Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Latvijas klimatiskie apstākļi nav šķērslis elektromobiļu ieviešanai (42)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFP/Scanpix

Zaļo tehnoloģiju klastera «eMobilitātes» virziena koordinators Boriss Strausovs nepiekrīt «Wess Motors» padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskina izteikumiem, kuri izslēdz iespēju Latvijā izmantot elektromobiļus.

Elektromobiļi nav piemēroti izmantošanai Latvijā

Pēc eksperta domām elektromobiļus Latvijā ir iespējams izmantot un pat vēlams, līdz ar to stimulējot Latvijas neatkarību no naftas produktiem - to vietā izmantojot Latvijā saražoto elektroenerģiju, t.sk. no atjaunojamajiem energoresursiem iegūto.

«Man, kā arī Neila Kalniņa kungam (NK konsultāciju biroja vadītājam) sadarbības ietvaros ar vācu kompāniju «e8Energy GmbH» tika dota iespēja sākot no pagājušā gada oktobra mēneša, tai skaitā arī visus ziemas mēnešus, testēt «Nissan Leaf» elektromobili Latvijas klimatiskos apstākļos. Mans slēdziens ir, ka pie gaisa temperatūras ap -20 °C nobraukuma attālums sarūk līdz 60 kilometriem, bet pie plus grādiem, tas palielinās līdz 100 - 120 kilometriem. Šie dati, protams, atbilst braukšanai komforta apstākļos,» stāsta Strausovs.

Elektroautomobiļu ražotāji ir paredzējuši iespēju ieslēgt bateriju apsildi, tādējādi nesamazinot tās enerģijas enerģijas ietilpības kapacitāti, kas pie zemākām temperatūrām sarūk. Saskaņā ar patreizējiem elektroenerģijas tarifiem, 100 kilometru nobraukumam tiek iztērēti vidēji 2,45 lati.

«Piekrītu skeptiķiem, ka elektrības cenas celsies, bet degvielas cenas tāpat. Svarīgi ir zināt, ka elektromotora lietderības koeficients ir par divām reizēm lielāks nekā līdzīgas jaudas iekšdedzes dzinējam. Jau šovasar elektromobiļu tirgū nonāks jaunais «Nissan Leaf» modelis, kas teorētiski nobraukumu atļaus palielināt vēl par 20 kilometriem, proti, līdz 197 km, un būs ar palielinātas efektivitātes apsildes krāsniņu. Tātad praktiski ziemā mūsu apstākļos varēsim pārvietoties ar komfortu līdz 80 kilometriem, bet vasarā līdz pat 150 kilometriem,» skaidro «eMobilitātes» virziena koordinators.

Latvijā ir nenoliedzami jāveido un jāattīsta elektrouzlādes tīkls, kura infrastruktūra jau iezīmēta nacionālās «eMobilitātes» programmas projektā, un kurš drīzumā tiks iesniegts izskatīšanai Ministru Kabinetā. Arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija aktīvi strādā pie nolikuma izstrādes paredzamajam publiskajam konkursam - elektromobiļu iepirkumiem un uzlādes staciju iegādei, kas arī šovasar tiks sagatavots iesniegšanai Ministru Kabinetā. Šī konkursa ietvaros tiks paredzētas subsīdijas gan juridiskām, gan publiskām personām.

Kas attiecas uz hībrīdauto, tad elektrolādējamie hibrīdauto būtu vienlīdz atbalstāmi un subsidējami no valsts puses, jo tie tāpat izmanto zaļo enerģiju. Un kamēr tiek veidota elektrouzlādes infrastruktūra, elektrolādējamie hībrīdauto, tā teikt, nodrošinātu garāku nobraukumu.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu