Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Kas jāzina pirms solārija apmeklējuma

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto.

Lai noskaidrotu, vai Latvijas solāriju studijas ievēro likuma prasības, kvalitātes standartus un saviem klientiem sniedz pakalpojumu, kas nepakļauj riskam solārija lietotāja veselību, Latvijas Sauļošanās un solāriju asociācija, Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta (Nr.1DP/1.5.2.2.2/10/APIA/SIF/093/40) ietvaros veikusi pētījumu par solārija pakalpojumu sniedzēju kvalitāti, izvērtējot solārija apmeklētāju viedokli. 

Tā rezultātā varam secināt, ka lielākoties solāriju studijas, vismaz tās, kas atrodas Rīgas centrā, kā arī valsts lielākajās pilsētās, ir aprīkotas atbilstoši likumam, taču problēmas rada personāla zināšanas, informētība par saviem pienākumiem un šo zināšanu nodošana klientiem. Varam secināt arī to, ka cilvēki lielākoties izmanto tās solāriju studijas, par kurām ir visvairāk dzirdējuši vai lasījuši. Tālab pirmais visapmeklētāko solāriju tīklu trijnieks ir: «Blue Box», «Adrenaline Tan» un «Sunlounge». Turklāt aktīvākie solāriju apmeklētāji ir rīdzinieki.

Lai atbilstu visiem kvalitātes standartiem, solāriju studijai ir jābūt ne tikai atbilstoši tehniski aprīkotai, bet arī tās personālam jābūt apmācītam un jāspēj apmeklētāju konsultēt un atbildēt uz viņa jautājumiem. Diemžēl pēc solāriju klientu sniegtajām atbildēm uz aptaujas jautājumiem varam secināt, ka tieši šī otrā daļa, proti, darbs ar klientiem, Latvijā vēl ir jāattīsta. Aptaujas dalībnieki norāda, ka ir informēti gan par solārija, kuru apmeklē, tehniskajiem parametriem, gan citiem tehniskajiem elementiem, proti, solāriju skaitu un veidu studijā. Tāpat praktiski visi aptaujas dalībnieki uzsver, ka pirms katra lietotāja solārijs tiek notīrīts ar dezinficējošiem līdzekļiem un viņi vienmēr saņem aizsargbrilles pret UV starojumu.

Lielākās problēmas tomēr iezīmējas brīdī, kad sākam runāt par solārija darbinieku pienākumu pildīšanu. Tikai nedaudz vairāk par pusi respondentu atzina, ka solārija darbinieks viņiem ir bijis spējīgs sniegt informāciju par to, cik ilgi vajadzētu sauļoties un kāda intensitāte jāizvēlas, ņemot vērā klienta ādas tipu. Šis ir viens no svarīgākajiem jautājumiem – solārija darbiniekam jāprot noteikt klienta ādas tipu, jāzina, kā sastādīt pareizas sauļošanās plānu, kā arī jāiesaka ādas tipam atbilstoša sauļošanās kosmētika, jo, nepareizi sauļojoties un izmantojot citam ādas tipam paredzētus līdzekļus, pastāv risks solārijā gūt apdegumus. Kamēr Rīgas centra solārijos šis jautājums ir atrisināts un ar klientu informēšanu saistītu problēmu ir mazāk, salonos, kuri atrodas ārpus galvaspilsētas centra, šāda informācija nereti netiek sniegta vispār vai arī tikai tad, ja klients jautā.

Kā rāda veiktais pētījums par solārija pakalpojumu sniedzēju kvalitāti, pat lielākajās solāriju salonu ķēdēs salonu darbinieki sniedz konsultācijas tikai 64 – 67% gadījumu. Lielākā daļa aptaujas dalībnieku atzina arī to, ka solārijā viņiem nav prasīts ne personu apliecinošs dokuments, ne ģimenes ārsta vai dermatologa izziņa, kas ir nepieciešama, ja persona ir nepilngadīga. Puse aptaujāto uzsver, ka viņiem nekad salonā netika izsniegta atbilstoša apmeklējuma kartīte ar visu vajadzīgo informāciju. Tas vēlreiz apstiprina, ka solāriju darbinieki neinformē apmeklētājus par iespējamiem riskiem veselībai, ja sauļošanās notiek nepareizi, ja netiek izmantoti katram konkrētam cilvēkam, viņa ādas tipam piemēroti kosmētikas līdzekļi vai sauļošanās notiek par ilgu.

Lai gan likumdošana paredz, ka solāriju darbiniekiem jābūt attiecīgi apmācītiem, šāda situācija apliecina, ka tieši apmācības jautājumam tiek pievērsta minimāla uzmanība un solāriju īpašnieki nepārbauda savu darbinieku kvalifikāciju.

Nenovērtējami liela nozīme ir solāriju spuldžu atbilstībai un nolietojumam. Solārija pakalpojuma sniedzējiem jānodrošina ierakstu veikšana par lampu nolietojumu un atlikušo resursu vismaz reizi mēnesī, turklāt šai informācijai jābūt pieejamai jebkuram apmeklētājam vai interesentam.

Solāriju apmeklētāji tiek aicināti uzdot visus interesējošos jautājumus, negaidot informāciju no solārija darbinieka. Novembrī Latvijas Sauļošanās un solāriju asociācija veic salonu kontroli un 70 salonus marķēs ar kvalitātes zīmi Sauļojies droši un uzlīmi 0.3 atbilst ES normai – šo salonu adreses varat atrast «saulojiesdrosi.lv».

*Pētījums par Solārija pakalpojumu sniedzēju kvalitāti tapis ar Eiropas Sociālā fonda finansiālu atbalstu projekta Latvijas Sauļošanās un solāriju asociācijas kapacitātes stiprināšana ietvaros. 93% no projekta finansē Eiropas Savienība ar Eiropas Sociālā fonda starpniecību. Aktivitāti administrē Valsts kanceleja sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu. Par materiāla saturu atbild Latvijas Sauļošanās un solāriju asociācija.

Tēmas

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu