Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Atgriežas aizdomīgie "pīkstinātāji" - izkrāpj naudu, zvanot no ārvalstīm (11)

Uzmanies!
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Pixabay

Sūdzības par zvaniem no nepazīstamiem telefona numuriem, kas reģistrēti ārvalstīs, no Latvijas iedzīvotājiem tiek saņemtas bieži. Krāpnieki iezvanās un gaida, kad upuris atzvanīs, lai no viņa iekasētu ievērojamu naudas summu.

Nedēļas nogalē cilvēki atkal saņēmuši aizdomīgus zvanus no Alžīras, Slovēnijas, Baltkrievijas un Samoa. Vairums zvanu bija īslaicīgi vai uzpīkstināšana. Par piedzīvoto cilvēki aktīvi dalās sociālajos tīklos, kas liecina, ka šādus zvanus saņēmuši ne mazums cilvēku.

Mēģinājumi izkrāpt naudu ar viltus telefona zvaniem visu telefonu operatoriem nav nekas jauns. Piemēram, pirms diviem gadiem kāda sieviete pēc atzvanīšanas nezināmam numuram, vēlāk saņēmusi iespaidīgu rēķinu - 88 eiro.

Kā tas darbojas?

Zvani visbiežāk tiek veikti, izmantojot speciālas iekārtas vai programmatūras.

Krāpnieki izstrādā numuru diapazonu, no kuriem speciālas iekārtas veic automātiskus zvanus. Numuri, no kuriem zvani tiek veikti, nav īsti – tie ir fiktīvi. Saprotams, tā kā zvans veikts no speciālas iekārtas, uz to atbildot vai atzvanot saruna nenotiek.

Darbības shēmas mēdz būt dažādas, piemēram, cilvēks Latvijā saņem zvanu no it kā ārzemju numura, taču klausulē ir klusums. Kad zvana saņēmējs mēģina atzvanīt, par to tiek piestādīta maksa. Tādā veidā no cilvēkiem tiek izkrāpta nauda.

Ne tikai klusums klausulē

Par krāpniecībām zināms arī informācijas tehnoloģiju drošības gadījumu novērošanas iestādei "Cert", kura turpina saņemt ziņojumus no Latvijas iedzīvotājiem par aizdomīgiem zvaniem krievu valodā it kā no kādas investīciju kompānijas, kas piedāvā iesaistīties apšaubāmās finanšu operācijās.

Saņemtajos ziņojumos novērojamas kopīgas tendences: zvanīts šķietami tiek no Latvijas numuriem; zvanu centra operatori (jo fonā dažreiz iespējams dzirdēt arī citus zvanītājus) piedāvā sarunu tikai krievu valodā.

Atkarībā no konkrētā operatora - ir lietoti arī neadekvāti izteikumi un pat lamuvārdi vai draudi. Visbiežāk gan sarunas raksturs ir glaimojošs, uzstājīgs un dominējošs, runā ātri un daudz, vairākkārt atkārto cilvēka vārdu; zvana darba laikā, bet piedāvā atzvanīt arī pēc darba laika beigām, tai skaitā vēlu vakarā.

Sarunas laikā tiek piedāvāts iesaistīties finanšu operācijās, piemēram, ieguldīt naudu kriptovalūtā, un attiecīgi iegūt pasakainu peļņu. Ar sazvanīto cilvēku procesa laikā "strādā 3 operatori", kur katrs it kā atbild par saviem jautājumiem, un saruna kādā brīdī tiek pārvirzīta uz Skype.

Veiksmīgas sarunas gadījumā tiek panākts, ka cilvēks caur Skype dalās ar savas iekārtas ekrānu. Pēc tam upuris tiek aizvests uz legālu vietni – blockchain.info, kur nepieciešams ievadīt kredītkartes datus. Kamēr upuris datus ievada, zvanītājs fonā visu uzmanīgi vēro un piefiksē.

Attiecīgi šīs krāpšanas shēmas viens no mērķiem varētu būt - piekļuve upuru kredītkaršu datiem.

Pēc kriptovalūtas iegādes krāpnieki pastāsta, kā šo kriptovalūtu pārsūtīt uz viņu tirgošanās platformu. Ja upuris kriptovalūtu pārsūta, viņš to arī zaudē. Paredzams, ka ar vienu reizi nepietiks, un tiks lūgts veikt atkārtotus pārskaitījumus. Krāpnieki var ik pa brīdim prasīt palielināt depozīta summu, solot, ka tūlīt visu zaudēto atpelnīs, jo mazas neveiksmes gadās taču ikvienam. Rezultātā zaudētā summa pieaug. Brīvprātīga upura iesaiste un līdzekļu novirzīšana krāpniekiem varētu būt vēl otrs krāpšanas shēmas mērķis.

Kā rīkoties?

  • Uzreiz pārtrauc zvanu un nekādā gadījumā nepildi zvanītāja norādījumus un prasības. Ja gadījumā esat kļuvis par šāda zvana upuri, aicinām nekavējoties sazināties ar savu banku un Valsts policiju.
  • Nekad pilnībā neuzticieties zvana noteikšanas funkcijai. Ļaudariem ir iespējas viltot tālruņa numuru tā, lai tas izskatītos pēc patiesās organizācijas numura vai arī ar tādu pašu valsts/reģiona kodu, kā jūsējais.
  • Ja zvans nāk no kāda, ko jūs personīgi nepazīstat, ļaujiet zvanam nonākt balss pastkastītē. Pēc tam, kad ir brīvāks laiks, varat pārskatīt nezināmos zvanus. Ja ir iespējams, uzstādiet šo funkciju telefonam jau pēc noklusējuma ar "Do not disturb" funkciju.
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu