uz īsu laiku?" norūpējies ir lasītājs.
Konkurences padomes ieskatā nepamatoti zemi maksimālie griesti rada risku, ka patērētājiem var samazināties pakalpojumu pieejamība un tirgus var kļūt nepievilcīgāks, lai tajā ienāktu jauni tirgus dalībnieki, kā arī ir iespējama mazāko tirgus dalībnieku aiziešana no tirgus, kā rezultātā samazināsies konkurence tirgū. Papildu šiem riskiem jāņem vērā, ka arī likumā iestrādātie jaunie reklāmas ierobežojumi var radīt barjeras jaunu, inovatīvu pakalpojumu veidu piedāvāšanai patērētājiem, kā arī ietekmēt jaunu pakalpojumu sniedzēju ienākšanu tirgū, norāda Konkurences padomes pārstāvji.
Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nevar precīzi prognozēt kā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) ietekmēs patērētāju kreditēšanas tirgu, tomēr PTAC ieskatā nepastāv šaubas, ka piedāvāto pakalpojumu struktūra mainīsies. No tirgus varētu pazust īstermiņa kredīti par mazām aizdevuma summām, līdz ar to varētu pieaugt izsniegto kredītlīniju summa un apmērs.
PTAC arī uzsver, ka noteiktie reklāmas ierobežojumi būtiski ierobežo iespējas patērētājiem saņemt informāciju par kreditēšanas pakalpojumiem, tos salīdzināt un izdarīt atbilstošu izvēli. Patērētājiem būs pašiem daudz rūpīgāk un intensīvāk jāmeklē piedāvājumi, lai varētu izdarīt uz informāciju pamatotu un savām vajadzībām atbilstošu izvēli. Savukārt, Patērētāju tiesību aizsardzības centram liels izaicinājums būs reklāmas uzraudzība, īpaši interneta vidē.
Vienlaikus grozījumi PTAL nosaka arī kreditoru pienākumu apmainīties ar informāciju ar Kredītinformāciju birojiem, kā arī paredz ilgāku laiku patērētājiem prasības celšanai tiesā, ja nav atbilstoši izvērtēta patērētāja spēja atmaksāt kredītu, ko PTAC vērtē pozitīvi.