Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Kalnciema kvartālā uzstāsies trompetists Neits Vūlijs (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Ceturtdien, 2. Jūlijā, 19:00 Kalnciema kvartālā (Kalnciema ielā 35) koncertu sniegs avangarda mūzikas trompetists Neits Vūlijs (Nate Wooley), portālam «Apollo» vēsta koncerta organizatori. Prestižā Londonas koncerttelpa Cafe OTO viņu nodēvējusi par vienu no uzlecošajām amerikāņu eksperimentālās mūzikas zvaigznēm.

Vūlijs vislabāk pazīstams kā brīvās improvizācijas mūziķis ar unikālu rokrakstu, taču darbojas arī kā laikmetīgās mūzikas interprets un komponists. Koncertu rīko nepieradinātās mūzikas biedrība Skaņu mežs, un to atbalsta Rīgas Dome. Ieeja pasākumā – bezmaksas.

Lai arī Neits Vūlijs ir pieredzējis tradicionālajā džezā un periodiski koķetē ar šo mūzikas formu, viņa spēlēšanas maniere lielā mērā balstās uz individuāli izstrādātām netradicionālām tehnikām, kas ļauj mūziķim vienlīdz komfortabli justies gan visai smagnējā trokšņu mūzikā, gan abstraktā brīvajā improvizācijā, gan laikmetīgajā kompozīcijā. Vūlijs savas labi dokumentētās karjeras garumā – tiktāl mūziķis laidis klajā aptuveni 40 ierakstu – attīsta izteikti personīgu un individuālistisku valodu ar savu instrumentu, gala rezultātā tiecoties neizklausīties līdzīgi nevienam no izcilajiem trompetistiem, kas guvuši slavu pagātnē. Tas izskaidro gan viņa izteikti savrupo pieeju spēlēšanas tehnikai, gan tendenci iemēģināt roku teju jebkurā no mūsdienu «advancētās» mūzikas formām, neaizmirstot arī atsaukties uz pagātnes mūziku. Vūlijs bieži intervijās atzīst, ka savās improvizācijās pieķer sevi slēptā veidā atdarinot citus sava instrumenta dižgarus – kā viņš pats skaidro, šādā veidā viņš citus mūziķus «iemieso», «pārspēj» un sekojoši no savas stilistikas izskauž, turpinādams ceļu uz savu individuālo skanējumu.

Neita Vūlija solo priekšnesumi vairākkārt tikuši nodēvēti par apliecinājumu tam, ka improvizētajā mūzikā notiek īsta pūšaminstrumentu revolūcija – līdzās tādiem mūziķiem kā Gregs Kellijs (Greg Kelley)un Pīters Evanss (Peter Evans), Vūlijs ir viens no vadošajiem vārdiem amerikāņu mūzikas kustībā, kas tiecas paplašināt trompetes kā instrumenta fiziskās iespējas un lauzt priekšstatus par to, kā šis instruments tiek uztverts kultūras vēstures kontekstā. Vairāk par to – šis mūziķu loks ne tikai paplašina instrumenta iespējas, bet nudien pārveido tā skaņu līdz neatpazīstamībai, un sekojoši arī meklē pielietojumus šiem jaunajiem skanējumiem akadēmiskās un popmūzikas laukos. Daži no šīs jaunās valodas elementiem ir amplifikācija, kas smalkas un citkārt nesadzirdamas instrumenta skaņas padara uztveramas cilvēka ausij, un instrumenta izjaukšana burtiskā izpratnē – tas var nozīmēt, piemēram, trompetes spēlēšanu, neizmantojot iemuti vai apgrūtinot tā gaisa cirkulāciju ar ievietotiem objektiem vai skārda plāksnēm.

Netis Vūlijs ir sadarbojies ar Džonu Zornu (John Zorn), Evanu Pārkeru (Evan Parker), Entoniju Brekstonu (Anthony Braxton), Krisu Korsano (Chris Corsano), grupas Sonic Youth ģitāristu Tērstonu Mūru (Thurston Moore), trokšņu mūzikas grupu Wolf Eyes un daudziem citiem.

Sekojoši Vūlija solo priekšnesumam, koncertu turpinās latviešu datormūzikas komponists Mārtiņš Roķis, kas nesen nonāca pie starptautiskas atpazīstamības ar savu ritmiski orientēto projektu N1L, kura debijas ierakstu savā jaunajā izdevniecībā UIQ izdos britu producents Lī Gembls (Lee Gamble).

Vairāk info: www.skanumezs.lv

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu