Kamēr ziema klauvē pie durvīm, bet riepu maiņas servisos rindas aug kā sēnes pēc lietus, daudzi joprojām domā par riepu izvēli. Kuras riepas ir labākas - ar radzēm vai bez? Un kāpēc?
Riepas ar radzēm - jā vai nē?
Radžoto riepu priekšrocības vislabāk jūtamas uz apledojuša vai piebraukta sniega klātas ceļa virsmas, jo tām ir labāka saķere ar ceļa segumu un tādējādi arī daudz drošāka auto vadāmība. Ja ikdienā jābrauc pa lauku vai mazākas nozīmes ceļiem, vai ceļiem, kas netiek regulāri tīrīti, vai tikai izšķūrēti, bet netiek kaisīti, tad labāk ir izvēlēties radžotās riepas.
Riepas ar radzēm būs piemērotas arī maz pieredzējušiem autovadītājiem vai tiem, kuri auto vada reti, - nokļūstot ekstrēmās situācijās, tās ļaus pārliecinošāk atgūt vadību pār kontroli zaudējušu auto.
Ir divu veidu riepas - ar radzēm un ar rūpnieciski iestrādātām radžu vietām. Pirmās noteikti būs dārgākas. Lai arī otrās būs lētākas, tomēr būs jāpiemaksā atsevišķi par radžu iešaušanu vai ielīmēšanu.
Ir pieejami trīs radžu veidi:
- vienkāršas radzes, kas labi derēs kompaktākiem auto un pilsētas satiksmei, kurā jāievēro mazāks ātrums;
- radzes, kas derēs jebkuriem ceļa apstākļiem un arī vidējās klases auto;
- augstākas veiktspējas 3D radzes, kas nodrošina labāku saķeri arī sarežģītākos ceļa un braukšanas apstākļos.
Radzes uzstāda tikai jaunām riepām un lietotas riepas neradžo. Saradžot var tikai tās riepas, kurām ir rūpnieciski paredzētas radžu vietas. Saskaņā ar Latvijas Ceļu satiksmes noteikumiem, riepas ar radzēm atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Radžoto riepu plusi
- ievērojami īsāks bremzēšanas ceļš uz apledojušas un piebraukta sniega klātas ceļa virsmas;
- daudz labāks paātrinājums uz ledus klātas virsmas;
- mazāka sānslīdes iespējamība;
- vadāmības stabilitāte uz nelīdzenas, ledus klātas virsmas.
Radžoto riepu mīnusi
- aizliegts izmantot daudzās Eiropas valstīs;
- lielāks trokšņa līmenis;
- nepietiekams paātrinājums un daudz garāks bremzēšanas ceļš uz sniegotas ceļa virsmas;
- ievērojami garāks bremzēšanas ceļš uz slapja asfalta;
- tiek bojāta asfalta seguma virsējā kārta.
Kā ir citās valstīs?
Igaunijā ārkārtēju laika apstākļu gadījumā ir atļauts izmantot riepas ar radzēm no 1. oktobra līdz 30. aprīlim. Laikā no 1.maija līdz 1.oktobrim ir aizliegts lietot transportlīdzekļus, kuriem ir riepas ar radzēm.
Somijā riepas ar radzēm drīkst izmantot no 1.novembra līdz pirmajai pirmdienai pēc Lieldienām.
Zviedrijā, ja transportlīdzeklim ir riepas ar radzēm, tad tādām jābūt arī piekabei. Riepas ar radzēm ir atļauts izmantot no 1. oktobra līdz 15. aprīlim vai gadījumā, ja ceļu stāvoklis ir atbilstošs ziemas laikapstākļiem.
Vācijā autovadītājiem ir jāizvēlas laika apstākļiem atbilstošs riepu tips, tomēr riepas ar radzēm, kas varētu radīt kaitējumu ielas segumam, nav atļautas.
Austrijā riepas ar radzēm drīkst izmantot tikai no 1. oktobra līdz 31. maijam, lai gan īpaši vietējie noteikumi šo laikposmu var pagarināt. Riepas ar radzēm drīkst izmantot tikai transportlīdzekļi ar tērauda radiālajām riepām (steel radial tires) vai transportlīdzekļi ar maksimālo kopējo masu, kas nepārsniedz 3500 kg.
Norvēģijā no 1. novembra (vai 15. oktobra Norvēģijas ziemeļos) vadītājiem ir atļauts vadīt automašīnu, kas ir aprīkota ar riepām, kurām ir radzes. Vadītājiem ir pienākums noņemt riepas ar radzēm sākot ar pirmo pirmdienu pēc otrajām Lieldienām.
Rumānijā riepas ar radzēm ir atļautas uz valsts ceļiem, kas klāti ar sniegu, ledu vai melno ledu, bet tām jābūt apstiprinātām.
Dānijā riepas ar radzēm ir atļautas laika posmā no 1. novembra līdz 15. aprīlim.
Īrijā riepas ar radzēm nav aizliegtas, tomēr, tās Īrijā būtu jāizmanto vienīgi uz saspiesta sniega vai ledus. Ja persona tiek pieķerta, izmantojot riepas ar radzēm uz asfalta, personu var saukt pie atbildības par tās izraisītajiem bojājumiem uz ceļa virsmas.
Islandē radzes nav atļautas visa gada garumā, tomēr ledus un sniega gadījumā tās var izmantot.
Lietuvā riepas ar radzēm ir aizliegtas no 10. aprīļa līdz 1. novembrim.
Lielbritānijā radžotas riepas ir paredzētas lietošanai ekstrēmos apstākļos, piemēram, biezā sniegā uz bieza ledus. Tās būtu jānomaina brīdī, kad laika apstākļi uzlabojas, ņemot vērā to, ka tās tiešā kontaktā var nodarīt kaitējumu ceļam.
Čehijā, Nīderlandē, Polijā un Spānijā riepas ar radzēm nav atļautas.