Mobilo sakaru operators «Bite» kļuvis par Eiropas Aviācijas tīkla (EAT) virszemes partneri un nodrošinās starptautiskās aviācijas grupas aviolīniju «British Airways», «Iberia», «Aer Lingus» un «Vueling» pasažieriem ātrgaitas bezvadu internetu lidojumos virs Eiropas, tostarp Baltijas valstīm, informēja SIA «Bite Latvija» vadītājs Kaspars Buls.
Bezvadu internets lidmašīnās pamazām kļūs par normu (13)
Vienošanās paredz, ka minētā pakalpojuma nodrošināšanai Latvijā un Lietuvā tiks izmantota «Bites» tīkla infrastruktūra, bet Igaunijā – tās partnera, telekomunikāciju uzņēmuma «Elisa Eeesti» tīkla infrastruktūra.
EAT projektu īsteno globālo mobilo satelīta komunikāciju pakalpojumu sniedzējs «Inmarsat» un telekomunikāciju sabiedrība «Deutsche Telekom», ar kuru «Bite» parakstījusi ilgtermiņa sadarbības līgumu par datu pārraides pakalpojumu sniegšanu Baltijas valstīs. Minētajam mērķim tiks izmantots integrēts satelīta un virszemes tīkls, ko veido aptuveni 300 LTE («Long-Term Evolution») bāzes stacijas Eiropā, tostarp Lietuvā, Latvijā un Igaunijā. Tādējādi «Bites» datu pārraides tīklam kā EAT sastāvdaļai būs būtiska loma interneta nodrošināšanā pasažieriem, kuri lido pāri Baltijas valstīm.
EAT tīklu Baltijā veido 10 virszemes LTE bāzes stacijas, kas līdzīgas tām, ko mobilo sakaru operatori izmanto interneta savienojuma nodrošināšanai saviem klientiem ikdienā, – četras Latvijā, trīs Lietuvā un trīs Igaunijā. Latvijā minētās bāzes stacijas atrodas Bauskas, Valmieras, Liepājas un Balvu rajonos.
Kaut gan interneta savienojuma nodrošināšanai lidmašīnās tiks izmantota «Bites» tīkla infrastruktūra, papildu noslodze mobilo sakaru operatora tīklā neveidosies, jo EAT tīkla pārklājuma nodrošināšanai tiek izmantota atsevišķas bāzes stacijas, kas darbojas neatkarīgi no «Bites» bāzes stacijām.
Lai varētu izmantot bezvadu internetu lidojumu laikā, lietotājiem būs jāsavieno ierīces ar gaisa, nevis virszemes LTE tīklu, izmantojot šim nolūkam lidmašīnā izvietoto rūteri.
Interneta savienojuma nodrošināšana lidmašīnās caur EAT tīklu notiek automātiski – to fonā nemanāmi veic salona aprīkojums, sniedzot pasažieriem iespēju viegli pārslēgties starp integrētās sistēmas satelīta un virszemes moduļiem. Bezvadu interneta priekšrocību izmantošanai lidmašīnā, lietotājiem tikai jāpieslēdzas tās bezvadu interneta (Wi-Fi) tīklam, tieši tāpat kā tas notiktu viesnīcā vai kafejnīcā.
EAT pārstāvji uzsvēra, ka pieprasījums pēc interneta pakalpojumiem lidmašīnā ir liels. Atsaucoties uz nesen veikto Eiropas mēroga īso un vidējo lidojumu pasažieru aptauju, viņi norādīja, ka 80% respondentu lidojuma laikā labprāt izmantotu bezvadu internetu. Septiņi no desmit pasažieriem norādīja, ka Wi-Fi pieejamība lidmašīnā ietekmē viņu aviosabiedrības izvēli, bet 83% sagaida, ka nākamo piecu līdz 10 gadu laikā bezvadu internets būs pieejams visās lidmašīnās.
Tāpat vairums respondentu izmantotu bezvadu internetu telefonā (90%) vai planšetē (80%), bet teju katrs otrais - portatīvajā datorā (46%). Eiropas iedzīvotāju populārāko tiešsaistes darbību vidū ir tīmekļa pārlūkošana, e-pasta un sociālo tīklu izmantošana, ceļojuma informācijas aplūkošana un video.
EAT ir pasaulē pirmais integrētais S joslas satelīta un uz LTE balstītais virszemes tīkls Eiropā, kas nodrošinās piekļuvi ātrgaitas internetam lidojumos Eiropā. Pasažieri varēs izmantot savas personīgās ierīces interneta pārlūkošanai, video straumēšanai, spēlēm un citiem tiešsaistes pakalpojumiem ar augstu jaudu un zemu latentuma līmeni. Divas galvenās EAT sastāvdaļas ir S joslas «Inmarsat» satelīts, kas aptver Eiropu un tai apkārt esošos okeāna reģionus, un «Deutche Telekom» tehnoloģiskais risinājums, kas nodrošina vajadzīgo jaudu vietās ar intensīvu gaisa satiksmi.
EAT tīkla pirmie testi sākti 2017.gada rudenī. Lidmašīnu aprīkošanu ar EAT iekārtām jau ir uzsākusi kompānija «International Airlines Group». Plānots, ka tās pasažieriem interneta savienojums lidojumos virs Eiropas testa režīmā būs pieejams 2018.gada sākumā, bet visos šīs aviokompānijas lidojumos pakalpojums būs pieejams 2019.gadā.