Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

"RB Rail" padomes priekšsēdētāja: Rubesas kritika nav konstruktīva

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Zane Bitere/LETA

Demisionējušās Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" vadītājas Baibas Rubesas kritika nav konstruktīva, ceturtdien paziņojusi "RB Rail" padomes priekšsēdētāja Rīa Sillave.

Viņa norādījusi, ka ir izveidota laba speciālistu komanda, kas šobrīd visās trijās Baltijas valstīs turpina reālu darbu pie projekta, un tiek aktīvi meklēts jauns kopuzņēmuma vadītājs.

Kā atzinusi Sillave, kas vienlaikus ir arī Igaunijas uzņēmuma "Rail Baltic Estonia" valdes priekšsēdētāja, tūlīt pēc stāšanās amatā Rubesa paveikusi labu darbu projekta popularizēšanā.

"Man patiesi žēl, ka valdes priekšsēdētāja nolēmusi atkāpties, nekonstruktīvi izsakot nepamatotas apsūdzības. Šobrīd, kā plānots, ir sākta atklāta jauna vadītāja meklēšana, un man ir prieks, ka piedalās vairāki spējīgi līderi, kuri saprot, cik īpašs ir šis projekts, kuram viņi varētu piešķirt savu veidolu. Projekta kontinuitāti nodrošina citi "RB Rail" valdes locekļi," norādīts Sillaves izplatītajā paziņojumā.

Sillave uzsvērusi, ka Igaunijā, Latvijā un Lietuvā izveidota savam darbam uzticīga un dinamiska speciālistu komanda, kas strādā, lai projektu veiksmīgi īstenotu.

"Pateicoties viņiem, mēs esam nonākuši līdz "Rail Baltic" trases un termināļu tehniskajai projektēšanai. Darbs netraucēti turpinās arī vadītāja maiņas laikā un uzņēmums darbojas," viņa piebildusi.

Kā Sillave iepriekš pastāstīja ziņu aģentūrai BNS, jauna "RB Rail" vadītāja meklēšanai nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop".

"Līgums ar pašreizējo "RB Rail" vadītāju beigsies oktobra nogalē. Padome sākusi jauna vadītāja meklēšanu. Nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop", kas meklēs Baltijas valstīs, Somijā un Polijā. Līdztekus tiešiem meklējumiem tuvāko nedēļu laikā tiks publicēts atklāts sludinājums. Mērķis ir šajā svarīgajā "Rail Baltica" īstenošanas fāzē atrast labāko amata kandidātu," viņa sacīja.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa ceturtdien iesniegusi kopuzņēmuma padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tā iesniegšanas brīdi. "RB Rail" pagaidu izpilddirektora amatā iecelts kompānijas finanšu direktors un valdes loceklis Igns Degutis.

Rubesas pārstāve informēja, ka atlūguma vēstulē skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli.

Pamatojot savu lēmumu, Rubesa ceturtdien preses konferencē izteicās, ka Baltijas valstu valdību rīcība kavē Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" īstenošanu.

"Es gadu veicu pārrunas ar Baltijas valstu transporta ministrijām, lai vienotos par "RB Rail" darbības modeli. Tāpat ir kavēti termiņi, kuru laikā bija jāpieņem lēmums par "RB Rail" un projekta "Rail Baltica" finansēšanas modeli. Es tā nevaru strādāt," lēmumu īsi pirms pilnvaru termiņa beigām atstāt "RB Rail" vadītājas amatu pamatoja Rubesa.

Viņa gan gribējusi amatu pamest jau šovasar, tomēr pēc Ministru prezidenta Māra Kučinska (ZZS) lūguma to nav izdarījusi. Lēmumu pamest amatu tagad Rubesa skaidroja ar mērķi pievērst uzmanību riskiem, kas saistīti ar "Rail Baltica" projekta ieviešanu un "RB Rail" akcionāru rīcību.

Rubesa uzskata, ka "Rail Baltica" projekta pārvaldība patlaban nav efektīva un trūkst atbilstošs projekta starpvaldību pārvaldības modelis. Tāpat projekta īstenošana patlaban noritot gausi, ņemot vērā apgrūtināto iesaistīto pušu interešu saskaņošanu. Viņasprāt, "RB Rail" vajadzētu nodrošināt lielāku autonomiju lēmumu pieņemšanā.

Viņa veltīja kritiskus vārdus Baltijas valstu valdībām, norādot, ka tās nav spējušas panākt vienošanos virknē projekta "Rail Baltica" īstenošanai nozīmīgos jautājumos. Piemēram, Satiksmes ministrija (SM) un satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), viņasprāt, nav spējuši pieņemt lēmumu par valsts finansējuma nodrošināšanu "Rail Baltica" projektam.

Pēc Rubesas teiktā, ne tikai Latvijas, bet arī Lietuvas un Igaunijas valdībām bija jāpieņem lēmums par līdzekļu ieguldīšanu gan kopuzņēmuma "RB Rail" darbības nodrošināšanai, gan projekta "Rail Baltica" īstenošanai. Katrai Baltijas valstij būtu jāpieņem lēmums 2019.gadā minētajiem mērķiem novirzīt vismaz 650 000 eiro.

Rubesa šajā amatā tika iecelta 2015.gadā, un viņas pilnvaru termiņš beigsies oktobrī.

Tāpat ziņots, ka saskaņā ar neoficiālu informāciju "RB Rail" akcionāri uzņēmuma vadītāja amatā labāk redzētu cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis no Baltijas valstīm.

Šā gada sākumā atklātībā nāca Rubesas un atsevišķu "RB Rail" padomes locekļu nesaskaņas. Šogad 1.februārī notikušajā "RB Rail" akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par Rubesas atstādināšanu, bet Linužs balsojumā atturējās. Pēc lēmuma pieņemšanas Rubesa paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību "Rail Baltica" projekta pamatnostādnēm.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu