Šodienas redaktors:
Marina Latiševa
Iesūti ziņu!

Avarējušā «Jak-42» apkalpes radinieki netic izmeklēšanas rezultātiem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Scanpix/AP

Septembrī avarējušā lainera «Jak-42» apkalpes locekļu radinieki netic Starpvalstu Aviācijas komitejas (MAK) veiktajai izmeklēšanai un oficiālajiem traģēdijas iemesliem, tāpēc noskaņoti veikt neatkarīgu izmeklēšanu, vēsta laikraksts «Izvestija».

Kā zināms, 7.septembrī neilgi pēc pacelšanās avarēja «Jak-42» markas lidmašīna, kurā atradās visa Kontinentālās hokeja līgas (KHL) Jaroslavļas «Lokomotiv» komanda, arī leģendārai latviešu aizsargs Kārlis Skrastiņš.

Pēc gandrīz divus mēnešus ilgas izmeklēšanas MAK trešdien paziņoja, ka aviokatastrofu izraisīja apkalpes kļūdainās darbības.

Izmeklētāji konstatējuši, ka piloti lidmašīnas ieskriešanās laikā tieši pirms pacelšanās kļūdas pēc nospieduši bremzes pedāļus. Šādu kļūdu varēja pieļaut gan komandieris Andrejs Solomencevs, gan otrais pilots Igors Ževeļovs, kura sieva Ludmila gan šādam MAK spriedumam kategoriski nepiekrīt.

«Es pati lidoju jau 25 gadus, astoņus no tiem kopā ar Igoru. Gan viņš, gan Solomencevs bija pārāk pieredzējuši piloti, lai pieļautu tādu kļūdu. Visi, kas brauc ar automašīnu, zina, ka mēdz gadīties neizskaidrojamas situācijas, kad ar mašīnu kaut kas pēkšņi notiek,» laikraksts citē otrā pilota atraitni. «Bet te kas tāds piemeklē lidmašīnu. Personīgi es darīšu visu, lai nodrošinātu neatkarīgu izmeklēšanu.»

Līdzīgu viedokli paudusi arī Solomenceva draudzene Svetlana, kas lidmašīnas komandieri pazina 25 gadus.

«Rodas iespaids, ka ar masu informācijas līdzekļu palīdzību mūs ar varu cenšas pārliecināt, ka vainīgs bija pilots. Ja to, ko secinājuši MAK izmeklētāji, kāds aprakstītu romānā, tad es tam varbūt noticētu,» izteikusies Svetlana. «Taču es Andreju zinu kā goda cilvēku ar milzu atbildības sajūtu. Man šī šķiet pārāk vienkārša un parocīga versija - vainīga ir apkalpe un lieta tiek slēgta.»

Tikmēr advokāts Igors Trunovs, kurš savas profesionālās darbības laikā aizstāvējis dažādās aviokatastrofās bojāgājušo cilvēku tuvinieku intereses, secinājis, ka vienmēr par vainīgiem tiek atzīti piloti.

«Vainas novelšana uz bojāgājušo ekipāžu ir mūsdienu izmeklēšanas tendence, lai arī vainīgo loks ir daudz lielāks un plašāks. Mūsu rīcībā ir fakti, kas pasvītro, ka tiem, kas palika uz zemes un nekur nelidoja, jāuzņemas attiecīga atbildība, jo arī viņi zināmā mērā ir vainīgi pie notikušā,» izteicās advokāts. «MAK eksperti ir tik neprofesionāli un nopērkami, ka kaut vienu reizi patiešām būtu vērts veikt neatkarīgu izmeklēšanu un nolikt viņus pie vietas. MAK noteikti apiet noteiktus jautājumus un aspektus.»

Kā ziņots, izmeklēšana atklāja, ka bremzēšana pacelšanās laikā nav nemaz tik reta parādība starp «Jak-42» apkalpes locekļiem, kas nosūtīti uz jauno modeli no «Jak-40» markas lidmašīnām. Šādu pārēju uz jauno modeli nesen bija veicis arī Ževeļovs.

Lidmašīnā atradās 45 pasažieri, 43 no tiem gāja bojā katastrofas vietā, tostarp arī Skrastiņš. Izdzīvoja vienīgi borta inženieris Aleksandrs Sizovs un Krievijas izlases uzbrucējs Aleksandrs Gaļimovs, kurš gan pēc piecas dienas ilgas cīņas par dzīvību slimnīcā mira.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu