Šodienas redaktors:
Dace Otomere
Iesūti ziņu!

Latvijā pirmo reizi prezentēs ar ūdeņradi darbināmus auto (10)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Meklējot videi arvien draudzīgākus un ekonomiski efektīvākus transporta līdzekļus, vienu no ekspertu un lietotāju slavinošākajiem vērtējumiem saņem ar ūdeņradi darbināmi auto. No 17.oktobra līdz 20.oktobrim izstādē «Vide un enerģija» Ķīpsalā ikviens interesents varēs aplūkot ar nākotnes enerģiju darbināmos auto un pat «izmest kādu līkumu» ar ūdeņraža autobusu.

Pirmoreiz Baltijā būs iespēja klātienē redzēt automašīnu «Hyundai ix35 FCEV», kas ir pasaulē pirmais sērijveidā ražotais ūdeņraža automobilis, un uz izstādi tas ieradīsies no Zviedrijas, kur ikdienā tiek lietots Skones reģiona sociālā dienesta vajadzībām. Tāpat Ķīpsalā varēs redzēt pavisam jaunu Beļģijā ražotu ūdeņraža satiksmes autobusu «Van Hool A330 FC», kas pēc izstādes Rīgā dosies uz Itālijas pilsētu Sanremo, kur turpmāk tiks lietots sabiedriskā transporta vajadzībām. Autobuss Ķīpsalā būs apskatāms 17. un 18.oktobrī, turklāt 18.oktobrī izstādes apmeklētāji ar to varēs arī izbraukt.

Ūdeņraža auto prezentāciju Ķīpsalā rīko valsts pētījumu programmas «Latenergi» izpildē iesaistītie institūti sadarbībā ar Rīgas Enerģētikas aģentūru.

«Ūdeņraža tehnoloģiju praktiskās izmantošanas vēsture jau meklējama 1950./60. gadu kosmosa tehnoloģijās. Ūdeņraža auto šodien nav nekāda zinātniskā fantastika. Tie ir moderni elektroautomobiļi, kuriem elektrību rada kurināmā elements un ūdeņraža gāze un kuru draudzīgums videi un energoefektīvā darbība jau daudzviet pasaulē ir apliecinājusi ekonomisko izdevīgumu. Tā viennozīmīgi ir autoindustrijas nākotne,» uzsver Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs.

Jau šobrīd Vācijā, Lielbritānijā, Nīderlandē, Kanādā un citur tiek ražoti transporta līdzekļi, kuros enerģijas nesējs ir ūdeņradis, turklāt Vācijā, Šveicē, Itālijā un citās valstīs jau kursē ar ūdeņradi darbināmi autobusi. Zināms, ka arī Rīgas dome apsver iespēju izmantot šāda veida satiksmes autobusu Latvijas galvaspilsētas transporta sistēmā, lai nozīmīgi mazinātu gaisa piesārņojumu un ilgtermiņā izvēlētos ekonomiski izdevīgāko sabiedriskā transporta veidu.

«Mēs šodien varam lepoties ne tikai ar Latvijas zinātnieku sasniegumiem alternatīvu ūdeņraža uzglabāšanas veidu pētīšanā un citās ūdeņraža tehnoloģiju jomās, bet arī ar bagāto ūdeņraža vēsturi Latvijā, piemēram, Latvijas autoražotājs «RAF» jau 1979. gadā pilnīgā slepenībā radīja pirmo ar ūdeņradi darbināmu busiņu, kas tika demonstrēts Maskavas Olimpiskajās spēlēs. Mums ir pieredze un zināšanas gan akadēmiskajos ūdeņraža enerģētikas materiālu un tehnoloģiju pētījumos, gan jauno tehnoloģiju vides un ekonomisko ieguvumu izvērtēšanā. Tagad ir svarīgi šīs iestrādnes izmantot ne tikai starptautiskos projektos, bet arī praktiski ieviest pie mums vides piesārņojuma mazināšanai un energoefektīvu risinājumu iedzīvināšanai ikdienā,» stāsta Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta Ūdeņraža enerģētikas materiālu laboratorijas vadītājs Dr.phys. Jānis Kleperis.

Līdztekus ūdeņraža auto prezentācijai, Ķīpsalā 17.oktobrī norisināsies starptautisks seminārs, kurā Vācijas, Zviedrijas, Lielbritānijas, Kanādas un Beļģijas ūdeņraža tehnoloģiju eksperti, vides speciālisti, kā arī autoražotāju un pašvaldību pārstāvji dalīsies savā pieredzē gan par jauno tehnoloģiju ieviešanu, gan transporta līdzekļu ekspluatāciju un integrāciju pilsētvidē, gan ekonomiskajiem un vides ieguvumiem.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu