Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) Jēkabs Straume rosina ieviest liegumu veikt apmaksātu politisku aģitāciju internetā mēnesi pirms vēlēšanām.
KNAB priekšnieks rosina mēnesi pirms vēlēšanām aizliegt apmaksātu politisku aģitāciju internetā (2)
Straume Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijā skaidroja, ka pirms 13.Saeimas vēlēšanām KNAB, kontrolējot politisko aģitāciju internetā, bija sācis sadarbību ar populāru sociālo tīklo turētājiem, taču attieksme pret biroja lūgumiem sniegt informāciju bijusi dažāda. "Ar "Google" un "Youtube" gāja varbūt drusku sarežģītāk. Savukārt ar "Facebook" sadarbība bija salīdzinoši viegla, jo mums interesējošā informācija tika saņemta un mēs šo informāciju arī turpinām saņemt pēc parlamenta vēlēšanām," stāstīja Straume.
Runājot par nākotni, Straume uzskata, ka nepieciešams sākt diskusiju par ierobežojumiem apmaksātai priekšvēlēšanu aģitācijai internetā, piemēram, mēnesi pirms vēlēšanām šāda apmaksāta aģitācija varētu tikt aizliegta.
"Ņemot vērā, cik strauji attīstītās interneta tehnoloģijas, un to, ka liels uzsvars likts uz apmaksātu priekšvēlēšanu aģitāciju tīmeklī, noteikti vajadzētu skatīties uz kādiem ierobežojumiem, līdzīgi kā tas patlaban ir ar televīziju. Internetā aģitācija kontrole ir ļoti apgrūtinoša. Mans priekšlikums ir tāds, ka vienu mēnesi pirms vēlēšanām apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija internetā būtu liegta. Tas nekādā veidā neierobežotu personas tiesības aģitēt, vienkārši to nedrīkstētu darīt par maksu," norādīja Straume.
Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (JV) uzskata, ka Straumes priekšlikums ir ļoti interesants. Viņš gan atgādināja, ka, ieviešot šādu aizliegumu attiecībā uz televīzijām, sākumā bijis "it kā tukšums", taču šogad priekšvēlēšanu perioda laikā televīzijas daudz aktīvāk organizējušas politiķu diskusijas, lai šādi piesaistītu citus reklāmdevējus.
Straume komisijā aicināja padomāt par vēl kādu priekšlikumu, proti, priekšvēlēšanu aģitācijas limitā iekļaut arī partiju izdevumus par politiskās reklāmas izgatavošanu.
Patlaban maksimālais noteiktais priekšvēlēšanu aģitācijas limits vienai partijai ir 533 347 eiro, taču šie izdevumi attiecas tikai uz aģitācijas izvietošanu, bet ne izgatavošanu. KNAB novērojis, ka liels uzsvars tiek likts uz finanšu līdzekļu tērēšanu aģitācijas izgatavošanai, līdz ar to izgatavotājs un izvietotājs iespējams viens un tas pats.
"Tagad iznāk, ka faktiski šie limiti ir tāds stiepjams jēdziens. Mēs varbūt varam runāt par limitu lielumu, bet es rosinu, ka atgriežamies pie tā, ka šis savienojums ir kopā," norādīja Straume.
Pēc komisijas sēdes KNAB priekšnieks aģentūrai LETA teica, ka patlaban partijām norādītajos limitos ir jānorāda vien aģitācijas izvietošanas izdevumi. Piemēram, ir izdrukāta reklāma un partijas norēķinās par tās izplatīšanu, taču reklāmas izdrukāšanas izdevumi limitos netiek iekļauti.
"Mēs domājam, ka tas nav īsti pareizi. Tagad partijas var uzaicināt pašu pasaules dārgāko režisoru uzfilmēt skaistu klipu, bet kamēr neviens šo klipu nesāk izplatīt un novest līdz sabiedrībai, tikmēr izdevumi netiek ieskaitīti limitos," norādīja Straume.
Straume skaidroja, ka kopumā aizvadītajā priekšvēlēšanu aģitācijas periodā rupji pārkāpumi nav konstatēti, izņemot divus piemērus. Viens ir saistītas ar partijas "Saskaņa" reklāmas izvietošanu un neaizvākšanu no Spīķeriem, kā arī iedzīvotājiem izplatīto bezmaksas izdevumu "Dienas Bizness". "Spīķeru gadījums bija vairāk morāli ētisks piemērs. Savukārt par "Dienas biznesu" birojs uzskata, ka šeit izdevuma finansēšanā iesaistīta ar partiju nesaistīta persona, taču patlaban administratīvā izmeklēšana birojā turpinās," norādīja Straume.
Patlaban likums paredz, ka vēlēšanu dienā un dienu pirms tās, priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana publiskās lietošanas ārtelpās un iekštelpās, preses izdevumos un publisku personu institūcijās un kapitālsabiedrībās, kā arī aģitācijas kā maksas pakalpojuma veikšana publisko elektronisko sakaru tīklos, tai skaitā internetā ir aizliegta. Izņēmums gan attiecas uz paziņojumu izvietošanu, kuri informē par partijas vai deputāta kandidāta tikšanos ar vēlētājiem.
Tāpat likums paredz, ka vēlēšanu dienā, kā arī 30 dienas pirms vēlēšanu dienas priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana elektroniskā plašsaziņas līdzekļa televīzijas programmās un raidījumos ir aizliegta.