Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Nosauc ieilgušās vilcienu sāgas kopējo cenu (26)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Ieva Lūka/LETA

Vairāku gadu garumā ilgušajai vilcienu sāgai bijusi sava cena – 1,8 miljoni eiro, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums «de facto». Lai arī līdz šim brīdim nav piegādāts neviens vilciens, «Pasažieru vilciens» naudu tērējis gan ārpakalpojumu līgumiem, gan komandējumiem.

2006. gadā noslēgtais ārpakalpojuma līgums par jaunu elektrovilcienu iegādes priekšizpēti, aizsāka tēriņu gūzmu. 2009. gada nogalē izmaksas jau bija pārsniegušas vienu miljonu eiro, bet tikai tad izsludināja pirmo iepirkuma konkursu par elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi.

Arī turpmāk slēgti dažādi ārpakalpojumu un uzņēmumu līgumi, tāpat nauda tērēta ārvalstu komandējumos, darbinieku atalgojumā par dalību iepirkuma komisijas sēdēs, virsstundās un mediāciju sarunās pēc tam, kad izgāzās līdz šim dārgākais vilcienu iepirkums.

«Iztērēti ir 1,8 miljoni eiro (1 864 059 EUR), kas kontroles prāt ir nelietderīgi izlietoti līdzekļi,» norāda Valsts kontroles padomes locekle Laura Graudiņa. Viņa turpina: “«Pasažieru vilciena» iekšējā kontroles sistēma, kas tieši attiecas uz iepirkumu sistēmu, mūsu vērtējumā, ir vāja. Lai gan 2014.gadā mēs redzam zināmus uzlabojumus, tomēr vēlamo rezultātu mēs neredzam, ko šie uzlabojumi nestu.»

Daļa no tēriņiem radusies laikā, kad «Pasažieru vilcienu» vadīja Nils Freivalds. Šobrīd viņš ir viens no aizdomās turētajiem kriminālprocesā saistībā ar pārtraukto pasažieru vilcienu konkursu. «de facto» Freivaldu satiek viņa advokāta birojā. Taču pats Freivalds kameras priekšā nerunā, viņa nostāju pauž advokāts, kurš uzskata, ka atbildība par neizdevušos konkursu jāprasa no bijušā Satiksmes ministrijas valsts sekretāra, pašreizējā ministra Anrija Matīsa.

,,Mēs neesam dzirdējuši nevienus konkrētus zaudējumus, kas būtu attiecināmi uz Freivalda darbību. Mums ir grūti saprast, kāpēc mēs nerunājam par kapitāldaļu turētāja atbildību. Ja mēs salīdzinām VK atzinumā par periodiem izdevumus pie katras no valdēm, tad mēs redzam, ka Freivalda valdes laikā par visu ir pretī ziņojumi. Visur ir pretim atskaites, ko mēs neredzam nākamajās valdēs,» norāda zvērināts advokāts, Freivalda pārstāvis Normunds Duļevskis.

Tāpat «Pasažieru vilciens» vairākkārt mainījis gan iepirkumu nosacījumus, gan nepieciešamo vilcienu skaitu. Tas liek noprast, ka uzņēmuma vadībai, kā arī akcionāriem – Satiksmes ministrijas amatpersonām – nav bijis skaidrs, cik daudz un kādi vilcieni maz nepieciešami. «Pasažieru vilciens», kopš tā izveidošanas, sešus gadus strādāja bez akcionāra apstiprinātiem stratēģiskajiem dokumentiem. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss («Vienotība») saka: «SM neizstrādā uzņēmuma darbības vīziju. Uzņēmumam pašam ir jāizstrādā šī vīzija, jāpiedāvā SM un tad SM var vērtēt, vai tā ir laba, vai ir slikta. Diemžēl, šādas vīzijas nebija un tas arī, zināmā mērā, ir novedis pie tā, ka vilcienu iepirkumi ir bijuši neveiksmīgi.»

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu