Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

«Pasažieru vilciens» vēl lems, vai vilcienus nomāt vai pirkt (16)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Ieva Lūka/LETA

«Pasažieru vilciena» (PV) jaunā valde tuvākajā laikā izlems, vai jaunos vilcienus pirkt vai nomāt, biznesa portālam «Nozare.lv» norāda uzņēmuma valdes priekšsēdis Andris Lubāns.

Viņš norāda, ka tuvākajā laikā tikšot juridiski vērtēts, kurš variants ir lietderīgāks, jo patlaban «zināmā mērā esam apgrūtināti ar abiem iepriekšējiem iepirkumiem». Pirmais bija par iegādi, otrais - par nomu. «Skatīsimies, kādas ir iespējas juridiski atgriezties pie šiem iepirkumiem. Jebkurā gadījumā modelis ar ilgtermiņa nomu būtiski sadārdzina produktu. Tas ir dārgs, piesaistītie kredītresursi nav lēti. Piegādātājs, kas piesaista kredītresursus, ierēķina vēl nosacīti kaut kādu interešu daļu, un gala rezultātā iznāk par vilcienu pārmaksāt. Finansējuma modelis pats par sevi ir dārgs,» secina Lubāns.

Viņš arī pieļauj, ka iespējams ir arī dalītais risinājums - atsevišķi iegāde un atsevišķi kredītresursu piesaiste. Esot iespējami arī citi risinājumi. «Tuvākajā laikā ir jātiek skaidrībā, vai tā būs noma vai iepirkums,» secina uzņēmuma vadītājs.

Tāpat tikšot izvērtēts, kāda būs jauno vilcienu iegādes metode. Līdzšinējiem iepirkumiem vājā vieta bijusi tā, ka tika noteiktas ļoti specifiskas tehniskās prasības vilcieniem. «Pats par sevi saprotams, ka nosaka sliežu platumu, peronu augstumu un tamlīdzīgi, taču vienlaikus tiek noteiktas arī ļoti specifiskas prasības. Pretendents, mēģinot pielāgot savu standartizēto produktu prasībām, ir spiests veikt ietilpīgus papildu darbus. Tas sadārdzina procesu un gala produktu. Līdzšinējos konkursos nepastāvēja nekāda manevra iespēja iet uz sarunu ar piegādātāju. Pretendents varētu teikt, piemēram, ka PV ir prasījis šādu konkrētu lietu, bet mums tā ir drusku citādāka, taču lētāka. Funkcionāli tas pats, bet ne tādu, kā PV prasīja,» skaidro Lubāns.

Viņš uzsver, ka vairāk vēlas iespēju sarunāties ar pretendentiem par piedāvāto produktu, jo katram no vilcienu ražotājiem esot gatavs vilcienu prototips, ko ar nelieliem pielāgojumiem varētu piedāvāt Latvijai par adekvātu cenu.

Visu interviju ar Lubānu var lasīt «Nozare.lv» sadaļā «Viedokļi, intervijas» un LETA+.

Jau ziņots, ka AS «Pasažieru vilciens» jaunā valde 23.jūlijā pieņēma lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam, teikts uzņēmuma paziņojumā medijiem.

Kā ziņots, jūlija sākumā «Pasažieru vilciena» izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums «Stadler Bussnang AG» («Stadler»). Dienvidkorejas uzņēmuma «Hyundai Rotem Company» iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Dienvidkorejas uzņēmums pauda gatavību apstrīdēt iepirkuma konkursa rezultātus. Šī konkursa mērķis bija nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.

Pēc konkursa rezultātu paziņošanas tā brīža «Pasažieru vilciena» valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis paziņoja, ka papildu valsts dotācijas «Stadler» vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas un vilcienu noma tiks finansēta no «Pasažieru vilciena» pašu līdzekļiem.

Dažas dienas vēlāk, 7.jūlijā, satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) paziņoja, ka akcionāru sapulce lems par «Pasažieru vilciena» valdes nomaiņu. Matīss toreiz žurnālistiem skaidroja, ka uzņēmuma valde netiek galā ar uzdevumiem, kas tai izvirzīti, tāpat neesot pārliecības, ka uzņēmums varēs finansēt vilcienu nomu, neprasot papildu līdzekļus no valsts budžeta, turklāt arī noteiktā uzvarētāja «Stadler» piedāvājums esot krietni dārgāks nekā Igaunijā. Vairāki nomas finansējuma skaitļi esot balstīti uz pieņēmumiem un interpretāciju. Neesot neviena dokumenta, kas apliecinātu, ka būs pieejams nepieciešamais finansējums.

Tās pašas dienas vakarā «Pasažieru vilciena» valde iesniedza atlūgumus.

8.jūlijā tika iecelta jauna valde - par «Pasažieru vilciena» jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus Pērse.

«Pasažieru vilciena» jaunā valde divu nedēļu laikā kopš savas darbības sākuma ir pārskatījusi un apstiprinājusi uzņēmuma iepriekšējā finanšu gada pārskatu. Iesniegšanai akcionāram sagatavoti arī 2014.gada budžeta grozījumi, kuros atrasta iespēja optimizēt resursus un samazināt zaudējumus par vismaz pieciem miljoniem eiro.

«Pasažieru vilciena» valde panākusi principiālu vienošanos ar VAS «Latvijas Dzelzceļš» par infrastruktūras pamatpakalpojumu maksājumu kārtību.

Šī ir jau otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, «Pasažieru vilciens» un Spānijas uzņēmums «Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles» (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās «Pasažieru vilciena» valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu