Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Auto nozarē samazinās entuziasms par elektromobiļiem (13)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Iepriekšējo gadu elektromobiļu entuziasms ir samazinājies, un autoražotāji šobrīd lielāku uzmanību velta degvielas patēriņa optimizācijai iekšdedzes dzinējos, investīciju turpināšanai gāzes transporta līdzekļos un elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdauto, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas «KPMG» veiktais ikgadējais autouzņēmumu vadošo darbinieku viedokļu pētījums «Global Automotive Executive Survey 2013».

« Ja pagātnē galvenokārt tika ražoti automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem, tad šodien autoražotājiem nākas saskarties ar plašu dzinēju tehnoloģiju klāstu. Mainīgie uzskati par hibrīdauto, elektrotīkla uzlādes hibrīdauto, ūdeņraža un ar akumulatoru darbināmiem transportlīdzekļiem norāda uz to, ka joprojām nav skaidrs, kura no šīm tehnoloģijām būs dominējoša. Īstermiņā atsevišķi autovadītāji, visticamāk, dos priekšroku hibrīdtransportlīdzekļiem, savukārt autoparki varētu izvēlēties elektriskos transportlīdzekļus. Tomēr, šķiet, ka tikai ar elektroenerģiju darbināmi transporta līdzekļi negūs virsroku vismaz tuvāko desmit gadu laikā,» stāsta Armine Movsisjana, SIA «KPMG Baltics» Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā

«Atbilstoši Latvijas Vides politikas pamatnostādnēm 2009.-2015.gadam elektromobiļu skaitam attiecībā pret jaunu reģistrēto transportlīdzekļu skaitu Latvijā ir jāsasniedz 1%. 2012.gadā šis rādītājs netika izpildīts. Ja Latvija vēlas veicināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību, tad tuvākajos gados mums kopā ar daudzām citām valstīm būs jārisina liela skaita elektromobiļu uzlādes infrastruktūras jautājums. Kamēr nebūs atbilstošas infrastruktūras, elektormobiļu tirgus daļas izaugsmes iespējas būs visai ierobežotas,» atzīst Movsisjana.

92% pētījuma dalībnieku uzsver, ka patērētājiem degvielas izmaksu samazināšana ir kļuvusi par būtiskāko faktoru, pieņemot lēmumu par automobiļa iegādi. Savukārt apkārtējās vides aizsardzības faktori kā, piemēram, CO2 izmešu samazināšana, no otrās vietas noslīdējusi uz ceturto vietu. Arī autoražotāju vidū pieaug pārliecība par to, ka lielākā uzmanība jāvelta iekšdedzes dzinēju optimizācijai, jo jaunu tehnoloģiju attīstībai būs nepieciešams ilgāks laiks, nekā sākotnēji plānots.

Investīcijas transportlīdzekļu elektrotīkla uzlādes hibrīdtehnoloģijās plāno veikt 24% no autoražotājiem, turpretim tehnoloģijās, kuru pamatā ir tikai akumulatori, plāno investēt 8%. Autoražotāju investīciju plāni ir cieši saistīti ar patērētāju izteikto viedokli par elektrisko transportlīdzekļu tehnoloģijām - 36% respondentu paredz, ka turpmāko piecu gadu laikā būs augstāks pieprasījums pēc elektrotīkla uzlādes hibrīdtransportlīdzekļiem, bet 20% - ka pēc hibrīdtransportlīdzekļiem, kuri 2012. gada aptaujā atradās pirmajā vietā. Autopircēju skatījumā vienīgi ar akumulatoriem darbināmie elektriskie transportlīdzekļi šobrīd ir vairs tikai piektajā vietā (11%).

Viena no 2012.gadā dominējošajām tendencēm bija būtisks autotirdzniecības pieaugums BRIC valstīs (Brazīlija, Krievija Indija, Ķīna) un citos attīstības valstu tirgos. Paredzams, ka līdz 2018. gadam BRIC valstis aizņems gandrīz 50% no visas starptautiskās transporta līdzekļu tirdzniecības. Tomēr autonozarē investīcijas virzās ne vien uz BRIC valstīm, bet arī BRIC valstu autoražotāji nākamo trīs līdz piecu gadu laikā plāno eksportēt uz jaunajiem tirgiem, jo īpaši Austrumeiropu un Dienvidaustrumāziju. Tiek prognozēts, ka BRIC valstis būvēs ražošanas centrus tuvu Rietumu tirgiem. Tuvākajos gados tiek plānota arī Austrumeiropas lomas palielināšanās transporta līdzekļu ražošanā.

Autoražotāji prognozē pārdošanas un ražošanas apjomu kritumu Rietumeiropā - Spānijā, Itālijā, Francijā un Lielbritānijā. Savukārt ASV 40% aptaujāto paredz, ka transporta līdzekļu pārdošanas apjomi paliks nemainīgi vai pieaugs. Izsakot prognozes par to, kuriem autoražotājiem tirgū klāsies labi nākamo piecu gadu laikā, tika minēti tikai divi ražotāji no Rietumiem – «Volkswagen» (VW) un BMW. Tajā skaitā 81% respondentu paredz, ka VW būs tirgus līderis.

«Arī Latvijā 2012.gadā VW bija līderis pēc reģistrēto jauno vieglo automobiļu skaita, otrajā vietā aiz sevis atstājot «Toyota» automašīnas. Tomēr VW automobiļu skaits salīdzinājumā ar 2011. gadu pērn kritās par 33%. Galvenokārt tas notika tāpēc, ka būtiski samazinājās tranzīta darījumi,» piebilst Movsisjana.

Autoražotāji prognozē, ka nākotnē būtiskas izmaiņas autolietotāju ieradumos un autouzbūvē ienesīs urbanizācija. Pilsētās pieaugs transporta līdzekļu koplietošana un noma. 83% respondentu uzsver, ka pārapdzīvotības un satiksmes intensitātēs pieauguma dēļ, lai aizsargātu riteņbraucējus un gājējus, daudzās pilsētās tiks pastiprināti braukšanas ierobežojumi, kas ietekmēs arī transportlīdzekļu konstrukciju. Turpinās pieaugt pieprasījums pēc mazākiem transporta līdzekļiem, un to virsbūvēs tiks izmantoti vieglāki materiāli, piemēram, oglekļa šķiedras, titāns un plastmasa.

Pakāpeniski mainīsies arī veids, kā cilvēki iegādājas auto: pieaugs pārdošana tiešsaistē un izmantojot starpniekus (īpaši Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā). Savukārt Āzijas valstīs tuvākajā nākotnē joprojām saglabāsies tradicionālais auto dīleru modelis.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu