Šodienas redaktors:
Dace Otomere

«Neglītais pīlēns» skatītājus aicinās palikt uzticīgiem savai «patiesajai būtībai» (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Evija Trifanova/LETA

Latvijas Leļļu teātra latviešu trupā režisora Dmitrija Petrenko jauniestudētā izrāde «Neglītais pīlēns» ir stāsts par cilvēka patiesās būtības meklēšanu, preses konferencē pastāstīja radošās komandas pārstāvji.

«Dzīve ne vienmēr ir skaista un viegla. Lai kļūtu par cilvēku un personību, bieži jāsaskaras ar sarežģītiem jautājumiem, bet tas ir nepieciešams, lai atrastu sevi,» par izrādes vēstījumu pastāstīja Petrenko.

Izrādes dramaturgs Matīss Gricmanis pastāstīja, ka, strādājot pie šīs lugas, nav varējis pieņemt atsevišķus pasakas autora Hansa Kristiana Andersena uzsvērtos akcentus, tādēļ luga nav oriģinālā scenārija atveidojums.

«Tiek uzlikts pats autors uz skatuves, lai akcentētu cilvēka pieaugšanas, attīstības procesu. Andersens pasaku uzrakstījis pirms salīdzinoši ilga laika, un pašreiz, manuprāt, svarīgi uzlikt citus akcentus - jāuzsver cilvēciskās vērtības, nevis fakts, ka katrs piedzimstam atšķirīgi,» sacīja Gricmanis, norādot, ka izrāde veidota tā, lai bērni tai var dzīvot, domāt līdzi, nevis būt pasīvi vērotāji, kā tas bieži notiek mūsdienu tehnoloģijām pārpildītajā laikmetā.

«Izrādes pamatā ir konflikts ar Andersena izveidoto pasauli,» piebilda Gricmanis.

Arī Petrenko atzina, ka izrādē ir atturējies no Andersena izvēlētajiem akcentiem. «Mēs gribam parādīt, ka tu esi labs ne tāpēc, ka esi skaists, bet tāpēc, ka esi tu pats. Ir neērti būt par to, ko no tevis pieprasa citi. Taču katrs beigās atrod savus cilvēkus un savu dzīvi,» komentēja izrādes režisors.

Preses konference sākās ar īsu fragmentu no izrādes sākuma. «Fragmentā Andersens kā pasaku karalis atrodas savā fantāziju valstībā un sāk stāstīt savu dzīves stāstu. Varam redzēt, kā iesākas un veidojas dzīve - uz skatuves ir daudz pīles olu un viena «nepareiza»,» izrādes sākumu komentēja režisors.

Izrādē vienlaicīgi darbojas gan aktieri, gan tiek izmantotas lelles. Tās atgādina baltas skulptūras un ir fragmentāras - milzīgas kājas vai tikai pīles galva, tās spārnu fragmenti. Aktieri šos objektus vada, un tie kļūst par zīmēm. Leļļu māksliniece Liene Mackus skaidro, ka šo objektu galvenais uzdevums ir rosināt bērnu un viņu vecāku iztēli.

Viens no aktieriem Miķelis Židelūns atzina, ka izrādē katram aktierim ir ļoti daudz lomu un ir jāmāk ātri «pārslēgties». «Jāpārslēdzas no viena tēla uz otru un katrā no tiem jābūt patiesam,» stāstīja Židelūns. Viņš pastāstīja, ka, lai arī izrādes pamatā ir skumjš stāsts, tajā atvēlēta vieta arī humoram.

«Daudz kas paliek paša skatītāja iztēlei, interpretēšanai. Tas ir skumjš stāsts ar laimīgām beigām, taču beigās pīlēns aizlido, un mēs vairs neko nezinām - beigas paliek katra paša iztēlē,» izrādi komentēja Židelūns.

Viņš arī atzina, ka, iestudējot bērnu izrādes, viņam nereti šķiet, ka tās taču ir pieaugušo izrādes - «ko bērni tur skatīsies». «Tomēr skatās un saprot katrs pa savam,» piebilda Židelūns, norādot, ka izrāde būs vērtīga un interesanta arī pieaugušo auditorijai.

Izrādes režisors Petrenko, jautāts, vai, viņaprāt, bērni varēs bez grūtībām izprast izrādes vēstījumu, nešauboties atbildēja, ka varēs un, visticamāk, pat labāk nekā pieaugušie. «Domāju, ka bērniem būs vieglāk uztvert nekā pieaugušajiem. No savas pieredzes secinu, ka bieži viņi izrādes saprot daudz labāk,» skaidroja Petrenko.

Strādājot pie izrādes, Petrenko centies galvenos jautājumus, ko stāstā ietver Andersens, pārtulkot «skatuves valodā». Tikuši ieviesti daži jauni raksturi, sižeta pagriezieni, lai stāsts būt vieglāk un interesantāk uztverams tieši bērnu auditorijai. Vienlaikus radošā komanda centās nepazaudēt to intonāciju, ko stāstam piešķīris pats Andersens.

Izrādes muzikālo noformējumu veido īpaši komponēta Gata Grāvera oriģinālmūzika klavierēm. Kā skaidro radošās komandas pārstāvji, tās uzdevums ir palīdzēt uztvert izrādes galvenā tēla - neglītā pīlēna - tēmu, tādēļ mūzika esot «tīra» un nepārspīlēta.

Izrādē piedalīsies aktieri Židelūns, Santa Didžus un Arnita Jaunzeme.

Kā ziņots, režisors Petrenko, kurš šā gada sākumā Latvijas Leļļu teātra krievu trupā iestudēja Andersena pazīstamo pasaku «Neglītais pīlēns», tagad to iestudējis arī latviešu trupā. Latviešu valodā veidotā iestudējuma pirmizrāde Leļļu teātrī notiks Mazajā zālē 3.oktobrī plkst.14.

Petrenko teātra režijā debitēja 2011.gadā ar izrādi «Mākonis biksēs», kas tika uzvesta «Dirty Deal Teatro». Kopš šīs izrādes iestudējis virkni nu jau atzītu izrāžu, kā, piemēram, «Visas viņas grāmatas» Dailes teātrī. Tā tika izvirzīta «Spēlmaņu nakts» balvai kā labākā mazās formas izrāde.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu