Šveices kompānija «ABB» ir izstrādājusi jaunu tehnoloģiju, kura varēs uzlādēt elektriskos autobusus 15 sekundēs.
Jauna tehnoloģija uzlādēs elektrisko autobusu 15 sekundēs (22)
«ABB» ir vadošā elektroenerģētikas un automātikas tehnoloģiju grupa, kura ir izstrādājusi jaunu tehnoloģiju, kas palīdzēs ar enerģiju apgādāt pasaulē pirmo lieljaudas zibenīgi uzlādējamu elektrisko autobusu sistēmu.
Starptautiskās sabiedriskā transporta asociācijas (International Association of Public Transport, UTIP) 60. kongresā, kas notika Ženēvā, «ABB» paziņoja, ka sadarbojas ar pilsētas sabiedriskā transporta uzņēmumu (TGP), rūpniecības un tehnoloģiju veicināšanas biroju (OPI) un Ženēvas energouzņēmumu, izstrādājot TOSA elektrisko autobusu sistēmas pilotprojektu.
Jaunā impulsveida lādēšanas tehnoloģija pirmoreiz tiks izmantota lielas ietilpības elektriskajā autobusā, kas spēj uzņemt aptuveni 135 pasažierus. Izmantojot jauna veida automātisku zibenīgas uzlādes mehānismu, autobuss atsevišķās pieturās tiks uzlādēts ar 15 sekunžu ilgu elektroenerģijas impulsu laikā, kamēr pasažieri izkāps un iekāps autobusā. Pilotprojekts tiks realizēts maršrutā starp Ženēvas lidostu un «Palexpo» - pilsētas starptautisko izstāžu centru.
«Ar zibenīgās uzlādēšanas metodi mēs spēsim vadīt pilsētas sabiedriskā transporta jaunās paaudzes elektriskos autobusus, kas vairs nebūs atkarīgi no kontakttīkla,» norāda Klāss Raitofts (Claes Rytoft), «ABB» galvenā tehnoloģiju vadītāja vietas izpildītājs. «Šis projekts bruģēs ceļu pavērsienam uz daudz elastīgāku, izmaksu ziņā izdevīgāku sabiedriskā transporta infrastruktūru, vienlaikus samazinot piesārņojumu un trokšņus.»
Trolejbusu optimizācijas sistēmas uzturēšana (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation, TOSA) ir nulles oglekļa izmešu risinājums, jo tiek izmantota elektroenerģija, ko iegūst tikai no tīras hidroenerģijas. Uzlādes laiks ir tik īss, ka netraucē autobusu kustības grafikam un uzlabo pilsētas vidi un ainavu, jo šim uzlādes veidam nav nepieciešamas kontakttīkla līnijas, un vienlaikus tas nodrošina lielāku maršruta elastīgumu. Sistēma izmanto kustīgu roku ar lāzera vadību, kas savienojas ar kontakttīkla spraudligzdu, lai zem nojumes uzlādētos autobusu pieturvietās, nevis ierastajā veidā - ar trolejbusu kontaktstieņiem no vadiem virs tiem.
«ABB» tika attīstīta projektā izmantojamā zibenīgās uzlādes tehnoloģija un autobusā iebūvētās vilces iekārtas, un tās tika optimizētas īpaši lielas noslodzes autobusu maršrutos galvenajās pilsētas zonās, kur sastrēgumu laikā tiek pārvadāts liels skaits pasažieru. Atsevišķās pieturvietās autobusa akumulatori var tikt uzlādēti 15 sekundēs ar 400 kilovatu jaudu.
Autobusu galapunktos trīs līdz četru minūšu ilga uzlāde pilnībā pielādē akumulatorus. Inovatīvā elektriskās piedziņas sistēma, kas montēta uz autobusa jumta ļauj no uzlādes ierīces saņemto elektrisko enerģiju vienlaikus ar transportlīdzekļa bremzēšanas enerģiju uzglabāt kompaktos akumulatoros, darbinot gan autobusu, gan tā palīgierīces, piemēram, salona apgaismojumu.