Šodienas redaktors:
Dace Otomere

LGS pētīs iespēju uzņēmuma saimnieciskajā darbībā izmantot elektroauto (7)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/Scanpix

«Latvijas Gaisa satiksme» (LGS) izsludinājusi tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādei iepirkumu elektrisko transporta līdzekļu izmantošanai uzņēmuma autotransporta funkciju nodrošināšanai, kurā par uzvarētāju atzīta Lielbritānijas kompānija «Digital City Ltd.», un kopumā šis pakalpojums LGS izmaksās 19 800 latu, liecina sludinājums Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā.

Lai turpinātu īstenot pasākumus uzņēmuma ilgtspējas uzlabošanai, LGS apsverot iespēju uzņēmuma saimnieciskajā darbībā izmantot elektroauto.

Lai izvērtētu elektroauto iekļaušanas uzņēmumā ekoloģisko, sociālo un ekonomisko ietekmi, LGS esot paredzējusi veikt pētījumu par pamatojumu elektromobiļu izmantošanai uzņēmuma autoparkā tā saimnieciskās darbības nodrošināšanai. Projekta ietvaros plānots veikt tehniski ekonomisko un ekoloģisko priekšizpēti, lai novērtētu iespējas ieviest elektroauto uzņēmuma auto parkā.

Šī projekta gaitā tiks veikta uzņēmuma autoparka funkcionālā analīze, izanalizēti tehniskie, ekonomiskie un ekoloģiskie aspekti, kuri noteiks, kādus elektromobiļus ir iespējams izmantot pasūtītāja autoparkā, kāds būs to ieviešanas ekoloģiskais un finansiālais efekts, tai skaitā valsts atbalsta nepieciešamība, kā arī sniegs autoparka elektrifikācijas plānu un izstrādās tā turpmākās uzturēšanas novērtēšanas ietvaru.

Uzņēmumā uzsver, ka šis ir jauns projekts - elektromobiļu ieviešana, tāpēc lēmuma pieņemšana par to iegādi tiks pieņemta pēc tam, kad būs veikta priekšizpēte. Uzņēmums saredz lielu iespēju izmantot auto parkā elektromobiļus, jo to tehniskās apkalpošanas izmaksas ir līdz pat 90% mazākas, nekā ar fosilo degvielu darbināmiem auto. Tāpat būs jāizskata jautājums, kādu auto izvēlēties - hibrīdus (to dzinēji daļēji darbojas ar fosilo degvielu, daļēji ar elektrību) vai tikai elektromobiļus. Taču lēmumu varēs pieņemt pēc tam, kad būs veikts attiecīgs pētījums.

Liela interese un faktiski arī jau ieviešana esot izrādīta kaimiņvalstīs. Tā, piemēram, Igaunijā valsts ir piešķīrusi 500 elektromobiļus sociālo dienestu vajadzībām ikdienas darbu veikšanai, savukārt Lietuvā ir izstrādāts projekts par pasta pakalpojumu nodrošināšanu ar elektromobiļiem. Līdzīgs projekts ir arī Igaunijā. Tikmēr Zviedrijā Stokholmas pašvaldība ir pieņēmusi lēmumu pakāpeniski pāriet uz elektromobiļiem un atteikties no auto, kas ir darbināmi ar fosilo degvielu.

Veidojot Eiropas vienoto funkcionālo gaisa telpas bloku, viens no izveidošanas pamatprincipiem bija arī izdevumu samazināšana un efektivitātes paaugstināšana. Šis jautājums ir saistīts ar CO2 izmešu samazināšanu ne tikai lidmašīnām, bet arī saimnieciskās darbības veikšanā. Uzņēmumā skaidro, ka Ministru kabinets (MK) noteicis Satiksmes ministriju (SM) kā atbildīgo un kompetento institūciju elektromobilitātes politikas veidošanā, kā arī izvirzāmo mērķu un veicamās attīstības koordinēšanā. Elektromobilitāte esot viena no transporta jomas sastāvdaļām, un ilgtermiņā tā pilnībā ietilps transporta jomas politikā, tādējādi SM ieņems vadošo lomu elektromobilitātes attīstības koordinēšanā.

Šobrīd Latvijā neesot izstrādāta valsts mēroga elektromobilitātes politika, kas noteiktu valsts prioritātes un stratēģiju šajā jomā. Elektromobilitāte sevī ietver elektromobiļu (videi draudzīgu transportlīdzekļu, kas pamatā tiek darbināti ar elektromotoru) segmentu un to uzlādes infrastruktūru. Elektromobiļu izmantošana samazina siltumnīcas efektu, tai skaitā mazinot CO2 un citus kaitīgos izmešus, kā arī apkārtējās vides trokšņu līmeni, tajā pašā laikā saglabājot fosilās degvielas rezerves. Tomēr pie esošajiem tehnoloģiskajiem sasniegumiem elektromobilitāte ir salīdzinoši dārgāka par līdzvērtīgas fosilās degvielas transportu, tādēļ tās attīstīšanai ir nepieciešams valsts atbalsts un daļējs līdzfinansējums, uzsver LGS.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu