Baznīcā attieksme pret kremāciju un aizgājēju pelniem veidojusies daudzu gadsimtu laikā. Agrāk kristieši vispār noliedza mirušā nodošanu sadedzināšanai.
"Vēlāk, kad kristietība izplatījās arī pagānu zemēs, tad viņa aicināja aizgājējus apbedīt zemē, izvairoties no mirušo dedzināšanas, jo tā bija prakse, kas bija raksturīga pagāniem," skaidro Rīgas Kristus Karaļa Romas katoļu draudzes prāvests Ilmārs Tolstovs.
Taču jau kopš pagājušā gadsimta sākuma baznīca arvien pieļāvīgāk izturas pret kremēšanu. Tomēr ar urnu nevar darīt to, kas ienāk prātā, aizgājēja pelniem mācītāja pavadījumā jānonāk oficiālā kapsētā. "Ja cilvēks atnāk pieteikt apbedīšanu un ir plānots kremēt, es uzreiz jautāju, ko jūs domājat darīt ar šiem pelniem? Es varu piedalīties izvadīšanas ceremonijā tikai tad, ja urna tiks guldīta zemē vai kolumbārijā," norāda Tolstovs.
Latvijas tradicionālo konfesiju pārstāvju aptuveni aprēķini liecina, ka piektdaļā apbedīšanas ceremoniju zemē tiek guldītas urnas ar pelniem.
Gan katoļu, gan luterāņu garīdznieks norāda, ka svarīgi, lai mirušais, kaut arī pēc kremācijas, nonāk kapsētā. "Pēc būtības, tas pirmais ir dabiskais, proti, ķermenis ir miris, un tas tiek apglabāts kā vecajos laikos. Otrs variants – tikai pārpelnots, bet tuvākajā laikā arī apglabā," pauž LELB Ādažu draudzes mācītājs Ivars Jēkabsons.
Pirms pāris gadiem krematorija atvērta arī Valmierā, un ir plāni kremāciju veikt arī Jūrmalā. Savukārt Rīgā, Torņakalnā, ir iecerēts būvēt jau otro kolumbāriju. Ņemot vērā, ka kapsētas tukšākas nekļūs, paredzams, ka kremāciju skaits pieaugs, līdz ar to aizgājēju tuviniekiem arvien biežāk būs jāizlemj, ko iesākt ar pelnu urnu.