Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Latvijā būs apskatāms unikāls auto, kuram CO2 emisiju vietā ir ūdens tvaiki (8)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Tikai divas dienas, 14. un 15.oktobrī, «Skandi Motors» salonā tiks piedāvāts apskatei «Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle» (FCEV) - pasaulē pirmais sērijveida ūdeņraža elektromobilis. Tie interesenti, kas nebūs paspējuši aplūkot šo automobili salonā, sākot ar 17.oktobri to vēl varēs izdarīt izstādē «Vide un enerģija 2013» Ķīpsalā.

«Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle» enerģijas avots ir ūdeņradis, kas kurināmā elementā tiek pārvērsts elektrībā automašīnas elektromotoru darbināšanai. Pretēji ierastajām iekšdedzes dzinēju CO2 emisijām no naftas produktiem, «ix35 Fuel Cell Electric Vehicle», izmantojot ūdeņradi izdala tikai ūdens tvaikus. Automašīnas jauda ir 136 zs, ātrumu 100 km/h no nulles automašīna sasniedz 12,5 sekundēs, tās maksimālais ātrums ir 160 km/h, un ar vienu degvielas uzpildi tā var nobraukt 590 kilometrus.

«Automobilis pēc izskata un lietošanas neatšķiras no parastā fosilās degvielas «Hyundai ix35» auto, taču izmantošanā ir dabai daudz draudzīgāks, piedāvā komfortablāku - klusāku - pārvietošanos un ērtāku vadāmību, šasijas līmenī izvietotās jaunās tehnoloģijas nodrošina zemāku smaguma centru un mašīna ir stabilāka. Ūdeņraža elektromobilis nerada kaitīgus izmešus. Palielinoties ūdeņraža auto izmantošanai pilsētvidē, samazināsies trokšņu līmenis, kā arī kaitīgo izmešu daudzums gaisā, kuru mēs visi elpojam,» norāda Valsts pētījumu programmas «Latenergi» vadītājs, akadēmiķis Juris Ekmanis.

Kā norāda Ekmanis, ūdeņraža auto šodien nav nekāda zinātniskā fantastika. Ūdeņraža auto arī ir elektromobilis, ko uzskatāmi norāda «Hyundai» modeļa nosaukums ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle – kurināmā elementa elektromobilis), un ir tik pat draudzīgs apkārtējai videi kā akumulatoru elektromobilis. Ūdeņradis tiek izmantots par enerģijas nesēju elektrības ieguvei. Ūdeņradi šodienas tehnoloģiskajā izpildījumā var paņemt līdzi vairāk nekā elektrību akumulatoros, tātad ūdeņraža elektromobilis var nobraukt garākas distances bez uzpildīšanās.

Ekspluatācijā auto ne ar ko neatšķiras no klasiskajiem auto - uzpildīšanas process ir ļoti līdzīgs tam, pie kura esam pieraduši. Lielākā priekšrocība, salīdzinot ar akumulatora elektromobili - ūdeņraža auto nodrošina lielāku nobraukumu ar vienu uzpildi un tiek uzpildīts dažās minūtēs. Būtiskākās atšķirības: ūdeņraža elektromobilim elektrību ražo ūdeņraža kurināmā elements, enerģijas avots ir gāze - ūdeņradis, kas tiek glabāts drošos balonos. Līdzīgi kā elektromobilis, arī ūdeņraža auto nerada troksni.

«Ūdeņraža auto ienākšanu privātajā sektorā kavē infrastruktūras neesamība un tehnoloģiju izmaksas, taču komerciālajā sektorā ūdeņraža transports jau tiek izmantots, jo ir pierādīts tā ekonomiskais izdevīgums. To, ka tas sāk kļūt iespējams arī privātajā sektorā, parāda 2012.gadā uzsāktā sērijveida «Hyundai ix35 FCEV» ražošana. Lielākā daļa (95%) pasaules auto ražotāji jau strādā, lai attīstītu ūdeņraža tehnoloģijas savos auto un tuvākajā laikā plāno uzsākt sērijveida ražošanu. Tas viennozīmīgi ir viens no auto industrijas galvenajiem attīstības virzieniem,» stāsta Ekmanis.

Ar ūdeņraža transporta attīstības jautājumiem izstādes «Vide un Enerģija 2013» ietvaros stāstīs vieslektori no vairākām Eiropas valstu pilsētām un ūdeņraža tehnoloģiju ražotājiem. Semināru izstādes ietvaros organizē Rīgas Enerģētikas aģentūra. Viens no pirmajiem jautājumiem, kas būs jārisina, lai šādus auto būtu ērti ekspluatēt Latvijā, būs infrastruktūras radīšana ūdeņraža uzpildei, - līdzīgi kā Vācijā, kur jau darbojas vismaz 50 uzpildes stacijas, Norvēģijā, kur šādu uzpildes staciju skaits tuvojas pirmajam desmitam.

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu