Apstākļi, kādos septembra sākumā traģiski «Jak-42» katastrofā gāja bojā hokejisti, kļūst skaidrāki. Kā atklāja vienīgais izdzīvojušais, iespējams, lidojuma laikā tiešām tika nospiestas bremzes, lielāku skaidrību ieviesis arī bīstamais eksperiments, kuru veica piloti-izmēģinātāji, vēsta Krievijas mediji.
Bīstamais eksperiments: «Jak-42» varēja pazudināt primitīva pedāļa īpatnība
Vienīgais izdzīvojušais Aleksandrs Sizovs gan norādīja, ka bremzes netika nospiestas strauji, jo to varētu sajust.
«Avārija varēja notikt primitīvu pedāļu īpatnības dēļ,» atzīst aviācijas eksperts un pilots-izmēģinātājs Aleksandrs Akimenkovs.
«Uz pedāļa ir metāla maliņa. Pirms pacelšanās kājas tiek noņemtas no pedāļa tā, lai papēdis pieskartos zemei. Ja papēdis paliek uz pedāļa, tad pilots nejauši ar kājas ārējo pusi var uzspiest uz metāla malas, izraisot bremzēšanu,» skaidroja eksperts.
«Skaidrs, ka aviācijā pašnāvnieku nav, taču pilnīgi skaidrs ir arī tas, ka ietekme pilota kabīnē netika sadalīta,» sacīja eksperts.
Piloti, kuri trīs dienas piedalījās riskantajā eksperimentā, atzina, ka sešas reizes veica izmēģinājuma lidojumu: viens pilots ieskrējās, bet otrs tajā brīdī bremzēja, lai saprastu, vai tas varēja kļūt par katastrofas iemeslu.
Viņi atzina, ka ieskriešanās laikā «palielinot bremzēšanas spēku» lidmašīna vajadzīgajā brīdī nepacēlās.
«Šobrīd izpētes rezultāti apstiprina, ka kaut kāds bremzēšanas spēks bija. Tas arī neļāva lidmašīnai normāli pacelties,» sacīja piloti.
Šī versija jau bija izskanējusi pēc tam, kad tika veikta «melnās kastes» atšifrēšana, tomēr, lai būtu pilnīga pārliecība, nolemts veikt eksperimentu.
Noskaidrot, vai pirms katastrofas lidmašīnai nostrādājušas bremzes, ir sarežģīti, jo «melnās kastes» šo informāciju nefiksē. Taču arī bremzēšanas pēdas uz lidlauka bija atrastas.