Tuvākajās dienās laika apstākļi mūs nelutinās. Kā sola sinoptiķi, ir gaidāma ne tikai pirmā lielā rudens vētra, bet arī pirmais sniegs. Vai mūsu ceļi ir gatavi ziemai?
Pirmais sniegs sasniedzis arī Latviju - vai ceļi gatavi ziemai? (1)
Somija ir sagaidījusi pirmo sniegu. Portāls Postimees ziņo, ka jau rīt arī visā Igaunijā gaisa temperatūra pazemināsies un var noslīdēt pat līdz -2°C atzīmei, kas nozīmē, ka ir gaidāms ceļu apledojums un sniegs.
Autovadītāji tiek rosināti sagatavoties ziemas sezonai, aprīkojot savas automašīnas ar ziemas riepām, kā arī mainīt braukšanas stilu atbilstoši ziemas periodam. Tāpat tiek akcentēts, ka tumšajā periodā par savu drošību uz ceļiem jādomā arī gājējiem.
Ieraksti sociālajos tīklos liecina, ka pirmais sniegs ir sasniedzis arī Latviju - pēdējais laiks mainīt riepas, lai parūpētos par savu un citu satiksmes dalībnieku drošību.
Izskatās, ka sinoptiķu prognozes piepildās ātrāk nekā cerēts, tāpēc rodas jautājums - vai mūsu ceļi ir gatavi sniegam?
Latvijas Valsts ceļu komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova stāsta, ka autoceļu ziemas uzturēšanas sezona oficiāli sākas 1. novembrī un ilgst līdz 31. martam, tomēr
VAS Latvijas autoceļu uzturētājs ir gatavi jebkuriem laika apstākļiem un nodrošinās gan brauktuvju kaisīšanu, gan tīrīšanu, ja tāda būs nepieciešama.
Uz ceļiem sāls un grants
Ar ko ceļi tiek kaisīti, atkarīgs no brauktuves virsmas temperatūras un seguma. Ceļi tiek kaisīti gan ar sausu, gan mitru sāli, gan arī sāls un smilts maisījumu. Grants ceļi tiek kaisīti ar smilti.
Uz apledojušiem ceļiem noteiktos apstākļos tiek veikta rievošana. Tikai sāli parasti izmanto, ja gaisa temperatūra ir līdz -10 grādiem. Ja temperatūra ir zemāka, pāriet uz sāls un smilts maisījumu.
Sāls kaisīšana uz ceļiem ir precīzi normēta - no pieciem gramiem uz kvadrātmetra normālos laikapstākļos līdz 40 gramiem uz kvadrātmetra ļoti sliktos laika apstākļos. Savukārt uz mazākas nozīmes ielām vai autoceļiem tiek kaisīts sāls-smilts maisījums, kas labi darbojas kā pretslīdes materiāls brīdī, kad uz brauktuves izveidojusies ledus kārta un sāls vairs nespēj palīdzēt.
Kur kaisīt - ziņo dežuranti
Augstākās nozīmes valsts autoceļus preventīvi kaisa vēl pirms aktīvās satiksmes plūsmas sākšanās - no pulksten četriem līdz sešiem rītā.
No 1. novembra darbu diennakts valsts autoceļu režīmā sāks operatīvie dežuranti visā valsts autoceļu tīklā.
Ziemas dienesta dežuranti visā valsts teritorijā kontrolē valsts autoceļu stāvokli, izmantojot tiešos novērojumus, veicot apsekošanu, sekojot līdzi laika ziņām, izmantojot informāciju no meteostacijām, kā arī izmantojot LVC Satiksmes informācijas centra informāciju, kas saņem ziņojumus no autoceļu lietotājiem, kā arī no dažādiem valsts dienestiem.
Apsekošanā iesaista autobraucējus
Sniega tīrīšana no ielām un kaisīšana ir atkarīga no laika apstākļiem, proti, ja gaisa temperatūra ir nemainīga, kaisīt nav nepieciešams, bet, tiklīdz tā sāk svārstīties, uz ceļiem veidojas apledojums un tie tiek kaisīti regulāri.
Sabiedrībā nereti rodas jautājumi par to, kāpēc tiek kaisīti sausi ceļi. Tas ir tāpēc, ka laicīgi tiek prognozēts apledojums.
Savukārt jau konstatējot noteiktai uzturēšanas klasei neatbilstošus braukšanas apstākļus (sniegs, apledojums), nekavējoties seko rīcība to novēršanai.
Papildus Latvijas Valsts ceļu mājaslapā ir izvietota interaktīva karte, kurā tiek atzīmētas jebkādas izmaiņas visos ceļu posmos un visi autovadītāji var ziņot par ceļu kvalitāti, zvanot uz Latvijas Valsts ceļu bezmaksas informatīvo tālruni 8000 5555, kā arī izmantot aplikāciju Waze.