Ja rodas aizdomas par vardarbību pret bērnu, nākamais svarīgais solis ir iesaistīto institūciju sadarbība – pedagogam, ārstam, policistam un sociālajam darbiniekam ir kopīgi jāvērtē bērna stāvoklis un veicamie soļi. Protams, ka ne katrs zilums uz bērna ķermeņa liecina par vardarbību ģimenē, taču vairāku pušu iesaistīšanās ļauj objektīvāk izvērtēt, vai bērns ir drošībā.
Lai spētu izvērtēt ģimenes apstākļus un atklāt pieminētos emocionālos faktorus, nepieciešams laiks un zināšanas. Zīmīgi, ka dažkārt arī zinoši sociālie darbinieki izvairās ziņot par vardarbības riskiem ģimenēs, jo pastāv bailes par to, ka bērna vecāki vērsīsies pret darbinieku dažādās instancēs. Vecākiem patiešām ir tiesības speciālistu lēmumus pārsūdzēt, taču šeit jāuzsver katras pašvaldības loma, atbalstot savu sociālo dienestu. Ja speciālists rīkojas atbildīgi, seko skaidri izstrādātiem kritērijiem un viņam ir atbalsts no kolēģiem, tā ir pietiekami liela «aizmugure», lai sociālais darbinieks nejustos apdraudēts. Tāpēc liela nozīme ir arī katras pašvaldības attieksmei – vai tā stiprina vai vājina sociālo dienestu? Kamēr dažās pašvaldībās sociālais dienests tiek uzlūkots kā «naudas tērētājs», citās to redz pozitīvi, kā instanci, kas palīdz nolikt uz kājām ģimenes un celt pašvaldības «cilvēku kapitālu». Jā, no pašvaldību viedokļa sociālā dienesta darbs var nest ne tikai cilvēcisku un emocionālu, bet galu galā arī praktisku atdevi.
Mēs gribam uzsvērt: ir iespējams izglābt ikvienu bērnu. Uzņemsimies atbildību un rīkosimies - negaidot, ka problēmu pamanīs kāds cits. Jo var arī nepamanīt, un tad jau būs par vēlu.
* Ministru kabineta noteikumi Nr.1529, Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība, 1.pielikums
** Pētījums Mazu bērnu tiesību aizsardzības izvērtējums, 2011. gads: http://www.centrsdardedze.lv/data/kampanas/Zinojums_NodibDardedze_Apr2012.pdf