Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Liepājas «Lielais dzintars» tiks pārvērsts par milzu mūzikas instrumentu (7)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Spāņu izcelsmes skaņu mākslinieks un komponists Hosuē Moreno (Josue Moreno) Liepājā, koncertzālē «Lielais dzintars ir uzsācis darbu pie unikālas skaņu akupunktūras instalācijas «Dzintara diptihs», kas pārvērtīs koncertzāli makro mēroga mūzikas instrumentā. Instalācija tiks atklāta mūsdienu mākslas festivāla «Liepājas mākslas forums» pirmajā dienā, 3. augustā, «Apollo» informē «Lielais dzintars» sabiedrisko attiecību vadītāja Elizabete Hartmane.

«Pirmoreiz apmeklējot «Lielo dzintaru», mani spēcīgi aizkustināja ēkas telpiskā gaisotne un pastāvīgā rosība. Šī ēka mani iedvesmoja tik ļoti, ka sapratu, – vēlos tai radīt skaņas veltījumu, pievienojot jauna līmeņa baudījumu un varbūt pat izveidojot jaunu saziņas un dialoga līdzekli šāda veida arhitektūrai,» stāsta Hosuē.

«Dzintara diptihs» apmeklētājus gada garumā iepazīstinās ar jaunu (bet kādam noteikti pazīstamu) jēdzienu – urbānā skaņas akupunktūra. Tie ir telpā izvietoti, interaktīvi skaņu punkti. Kādu no tiem aktivizējot, mainās instalācijas kopējā skaņu vide. Darba ideja visvienkāršāk izsakāma Oskara Fišingera vārdiem: «Ikvienai lietai pasaulē piemīt savs gars, taču to var palaist brīvībā, tikai ievibrējot.»

Moreno veidotā skaņas instalācija iekļaujas ēkas stikla struktūrā kā dzintara gabaliņos nonākuši posmkāji, bet vārds diptihs norāda uz to, ka skaņa saklausāma divās vietās – ēkas austrumu spārnā un ziemeļu atpūtas telpā. Abām vietām ir katrai sava iedaba, tādēļ arī skaņas apstākļi pielāgoti katrai diptiha daļai - pirmā telpa ir vertikāla un grandioza savā būtībā, taču otrā – privāta un ieslīpa. Skaņas stāstu daba katrā no šīm telpām būs atšķirīga, tomēr tās papildinās viena otru. Abas diptiha daļas radīs skaņas apstākļus, kas ir individuāli pielāgoti telpai, reizē radot simbolisku rezonansi arī visai ēkai. Hosuē vārdiem sakot, skaņas apstākļi katram apmeklētājam sniegs unikālu pieredzi un uzturēs ķermenisku dialogu starp apmeklētāju un telpu.

«Tā ir pirmā permanentā publiskās telpas skaņas akupunktūra, turklāt, cik man zināms, Latvijā pirmoreiz tiks izmantoti adapteri, ar kuru palīdzību ēka pārtaps makro mēroga mūzikas instrumentā,» noslēgumā piebilst Hosuē.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu