Liela daļa Latvijas interneta influenceru jeb privātpersonas ar tūkstošos mērāmu sekotāju skaitu Instagram, Youtube, Facebook un Twitter, nav reģistrējuši savu saimniecisko darbību un nav sakārtojuši grāmatvedību, ziņo raidījums LNT Ziņu TOP 10.
VID un PTAC aicina Instagram influencerus reģistrēt saimniecisko darbību un nepārkāpt reklāmas likumu
Sociālo kontu turētājus, kuriem ir vairāki desmiti tūkstošu un pat virs simts tūkstošiem sekotāju, sauc par digitālajiem influenceriem jeb sociālo mediju ietekmes līderiem. Pat ar vienu video, foto vai ierakstu viņi ir spējīgi savus daudzos sekotājus motivēt pirkt noteiktus produktus vai pakalpojumu.
Uzņēmumi Latvijā arvien vairāk slēdz līgumus vai mutiski vienojas ar privātpersonām par samaksu izmantot viņu sociālo mediju kontus kā reklamēšanās kanālu, zinot, ka tiks sasniegta liela auditorija. Viss, kas šīm interneta zvaigznēm ir jādara, piemēram, “Instagram” jāieliek foto vai video un jāstāsta saviem sekotājiem, cik konkrētais produkts vai pakalpojums ir lielisks.
Šie "influenceri" pieņem finansiālus un bartera labumus no uzņēmumiem apmaiņā pret preču un pakalpojumu reklamēšanu un slavinošo recenziju izvietošanu šo privātpersonu sociālo mediju kontos.
Digitālā mārketinga eksperti Artūrs Mednis un Deniss Ševeļovs raidījumam pieļāva, ka Latvijā varētu būt ap kādiem desmit influenceriem, kuriem sponsorētā satura veidošana, lielākoties Instagram, kļuvusi par pilnas slodzes darbu un galveno ienākumu avotu, un kuriem ar grāmatvedību viss kārtībā. Pārējie vairāki simti privātpersonu piepelnās brīvajā laikā no parastā darba. Un te arī sākas problēmas.
"Šeit ir runa par saimniecisko darbību un tā ir jāreģistrē pirms to uzsāk. Šajā gadījumā ir jāaprēķina iedzīvotāju ienākumu nodoklis un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas," uzsvēr VID Fizisko personu nodokļu daļas galvenā inspektore Santa Renerte. Tas nozīmē, ka privātpersonām ir jādeklarē visi ienākumi no izvietotā sponsorētā satura savos sociālajos kontos.
"Tie var būt no 50 līdz 1500 eiro un pat vairāk par vienu sadarbības kampaņu. Mums ir bijuši gadījumi, ka slēdzam līgumu par 5000 eiro," komentējot summas, ko Instagram influenceri saņem Latvijā, norāda digitālā mārketinga eksperts, aģentūras "New Black" vadītājs Artūrs Mednis.
Arī mārketinga aģentūras "Golin Riga" influenceru projektu vadītājs Deniss Ševeļovs sacīja LNT Ziņu TOP 10, ka par iesaisti plašākā kampaņā Instagram influenceri mēdz saņemt 5000 eiro, bet summas par vienu ierakstu svārstās "no 30 eiro līdz 600 vai 700 eiro".
Savukārt Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa uzskata, ka liela daļa Instagram un Yotube influenceru pārkāpj likumu par reklāmu. Proti, pie sponsorētajiem foto, video vai ierakstiem tikai retais norāda, ka konkrētais saturs ir apmaksāts.
Reklāmas likuma izpildi uzraugošajā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā raidījumam LNT TOP10 gan atzīst – Instagram, Youtube, Facebook un Twitter influenceri ir tik jauns sociālekonomisks fenomens, ka vēl neesot iespējams veikt sistēmisku kontroli.
Digitālā mārketinga eksperti prognozē, ka privātpersonu veidotie konti sociālajos medijos ar lielu sekotāju skaitu ieņems Latvijā arvien nozīmīgāku lomu reklāmas tirgū. Turklāt jau šobrīd naudu pelna pat vairāki skolas vecuma bērni.