Rīgā atvērts jau trešais veikals, uz kuru līdzi jāņem pašam savi trauki, jo tur nopērkamas preces bez iepakojuma. Zero waste jeb bezatkritumu dzīvesveida piekritējiem tas būtiski atvieglo ikdienu, un veikalu vadītāji novēro, ka pircēju šajos veikalos kļūst vairāk - vēsta raidījums Panorāma.
"Tu paņemtu līdzi tikai produktus, nevis miskasti." Popularitāti gūst bezatkritumu veikali (2)
Pirms vairāk nekā trim mēnešiem Latvijā nebija neviena beziepakojuma tipa veikala. Šajā īsajā laika periodā darbu sākuši jau divi, un šonedēļ durvis vēra arī trešais – veikals ar nosaukumu "Turza".
Veikalā būs iespējams iegādāties sauso produkciju, piemēram, graudaugus, riekstus, žāvējumus, dārzeņus, piena produktus, kafiju, eļļu, etiķi. Pagaidām nebūs gaļas un zivju produktu, taču nākotnē varētu parādīties arī tie. Atsevišķs stends veltīts sadzīves ķīmijai, izlejamiem šampūniem un citām higiēnas lietām.
"Šeit varēs iegādāties principā visu, lai varētu dzīvot bez iepakojuma, lai no veikala atnākot mājās tu paņemtu līdzi tikai produktus, nevis miskasti," norāda Ilze Blāķe, beziepakojuma veikala "Turza" idejas autore.
Veikala saimnieces stāsta, ka tas ir domubiedru radīts veikals. Ideja tika prezentēta "Projektu bankas" kampaņā – rezultātā cilvēki saziedoja vairāk nekā 10 tūkstošus, kas bija būtiska papildu investīcija, lai veikalu atvērtu.
"Katru dienu, kopš mēs iekārtojam šo veikalu, mums nāk garām cilvēki, skatās pa logu un saka – mēs ļoti gaidām, kad jūs atvērsieties. Tas tikai nozīmē, ka tā ideja un vēlme iepirkties dabai draudzīgāk apkārt virmo un tas nebūs tikai tādam draugu lokam, tas būs visiem," nosaka Ilze
Fotogalerija: Atklāj bezatkritumu veikalu "Turza"
Raidījuma Panorāma korespondentei tika sniegts paraugdemonstrējums, kā šādā veikalā pareizi iepirkties.
"Nekādus ārkārtīgi smalkus traukus mēs neesam pirkuši, visi mums ir uzradušies kaut kādā veidolā. Lielie maisiņi, mazie maisiņi, arī dažāda izmēra," rāda Laura Arnicāne, zero waste kustības pārstāve.
Un par apmeklētāju trūkumu nesūdzas arī "Zeroveikala" vadītāja Nadīna Deģe.
"Tā cilvēku plūsma ir daudz lielāka nekā ir gaidīts," stāsta veikala vadītāja. "Un principā šobrīd ir tā situācija, ka ļoti ātri viss beidzās. Mums parādās kaut kāds jaunums, piemēram, vegāniskā Nutella, un "čiks!" viņa divās dienās beidzās."
Nadīna novērojusi, ka veikalā nāk mazāk tādu, kas nezina par zero waste konceptu. Tomēr gadās, ka bērni ved uz veikalu vecākus un vecvecākus gluži kā ekskursijās.
"Mana nākotnes vīzija būtu, ka turpmākajos gados katrā mikrorajonā atvērsies pa šādam veikaliņam. Tur atšķirsies varbūt pēc konkrētā rajona pieprasījuma, kādas preces, uz ko koncentrēties. Bet noteikti tas būs arvien pieejamāks un pieejamāks. Un es domāju, ka tas ir tikai sākums," viņa prognozē.
Arvien populārāki kļūst, piemēram, metāla salmiņi, ziepes matiem un daudzreiz lietojamas kosmētiskās vates. Bezatkritumu dzīvesveida piekritēji cer, ka līdz ar šādu produktu un veikalu parādīšanos, krasāk mainīsies cilvēku paradumi un dzīve kļūs dabai draudzīgāka - vēsta raidījums Panorāma.