Kopš laika, par kuŗu seni ticējumi un arī pašu pieredzējumi vēsta – Vasaras Mārās Dievs pirmo aukstuma akmeni met upē: augustā ir viens tāds rīts, kad izejot laukā, ir nepārprotami jūtams – vasara beigusies. Un nu jau arī otrais akmens ir upē – tā laiks ir Apjumībās jeb Rudenājos. Šogad ļoti pamanāms bija tas laiks, - vienā rītā rudens bija klāt. Trešā akmens laiks ir Mārtiņos un tad ir ziemai vārti vaļā.
Bet Zemliku jeb Veļu mēnesis, oktobris, ir vēl dažādo rudens darbu un rudens domu laiks. Senie līdz Mārtiņiem kūla labību – tas bija smagāko rudens darbu laiks – īsā laikā viss bija jānokuļ. Zemliku mēnesim ir vēl kāds īpašs darbs darāms, kādi īpaši godi godājami: tas ir Veļu, mūsu seno priekšteču piesaukšanas, ciemos aicināšanas un mielošanas laiks. Ikkatrs apzinīgs cilvēks zinām, ka mēs neesam cēlušies gluži tukšā vietā – ir zināma pasaules, dzīves un dabas kārtība, kuŗa ir pastāvējusi gadu simtiem un tūkstošiem, kuŗa caur ļaudīm tikusi godāta, izzināta un daudzināta. Mūsu senie ir ne tikai atstājuši mums šo zemi un dzīvi mantojumā, ne tikai devuši līdzi savas zināšanas, bet arī allaž neredzami mums palīdz, mūs atbalsta un dod padomus. Ne vienmēr gan to ieraugām un saprotam. Un tomēr – senos pieminēt mūsu tautai ir asinīs. Veļu mielošana ir izsenis kopta tradīcija, līdzīgi kā daudzas citas, kādu laiku bijusi mazāk zinām, daudzviet nesen atsākta atjaunot un vēl citur, balstoties senajos pierakstos un ticējumos, tiek iekopta no jauna. Tad nu ir sanācis, ka Zemliku mēneša tradīcijas ir visvairāk saistītas ar senču daudzināšanu. Visbiežāk sastopami ticējumi, ka Veļi mieloti laikā no Apjumībām līdz Mārtiņiem, dažkārt pat līdz Katrīnām. Arī mūsdienās tā notiek.