Bērna attīstībai miegs ir vitāli svarīgs, tādēļ skolu darba organizatoriem būtu jāpievērš papildu uzmanība mācību grafiku plānojumam, tostarp papildu nodarbībām un konsultācijām, uzsver tiesībsargs Juris Jansons.
Tiesībsargs aicina pievērst papildu uzmanību samērīgumam starp mācībām un atpūtu (4)
Kā aģentūru LETA informēja Tiesībsarga birojā, tiesībsargs bija saņēmis kādas ģimenes sūdzību par pārāk agrajiem rītiem skolās. Vēršot uzmanību uz nesamērīgi agrajiem rītiem, kuri atstāj nelabvēlīgu ietekmi uz bērnu un jauniešu veselību, tiesībsargs aicinājis Veselības ministriju (VM) un Izglītības un zinātnes ministriju strādāt pie iespējas noteikt pamatskolu un vidusskolu audzēkņiem vienotu mācību stundu sākuma pieļaujamo agrāko laiku.
Pēc tiesībsarga paustā, VM piekritusi, ka bērna veselība un produktivitāte ir lielā mērā saistīta ar miega daudzumu un kvalitāti. Tāpēc, lai pilnvērtīgi attīstītos, svarīgi ir ievērot miega higiēnu un miega traucējumu gadījumā vērsties pie ārsta, un tādēļ īpaši svarīga ir informēšana par nepieciešamo miega daudzumu un izglītošana par miega higiēnas nozīmi.
Tiesībsargs uzsvēra, ka par šo jautājumu līdzatbildīgiem jābūt arī vecākiem - jāiesaistās, jārunā ar savām atvasēm par miega nozīmi, jāstāsta skolu vadībai par problēmām, kuras saistītas ar bērnu veselību un mācību procesu. "Kopīgi jārunā un jāmeklē risinājumi. Protams, tikai ministriju spēkos ir noteikt vienotu mācību darba sākumu. Tomēr daudz labāk un veiksmīgāk pie vēlamā rezultāta iespējams nonākt tad, ja visas puses pauž konstruktīvus argumentus un veidojas dialogs," sacīja Jansons.
Lai turpinātu šī jautājuma risināšanu, tiesībsargs lūdzis VM sagatavot uz pētījumiem balstītu izvērtējumu par bērna katram vecuma posmam atbilstošu bioritmu un šo informāciju nodot IZM, kurai savukārt būtu jāvērtē iespējas noteikt pamatskolu un vidusskolu audzēkņiem vienotu mācību stundu sākuma pieļaujamo agrāko laiku.
VM sadarbībā ar Pasaules Veselības organizāciju 2018.-2019.gadā plānots veikt pētījumu un sagatavot ieteikumus pašvaldībām skolu vides un skolu darba organizācijai, iekļaujot tādus jautājumus kā gaisa kvalitāte, mēbeļu izvēle, kā arī izskatīs iespēju ieteikumos iekļaut citus aspektus, tostarp par skolas laika sākumu.