/nginx/o/2018/10/16/11502792t1ha8bc.jpg)
Ziemas sezona tepat aiz stūra - pienācis laiks gatavoties slidenajām brauktuvēm. Portāls "Apollo" apkopoja visbiežāk uzdotos jautājumus un atbildes uz tiem!
Ziemas sezona tepat aiz stūra - pienācis laiks gatavoties slidenajām brauktuvēm. Portāls "Apollo" apkopoja visbiežāk uzdotos jautājumus un atbildes uz tiem!
Jā, ziemas riepas tev vajag! Pirmkārt, to nosaka likumi.
Latvijā no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
Otrkārt, vasaras un ziemas riepas atšķiras gan tehniski, gan ķīmiski. Salīdzinot ar vasaras riepām, ziemas riepas ir daudz mīkstākas. Braucot zemās temperatūrās, ziemas riepas uzsilst, kļūst mīkstākas un elastīgākas, nodrošinot labāku saķeri ar ceļu.
Ar "M+S" (Mud+Snow, jeb dubļi+sniegs) parasti apzīmē visu sezonu (All Seasons) vai visu gadalaiku (All weather) riepas.
"M+S" ne vienmēr nozīmē, ka riepas ir piemērotas Latvijas klimatiskajiem apstākļiem, jo vissezonu riepas ir paredzētas klimata joslām, kurās gaisa temperatūra ziemā parasti ir ap 0 °C.
Tā kā mūsu ziemas ir neparedzamas, bet ir pilnīgi skaidrs, ka ziema būs, tad drošāk ir pārvietoties ar ziemas riepām, jo tās nodrošinās labāku saķeri, īsāku bremzēšanas ceļu un labāku vadāmību.
Ja ar auto izbrauc tikai brīvdienās līdz vietējam veikalam, tad, protams, vari izmantot vissezonu riepas. Ja braukšana ir ikdienas rutīna, tad drošības nolūkā ir jāizmanto ziemas riepas. Pirmkārt, vissezonu riepas, līdzīgi kā vasaras riepas, ir krietni vien cietākas. Otrkārt, ziemas riepām ir savādāks protektora dizains - starp protektora blokiem ir neregulāras, asas malas un lielākas rievas.
Riepu piedāvājums ir tik plašs, ka nav nepieciešams riepās neko šaut. Ja ir vēlme pēc riepām ar radzēm, tad tās var iegādāties. Atgādinām, ka no 1. maija līdz 1. oktobrim aizliegts lietot riepas ar radzēm.
Protams, ka vari pirkt arī lietotas riepas, tomēr pirms tam padomā vai tas tiešām atmaksāsies. Pērkot jau lietotas riepas, ir jāievēro daži kritēriji:
1. Izmērs. Ja vien nemaini auto diskus, tad jaunajām riepām būs nepieciešams tāds pats izmērs, kā jau esošajām. To vari noskaidrot, aplūkojot riepas. Ja uz riepas ir rakstīts, piemēram, 220/50 R17 94H, tad 220 ir riepas platums (norādīts mm), 50 ir riepas augstums (% no riepas platuma), R - radiālās konstrukcijas riepa, 17 ir riepas diametrs (collās), 94 – riepas slodzes indekss, bet H ir riepas ātruma indekss.
2. Protektora dziļums. Vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm, tāpat uzmanība jāpievērš arī riepu vecumam. Šo kārtību nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
3. Identiskas riepas. Tāpat CSDD nosaka, ka, lai uzlabotu transportlīdzekļa drošību uz ceļa, vieglo automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kg katra ass un automobiļu ar pilnu masu virs 3500 kg priekšējā stūrējamā ass jāaprīko ar vienādām riepām (izgatavotājam un protektora zīmējumam jābūt identiskam).
Šis vairāk ir naudas un laika jautājums. Ja tev ir brīvi līdzekļi un svarīgs auto vizuālais stāvoklis, tad vari iegādāties "ziemas disku komplektu".
Tā arī ietaupīsi laiku, jo riepu montāža un balansēšana ir ilgāks process nekā disku nomaiņa, ja uz tiem ir jau uzmontētas riepas.
Ja esi nolēmis par labu atsevišķam ziemas disku un riepu komplektam, tad ņem vērā, ka pavasarī tie būs pareizi jāieziemo - jānotīra, jānožāvē un jānovieto sausā telpā. Pretējā gadījumā, ja uz riepām vai diskiem būs palicis sāls, kas tiek kaisīts uz brauktuves, jaunie diski nākamo sezonu var arī nepiedzīvot.
Ja "ziemas komplekts" jau gaida sezonas sākumu, tad te svarīgi atcerēties, ka jāpārbauda spiediens riepās un jāveic balansēšana. Pēc pirmajiem nobrauktajiem 100 - 200 km drošības pēc jāpārliecinās, ka disku skrūves ir pietiekami pievilktas, bet nav pārvilktas.
Atceries: