Šī gada Kannu kino festivālā konkursa filma «Amerikāņu saldumiņš» saņēma žūrijas balvu. Un ne velti. Brīvdomīgajos jauniešos, vibrējošajos tuvplānos, piesātinātajās krāsās un skaņu celiņā iekodēta hipnotiski skaista jaunības dzīsla un kinematogrāfiska vitalitāte – Andreas Arnoldes jaunākā filma iekļauta Rīgas Starptautiskā kino festivāla programmā.
Riga IFF programmā – jauniešu brīvdomības gars «Amerikāņu saldumiņš» (1)
Zvaigzne (Saša Leina) ir iesprūdusi vienmuļā dzīvē Teksasā, rūpējoties par kāda citas sievietes novārtā atstātiem diviem bērniem un kopā brūkošu, alkoholā un nabadzībā slīkstošu saimniecību. Kādu dienu viņai garām pabrauc hiphopa mūzikas pieskandināts un mežonīgiem jauniešiem pārpildīts busiņš. Zvaigzne ir uz āķa. Viņas dumpinieces garu šāda brīvība acumirklī magnetizē. Jau no pirmā acu skatiena un sarunas jūtama spēcīga ķīmija starp Zvaigzni un barvedi Džeiku (Šaija Labafs). Nākamajā dienā viņa pievienojas šim pulkam.
Oskaroto britu režisori Andreu Arnoldi Kannās mīl. Viņas iepriekšējās filmas («Sarkanais ceļš», 2006, «Arsenālā» izrādītais «Akvārijs», 2009, ar Maiklu Fasbenderu pirms lielās slavas) var lepoties gan ar dalību nozīmīgos festivālos, gan ar gūto apbalvojumu sarakstu. Arnolde savas pēdējā darba ideju ilgi auklējusi – sākotnēji saņemtais impulss no «The New York Times» raksta par Ameriku apceļojošiem un žurnālu abonementus pārdodošiem jauniešiem rezultējies pašas režisores solo ceļojumā pa Ameriku. Un, protams, filmā, kurai var vilkt paralēles ar vēl vienu jauniešu kulta filmu – Harmonija Korines «Pavasara brīvdienām» (2012), kas ar virkni jauno zvaigžņu – Vanesa Handžinsa, Emma Robertsa, Selēna Gomeza, Ešlija Bensone – pārkāpa visus iespējamos likumus Džeimsa Franko sabiedrībā.
Konkrētai vietai un nevienai personai nepiesaistīti un ikdienas rutīnā nekādi neievīstāmi, šie jaunieši apbraukā valsti un, klauvējot pie cilvēku durvīm, tirgo žurnālu abonementus. Bez kompromisiem un aizturēm, reizēm – arī trūkstošiem principiem. Tas ir vilku un klejotājsuņu bars, kurā visharmoniskāk un tajā pašā laikā visdedzīgāk sasaucas Zvaigznes un Džeika gaudas. Abu aktieru – Sašas Leinas un Šaijas Labafa – tandēms ir dzirksteļojošs.
Šaija Labafa slava milzīgus apmērus uzņēma uzreiz pēc Žeroma lomas tēlošanas Larsa fon Trīra filmā «Nimfomāne». Milzīgu rezonansi interneta vidē radīja arī aktiera kliedzoši motivējošie video zem nosaukuma «Just do it». Tā nu arī Labafs to atkal ir izdarījis – aktiera individualitāte un Džeika alfa tēviņa tēls savijas savdabīgā simbiozē, sniedzot spēcīgu personības un talanta izaugsmes klātbūtni filmā – Labafs arī rūpīgi izmeklējis un uz savas ādas izbaudījis šo «ceļojošo biznesmeņu» subkultūru. Savukārt Saša Leina ir absolūts tīrradnis, un meitenei jau prognozē strauju karjeras attīstību.
Andrea Arnolde jauno aktrisi lomai uzrunājusi pludmalē. Kannu preses konferencē abas smējās, ka tikpat labi šāda satikšanās varēja būt klasiska jaunas meitenes iesaiste pornofilmu industrijā. Leina nevis tēlo kameras priekšā, bet apžilbina un pakļauj to. Meitenes dabiskums un apbružātais naivums neatlaiž un elektrizē. Tomēr režisore nekādā gadījumā novārtā neatstāj otrā plāna lomas, nepiešķirot pārējiem jauniešiem vien dekorāciju vai «masu skata» funkciju. Katrs tēls iekļaujas «operācijas smadzenes» Kristālas (Elvisa Preslija mazmeita Railija Keo) vadītajā kopienā, kā arī filmas radošo komandu saista cieša draudzība.
«Amerikāņu saldumiņš» ir «road movie» un pieaugšanas (comming-of-age) stāsta mutācija. Tiesa, Zvaigzne nepiedzīvo klasisku personības attīstīšanās dramaturģiju – viņas iekšējā uguns nevis lēnām iešķiļas filmas darbības gaitā, bet gan beidzot laužas ārā no apslāpētības. Cerīgi gribas teikt, ka «Amerikāņu saldumiņam» ir potenciāls kļūt par kulta gabalu vēl ilgi pēc tās izņemšanas no kinoteātru repertuāra.
Šogad Rīgas Starptautiskais kino festivāls notiks no 13.līdz 23. oktobrim, trijos kinoteātros – «Splendid Palace», «K Suns» un «Kino Bize» – demonstrējot apmēram 100 filmu.